"Hopfällbara" vattenbehållare nåt att ha?

Fatter inte riktigt varför jag behöver motivera det jag söker,

Därför att du resonerar motsägelsefullt.

En mjuk behållare är svår att spänna fast men lätt att stuva undan, en hård behållare är lätt att spänna fast men svårare att stuva undan.

Det går inte att göra en mjuk behållare som är lätt att spänna fast eftersom en mjuk behållare inte håller formen.

Du måste alltså välja, vill du ha en behållare som är lätt att stuva undan eller vill du ha en behållare som går bra att spänna fast utanpå/ovanpå?
 
Även jag regerade som Nermander. Min läger kvälls behållare är en Ortlieb 4l den är minst 20 år nu, så de håller. Vill också slå ett slag för deras diskbalja, brukas vid kran och medförs platt däremellan. Den har massvis med funktioner, bruka din egen fantasi och tänk lateralt.
Bryggarindustrin har försett oss med utmärkta vattenbehållare mellan 3 dl och 2 liter, även plastdunkar till mjölk är högst brukbara.

go tur
 
Vad jag ursprungligen frågade om var en hopfällbar dunk. En sådan ser ut så här och klarar att surras fast.
https://www.mekonomen.se/bil/tillbe...a-och-dricka/ihopvikbar-vattendunk-pa188291sv
Var också inne på att blåsor/påsar inte var funkis för mig.

Sen kom förslag på stadigare "påsar" och då försökte jag utvärdera om de skulle vara stadiga nog, vilket ett par av dem verkar vara.

Jag behöver inte hjälp med hur mycket vatten jag behöver, var jag ska hitta det eller hur jag ska packa min cykel. Jag behöver hjälp att hitta en behållare som är hopfällbar och tål att surras fast. Men tack ändå. ;)
 
"Hopfällbara" vattenbehållare nåt att ha?

Du är lustig.
Dömmer ut mitt förslag på 2x5 liter dunkar. För att du endast behöver en (vilket jag tolkar som att du endast behöver 5 liter).
Sen länkar du till en 10 liters dunk från mekonomen?
Behöver du 10 liter vatten i endast en komprimerar dunk?
Eller går det bra med olika varianter som ger en samlad volym av 10 liter, eller är det totalen 5 liter som behövs?
Ovissheten är total.

Edit
då du saknar framgaffel utgår jag ifrån att du har en liggcykel och där har du massor av plats bakom sitsen för att hänga en vattenblåsa? Eller har du monterat en fåtölj så det är ont om utrymme?
Vore kanske lite enklare att hjälpa dig om du visade med bilder vad du har och hur/var du vill surra din vattendunk?
137a1f80615da0351ce7727125f7ba2c.jpg

5404f20e648940c026fac38ad4e942f3.jpg
 
svetsa fast en tank på ramen( som en bensintank för moppen) eller skruva fast med beslag på nåt sätt. Allt annat rör sig nog för mycket med vatten i. Jag hade cykelkorg i 40 mil med bla nåra petflaskor och ryggsäck. Funkar ju på asfalt men nör det blir guppigt inte lika bra
 
"Hopfällbara" vattenbehållare nåt att ha?

Liggcykel fungerar nästan enbart på asfalt är min erfarenhet.
Ev kan en fat-bike med bra fjädring fungera på guppiga grusvägar.
Men det enda vi vet är att cykeln som skall transportera vatten saknar framgaffel. Kanske är en enhjuling?
 
Du är lustig.
Dömmer ut mitt förslag på 2x5 liter dunkar. För att du endast behöver en (vilket jag tolkar som att du endast behöver 5 liter).
Sen länkar du till en 10 liters dunk från mekonomen?
Behöver du 10 liter vatten i endast en komprimerar dunk?
Eller går det bra med olika varianter som ger en samlad volym av 10 liter, eller är det totalen 5 liter som behövs?
Ovissheten är total.

Det var ett exempel på en hopfällbar dunk. Alltså inte en blåsa. Jag kollade aldrig hur stor den var och det spelar väl heller ingen roll, tog första bästa med bild bara. För mig är det skillnad på en dunk och en påse, men kanske inte för alla.

Frågeställningen var enkel från början....

Edit
då du saknar framgaffel utgår jag ifrån att du har en liggcykel och där har du massor av plats bakom sitsen för att hänga en vattenblåsa? Eller har du monterat en fåtölj så det är ont om utrymme?
Vore kanske lite enklare att hjälpa dig om du visade med bilder vad du har och hur/var du vill surra din vattendunk?

Varför skulle jag göra det? Än en gång, jag har inte bett om hjälp med hur jag ska packa cykeln. Du borde väl förstå principen att ett rep spänt runt ett föremål skaver?

Jag ska ha lite mer packning med mig än vatten. Var tror du att jag förvarar den någonstans?


För att återgå till ämnet, den där MSR-saken ser inte så dum ut. Gillar inte priset riktigt, men man kan ju hålla utkik efter rea. Tyckte den var lite tung också, nästan ett kvarts kilo. Men faktum är att en sån där stardardplastdunk på 5 liter väger 210 g, ivf den jag fick tag på i källarn, så hugget som stucket där.
 
Jag har haft en MSR Dromedary Bag. Dom är kraftigt byggda är lär tåla en hel del. Dessutom med remmar och hål som borde göra det möjligt att spänna fast ovanpå annan packning på ett stabilt sätt. Sea to summit och andra liknade varianter verkar bara ha en rem att bära i, så dom är nog svårare att spänna fast stabilt.
Hopfällbara dunkar har ju bara ett handtag, så det borde bli svårt att surra fast en sådan på ett stabilt sätt. Den enda erfarenhet jag har av sådana är att jag sett en som läckt ut en hel del vatten. Tror inte dom håller för hårdhänt hantering. Men ingen i tråden verkar ha någon egen erfarenhet.
Av alternativen som är nämnda i tråden, passar förmodligen MSR Dromedary Bag dina behov bäst.
 
Det lutar nog åt en sån. Outdoorexperten har den för 436:-. för 6-liters. Det står fraktfritt över 500:-, men de lägger inte till nån frakt i kundvagnen så...
Är den så hållbar som ni som har den säger är det väl inte så farligt kanske.
 
Fyll upp med frystorkat till 500+ kronor - det blir så att säga gratismat för de första 59 av de där 64 kronorna...
Och fraktkostnadstillägget kvickt reducerat till 5 kronor! Frystorkat varar ju ett tag.

Så brukar jag göra, och säkert många med mig. Hamnar jag strax under en frifraktsgräns - så läggs det på en O-ring, lite frystorkat, eller något annat som både har lång livslängd och känt framtida behov. Köpte lite ny dykutrustning nyss - då behövdes det 2 O-ringar för att tippa balansen. ;-)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...