Saknar uppdelning av packningen i ryggan. Hur organisera?

Hej

Har behov av hjälp med att komma vidare i tänkandet kring en lösning av att jag nu saknar struktur/organisering av packningen i ryggsäcken. Det känns som att släppa ner packningen i ett stort hål och vara nöjd med det just nu. Det jag är ute efter är någon sorts organisering av packningen i säcken. Packpåsar kommer naturligtvis på jag på men även de hamnar ju lite hur som helst. Ryggan är en Lundhags Gneik med toppöppning och en sidoöppning.

Tacksam för lite förslag på hur ni mer rutinerade ordnar packningen.

Ha det!
 
Föreslår att du droppar ner tältet längst ned. Efter det kan du ha köket och karta och kompass. Maten kan med fördel blandas upp med de persedlar du har som ombyte utan att ligga i skiljda packpåsar.
Längst upp har du lätta grejor. Utanpå, högst upp, kan du kan du ha sovsäcken, om du inte får plats inne i ryggan.

När du testat det här där ute i spöregn förstår du vilket bra råd du fått.

😊
 
Som jag har förstått det så ska ryggan packas med balans och det tyngsta i mitten av ryggan så nära ryggraden som möjligt. Ett tips är att väga allt du ska ha med dig och därefter pussla/leka tetris med packningen tills du hittat rätt balans. Men glöm inte i vilken ordning du behöver dina grejer under dagen. Helt värdelöst att behöva riva ut hela packningen för att komma åt lunchen.

Min ryggsäck är enbart toppmatad och jag packar nerifrån och upp på följande sätt:

Längst ner - Sovutrustning (sovsäck utan ”stuffsack”)
Tält+necessär
Kläder+elektronik+mat (kläderna ligger i en rolltop bag)
Kök+matranson för dagen
Längst upp - Fleece jacka och mössa ifall det blir kyligt+regnskydd för ryggan.
I topplocket har jag diverse bra att ha grejer. (Karta, kompass, pannlampa osv)
På utsidan har jag skaljacka/byxa, sittunderlag, vattenflaska.

Efter att ha packat upp och ner ett par gånger så kan du systemet utantill.
 
Tänk igenom hur dina rutiner ser ut en vanlig vandringsdag. De grejor du inte behöver förrän till kvällen åker längst ner i säcken. Sånt som behövs ofta ska förstås ligga överst. Och resten däremellan. Tältet sitter utanpå (eller allra överst) så att du kan få upp det snabbt om det regnar.

Själv trycker jag ner alla frystorkade påsar i botten. Ovanpå dem sovsäcken. Sen kommer en packpåse med ombyten tillsammans med övrig mat och köket. Överst har jag fleecetröjor, jacka och regnbyxor. Tältet är inrullat i ett liggunderlag under säcken (FJ ramsäck). Övrigt ryms i sidofickor och lockfickor.

Ovanstående fungerar inte perfekt för mig heller, men med hjälp av packpåsar går det hyfsat att hitta grejorna.
 
Planera din packning efter två huvudprinciper:
1. Ju tyngre desto högre upp och närmast ryggen.
2. Det du behöver ha tillgång till under dagen längst upp och lättillgängligt.

Min packning är från botten upp (de stora sakerna):
- sovsäck, sovsaker och ombyteskläder
- liggunderlag
- proviant för övriga dagar (dagens lunch högst upp ihop med köket)
- gastub och kök
- varm tröja
- vindjacka
- regnställ
- tält (överst på tvären under locket)
- i lockfickan: mössa, vantar, första förband, karta, GPS, kikare, PLB, kamera etc)
 
Jag packar i huvudsak utifrån hur ofta jag behöver komma åt sakerna.

Att tänka på tyngdpunkten blir mest relevant om man har saker med sig som skiljer sig väldigt mycket åt i densitet (det brukar vara tält, kök, mat och vatten som har hög densitet). Tält och vatten brukar jag ha överst på grund av detta, kök och mat närmast ryggen och alltså kläder längre ut. Regnplagg i topplocket. Även förstärkningsplagg ligger högt upp beroende på väder.

Sen har jag en del detaljer som avviker från grundprincipen på grund av att saker som ligger i en viss packpåse kanske är ömtåliga eller kan behöva kommas åt lite oftare ibland. Necessären är ett sånt exempel, om jag bara behövde den när jag slagit läger kunde den ligga inuti sovsäcken, men där finns ju även sjukvårdssakerna så den får ligga i ett mer lättåtkomligt fack.

I sidofickorna kan det också hamna saker som inte hamnar där för att de behöver kommas åt lätt utan för att de är avlånga och blir besvärligare att packa i huvudfacket utan att skada (t.ex. om man har ett paket kex med sig).

Sen är det ju alltid så att ju färre saker man har med sig desto färre saker blir det att fundera över var de ska packas.

Ska man packa extra ombyte tillsammans med förstärkningsplagg eller på olika ställen? (Jag packar oftast extra ombyte tillsammans med sovsäcken, för jag byter ju inte kläder om jag inte slagit läger.)

Att packpåsarna hamnar lite hur som vet jag inte om jag håller med om, de ligger ju där man lägger dem och har man packat rätt så tar man ändå oftast bara upp max 2-3 påsar under vandringens gång (matlagning och förstärkningskläder) och resten packar man bara upp i lägret.

Sen gäller det ju att man vet vad som finns i vilken packpåse för annars måste man ju ändå plocka upp alla påsar och leta.
 
Har också en säck utan fack,och finner det optimalt. Längst ner sovkläder,liggunderlag,kudde,sovsäck,det behövs ju först när man är klar för dagen.mat och kök är i en packpåse,och kläder som kan behövas under dagen runtom på yttersidan..
Tält ( när jag har det) högt på sidan.
Småsaker i topplocket.
 
Hej

Det jag är ute efter är någon sorts organisering av packningen i säcken. Packpåsar kommer naturligtvis på jag på men även de hamnar ju lite hur som helst. Ryggan är en Lundhags Gneik med toppöppning och en sidoöppning.

Jag har inget att tillägga till de kloka råden du har fått, jag gör i stort sett likadant. Det är en avvägning: vikt spelar en roll, hur ofta jag behöver sakerna en annan, regnkläder närmast om det ser ut som regn osv.

Jag använder packpåsar och försöker packa dem så att de inte flyttar på sig - t ex som platta paket istället för som runda bollar. Jag håller på att ersätta mina påsar med vattentäta sådana, men de påsar med snöre har fått låååånga snören som jag knyter fast i ryggsäckens stängning. Svart snöre - stormkök, gult snöre - mat, rött snöre - regnkläder osv.
 
Inte något jag grubblar så mycket på, men jag försöker hålla packningen lätt och överskådlig. Den allt överskuggande principen är åtkomligheten.


Tältet är det första jag vill packa upp och det enda jag inte kan packa ned när jag är kvar i tältet. Så för det mesta fäster jag det i sidan, med ena änden i en ficka, och f ö fastsurrad med befintliga remmar. Madrassen fäster jag i två öglor i botten. Jag kunde önska något annat, ty eftersom madrassen är 50 cm bred skjuter den ut på bägge sidor, vilket kan vara omlämpligt på utsatta passager.

Jag har en stor vattentät packpåse för sådant som måste hållas torrt, sovsäcken, ett fåtal klädesplagg till natten. I tre packpåsar har jag köksattiraljer, reparatur/sjukvård, hygien (utom tandvård). Jag har en axelremsväska för resan bort och hem, med telefon, pengar, bijetter, etc. Kameran sitter i bältet och dagens karta har jag i fodral hängande om halsen. Övriga kartor i en innerficka, avsedd för vätskesystem, tror jag.


I lockfickorna har jag tandvård, glasögon, regnkläder, luva och vantar och regnskydd. En vattenflaska sitter i axelrem, ännu en (tom, till matlagningen) ligger i stegjärnsfickan(?) bakpå

Inuti säcken är det alltså egentligen bara fyra packpåsar, gasburk(ar), mat och axelremsväska. Den stora packåsen (med sovsäck) står på ena sidan, sen vräker jag ned det övriga, lite som det faller sig. Överst hamnar det som kan behövas under etappen, hygiensakerna och dagens matportion. Om jag räknar med att passera en stuga (speciellt på kontinenten) har jag också axelremsväskan högt upp.
 
Min packning nerifrån och upp, lager för lager i en väska med endast toppöppning:
- Mat
- Sovsäck, liggunderlag, och de kläder jag inte behöver under dagen.
- Kök, innertält och de kläder jag kan behöva för dagen (tröja, strumpor, handskar, myggnät, mössa), samt mat för dagen.
- Regnkläder

Resten av utrustningen mular jag ner där den får plats, i håligheter och oanvända fack.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...