Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nej, inte än :)

Vi har funderat på det dock. Knivarna blir så där ljuvligt vassa när man har kört dem på strigeln. Jag brukar köra det sista på ett läderbälte men jag skulle vilja ha en riktig strigel, en sådan där som de hade på barberarshoperna.


Det skulle vara guld värt om ni tog in. Skulle garanterat beställa en direkt :)
Hittar bara på Amerikanska sidor, men litar inte riktigt på importen därifrån.
Har tyvärr lyckats slarva bort mitt gamla skärp..
Har sett sånna striglar/stroppar på en sida, men vet dock inte hur dom fungerar med div. slippastor.


-Alexander
 
Det skulle vara guld värt om ni tog in. Skulle garanterat beställa en direkt :)
Hittar bara på Amerikanska sidor, men litar inte riktigt på importen därifrån.
Har tyvärr lyckats slarva bort mitt gamla skärp..
Har sett sånna striglar/stroppar på en sida, men vet dock inte hur dom fungerar med div. slippastor.


-Alexander

Du har ju precis fått en massa tips om både sidor (minst två svenska) och annat i tråden du skapade... http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67705
 
Vi har haft Cold Steel upp till diskussion tidigare i samband med tveksam kvalité på deras värmebehandling och bladdesign. Bl a så fanns det en stor tråd på BF där man diskuterade orsaken till varför en Recon Scout gick i två delar.

Som sagt så har många av deras modeller råkat ut för obegripliga missöden. Den nya Leatherneck i ett japansk SK-5 stål (Jämförbart med AISI 1080 och Uddeholm 15LM) är inget undantag:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SiVeNOpvYMs

~Paul~
 
En liknande skada fick jag på en machete jag köpte från Hobbex för ca 40 år sedan. Det är ett traumatiskt minne från min barndom som jag burit med mig genom livet. Jag kommer ihåg känslan när paketet äntligen kom, och jag rusade ut i skogen o drog macheten i första bästa träd, när jag fick loss den upptäckte jag att eggen vikit sig! Vilken besvikelse....
Nåja, lite omslipning så funkade den till många kojor, trots allt ett bra köp, he he. Den var ju lååång som fan, och kompisarna var grymt imponerade.
 
Det är många av oss som har köpt sin första kniv från Hobbex. Besvikelsen var stor när kniven pga den usla kvalitén gick sönder i stort sett omedelbart.

Också min första luftpistol köptes från Hobbex. Den liknade en Colt Peacemaker. Vid ankomst så visade det sig att det inte var en luftpistol (som det stod i beskrivningen) utan en fjäderpistol.

Synd att man inte redan då begrep lite om knivar. Då hade man kunnat inhandla ett gäng sådana här för en billig penning:
 

Bilagor

  • Min Frosts Mora Original Classic nr 1, laminatstål.jpg
    Min Frosts Mora Original Classic nr 1, laminatstål.jpg
    18 KB · Visningar: 504
  • Min Frosts Mora Original Classic nr 1, laminatstål, 2.jpg
    Min Frosts Mora Original Classic nr 1, laminatstål, 2.jpg
    19.5 KB · Visningar: 508
  • Min Frosts Mora Original Classic nr 1, laminatstål, i sin Unicaslida.jpg
    Min Frosts Mora Original Classic nr 1, laminatstål, i sin Unicaslida.jpg
    17.5 KB · Visningar: 495
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 491
Två till Buckar , en BuckLite Max small o en large. Den lilla känns väldigt bra, den andra är nog onödigt stor.
 

Bilagor

  • 20111008   Morgonvända 056.jpg
    20111008 Morgonvända 056.jpg
    60.5 KB · Visningar: 501
F1bl

Är riktigt förtjust i FK F1 och har ett stort ha-begär på en f1:a med
Coating. En fråga kring detta, försvinner coatingen snabbt eller sitter den hårt?

-Alex
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...