Stort knivintresse - välj din favoritkniv

”Bajonetten får en helrenovering. Helgerån enligt vissa men jag tycker det är ett kul projekt. Det var riktig gravrost på skaftet så det var nära att jag gav upp”

Med helgerån antar jag att du menar att vissa menar att du förstör ”patinan” som visar ”vad den varit med om”. Jag bor med en byggnadsantikvarie, så jag fattar precis ;) Jag kan hålla med om att viss patina är charmigt och ger karaktär, att det är ”historia som man inte kan köpa för pengar”, men kom igen, rost dödar saker. Jag tycker det finns ett stort värde i återbruk också, att återställa saker av god kvalitet till forna dagars glans. Bra jobb!

”Jag gillar inte micarta och liknande material, blir lite livlöst. Tänkte mig alrot istället.”

Jag håller ju med helt :) Det är bara att handtagen som byts ut brukar vara mindre välgjorda (och dyra). Men jag fattar, det är ju mest givande att skafta ett riktigt bra blad, och sådana är svåra att införskaffa utan medföljande skaft. Fällkniven är väl ett exempel på undantaget, där man kan köpa bara bladet lite billigare. Alrot är väldigt fint! Du verkar dessutom ha hittat ett par bra bitar. Tänker du dig speciella mosaic pins eller så, och hur tänkte du behandla alroten (frågar för att jag själv fastnat lite i mitt sätt att tänka)?
 
”Bajonetten får en helrenovering”

Vad har du skaftat bajonetten med, förresten? Rödstabbat vrilträ av något slag? Oavsett vilket så blev det snyggt
 
Tack henjon!

Tror vissa retat sig på att jag inte försöker få den ”fin” och ändå försöka hålla mig till att den ska se så original ut som möjligt. Tycket det var kul att ”pimpa” den lite.

BR kniven gillar jag och kommer att använda som jaktkniv. Om jag behållt det i mitt tycke tråkiga skaftet så kommer den inte att bli använd. Jag gillar att göra kniv och slidor lite personliga, blir liksom lite roligare så. Jag tror det var Peter Hjortberger som sa att ”En kniv som inte tilltalar ögat når aldrig handen”. I mitt fall så stämmer det.

Apropå Fällkniven så har dom faktiskt slutat att sälja ”blanks”, lite synd tycker jag.

Fredrik
 
”Bajonetten får en helrenovering”



Vad har du skaftat bajonetten med, förresten? Rödstabbat vrilträ av något slag? Oavsett vilket så blev det snyggt



Ja det är ngt stabbat vril. Köpte biten för säker 15år sedan så jag har glömt vad det är.

Mosaicpinsen blir dom samma som på bajonetten även om dom syns dåligt på bilden. Man tager vad man haver. [emoji6]

Fredrik
 
”Man tager vad man haver”

Det är en fin konst i sig. Det är ingen ände på allt konstigt jag använt för att få till det jag vill i mina små projekt :)
 
”Jag tror det var Peter Hjortberger som sa att ”En kniv som inte tilltalar ögat når aldrig handen”. I mitt fall så stämmer det.”

Helt sant även i mitt fall. Hybriden nedan hade aldrig fått ta ur några gäss i helgen om den haft originalhandtag :)

”Apropå Fällkniven så har dom faktiskt slutat att sälja ”blanks”, lite synd tycker jag”

Aj då. Trist! Tycker det borde vara en nisch, men vi är väl för få...
 

Bilagor

  • FE2AEF6B-E1C6-48EA-B803-336464832BCC.jpg
    FE2AEF6B-E1C6-48EA-B803-336464832BCC.jpg
    42.1 KB · Visningar: 411
Kul projekt henjon, ser fram emot att se det klart.

Kommit en bit med handtaget. Nästa steg blir att omprofilera bladet. Det är en pjäs, totalt 46 cm, bara handtaget är 15,5 cm. Den där taperingen av handtaget mot bladet visade sig vara en god, ergonomisk design jag snott från en bild på nätet 😊
 

Bilagor

  • F48F8533-DA91-4FFC-BAFC-FBE5E1E60E5F.jpg
    F48F8533-DA91-4FFC-BAFC-FBE5E1E60E5F.jpg
    74.8 KB · Visningar: 403
  • DC519946-5574-40A4-A3AA-BA97984CAC67.jpg
    DC519946-5574-40A4-A3AA-BA97984CAC67.jpg
    116.3 KB · Visningar: 401

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.