Fiskeregler här och var ?

Tillsynsmannen har ju rätt att ge en kontrollavgift på plats utan att det tas upp i domstol.

Då måste det vara en av länsstyrelsen tillförordnad tillsynsman som ska kunna visa legitimation och "polisbricka". Det är inte alla fiskevårdsområden som har såna eftersom det nästan alltid är oavlönat och ibland riskfyllt. Jag känner ett par som blivit hotade med kniv när de utövat tillsyn. Är det privatvatten utan fiskevårdsområden finns normalt inga tillsynsmän. För statens vatten kan tex naturbevakare utöva tillsyn.
 
Jag är fiskare samt även fiskerättsägare. Jag tycker det är rätt att vi i rådande system betalar saker vi nyttjar. Förstår att vissa fuskar, med allt från fiske till parkeringsavgifter. Så länge de flesta accepterar systemet funkar det. Själv tycker jag det är lätt att hitta de fiskekort jag behöver.
Fiska i berg kortet gör att man kan luffa runt i bergs kommun. Kombinera med statens fiskevatten ovan odlingsgräns så har man tillgång till Fjäll, skog sjö tjärn älv och bäck med avstånd från kant till kant på minst 20 mil. Nån hundring om dagen.

Bosse
 

avslutad210712

Gäst
...

Att fiska i skyddade vatten, tex i Sarek...

Finns filmer på Youtube där man fiskar i Sarek utan att någon verkar bry sig.

Har själv stött på en fiskrensplats i en av våra Nationalparker där man rensat 8 fiskar. Troligen de två killar om vi mötte på vägen dit med tanke på att det inte direkt var så många som vandrade där.

Gemensamt är att både de vi mötte och de som lägger ut filmer på Youtube oftast talar ett språk som inte är svenska. Allemansrätten gäller eller hur.

Ärligt talat undrar jag hur man ska hitta fiskerättsinnehavarna till alla dessa små aborrtjärnar där jag bor. Sjöar med inplanterad fisk har nästan alltid skyltar vid väghar och stigar så där är det lätt att få reda på det.
 

avslutad210712

Gäst

Har för mig att jag lagt ut länkar här på utsidan för något år sedan och då verkade ingen här heller bry sig.

Har försökt hitta sen men det är mer eller mindre omöjligt att hitta på youtube om man inte gjort bokmärke eller vet exakt vad man söker efter. Alternativt kan de "skyldiga" ha tagit bort alternativt rdigerat sitt material.

En av filmerna var vid bron över Gukkesvagge. En av filmerna var i södra delen av Sarek. Och fiskeplatsen (fiskrenset) vi hittade var i Vuosskelvagge.
 
Fiske kan i stor utsträckning liknas vid jakt. Men jag känner inte till någon jägare som skulle komma på tanken att traska ut med bössan och jaga lite småvilt utan att ha jakträtten.
 
Fiske kan i stor utsträckning liknas vid jakt. Men jag känner inte till någon jägare som skulle komma på tanken att traska ut med bössan och jaga lite småvilt utan att ha jakträtten.

Du kanske saknar kontakt med verkligheten?

http://utgangspunktnykarleby.blogspot.com/2018/10/skjuten-skrantarna.html

Precis samma sak sker varje dag i Sverige. ALLA jägare jag har kontakt med erkänner att de regelbundet skjuter skyddade djur, eller djur som de just då inte har rätt att jaga. Däremot går de säkert inte ofta ut beväpnade på mark där de inte har någon form av jakträtt.
 
Du kanske saknar kontakt med verkligheten?

http://utgangspunktnykarleby.blogspot.com/2018/10/skjuten-skrantarna.html

Precis samma sak sker varje dag i Sverige. ALLA jägare jag har kontakt med erkänner att de regelbundet skjuter skyddade djur, eller djur som de just då inte har rätt att jaga. Däremot går de säkert inte ofta ut beväpnade på mark där de inte har någon form av jakträtt.

Skojar du?! I så fall är det inte längre så för dig. Jag skulle nämligen aldrig komma på tanken att skjuta ett djur som inte är lovligt. Och har heller aldrig stött på den typen av jägare som inte tänker så.
Inte heller skribenten till den länkade bloggposten har denna bild om jägarkåren: "Jag känner många som jagar och om jag känner dem rätt - vilket jag hoppas - är jag också förvissad om att just dessa är de ansvarsfulla och ekologiskt medvetna naturvänner man förväntar sig. "

Undrar vem som saknar kontakt med verkligheten...
 
Och kontrollavgift är inte relevant i de fall man bryter mot lagen, står ju skriften du länkar till:

Avgiften kan inte tas ut vid olovligt fiske (fiske utan lov) eller olaga fiske där fiskaren bryter mot myndigheternas föreskrifter enligt fiskelagen. Sådana lagbrott ska istället, liksom tidigare, polisanmälas.

Så risken att bli polisanmäld för olovligt eller olaga fiske finns oavsett om det är ett fiskvårdsområde eller inte.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...