Rogen-igen

Hej!
Jag har tänkt locka med frugan på en liten vandring/fisketur till Rogenområdet.
Min plan är att utgå från Käringsjövallen, gå över Vingåsen ned mot Rogenstugan. Därifrån upp till Käringsjön, alternativt gå nordväst förbi Krattelsjön till Käringsjön. Stanna där det är fint och för att fiska.

Några frågor,
Är det tydliga markerade stigar i området?
Är det lättgånget?
Får man tälta var man vill?
Finns det fisk även i de små ”namnlösa” tjärnarna?
Alla synpunkter och tips mottages tacksamt.
Mvh
Johnny
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    70.1 KB · Visningar: 3,465
Länken till fiskebestämmelserna funkade inte med androidtelefon men med dator gick det.

Fiskekort för renbetesfjällen i Jämtlands län gäller. Inte alla vatten ingår men majoriteten enligt kartan. Kan tänka mig att samerna har en del egna vatten men det är bara en förmodan efter att ha skidat igenom området och sett samer frakta en båt bakom skoter på vintern. Även små vatten kan ha fisk fast kanske rätt smått.

Thure
 

Bilagor

  • fiskerogen.jpg
    fiskerogen.jpg
    66.5 KB · Visningar: 1,803
Inga vatten är för små ;)
https://www.youtube.com/watch?v=C05TrzVCEF8

Jag har aldrig varit i Rogen själv men brorsan var där förra året. Han berättade att det finns en del stigar mellan sjöarna som underlättar förflyttningen rejält, men som inte är utmarkerade på kartan. Det kan därför vara idé att ta kontakt med någon av de lokala förmågorna för att få lite tips, eller behandla ämnet med folk man möter etc. Kanske även finns någon här som kan ge fina tips?
 
Det är ju varierande terräng, men visst är det stenigt emellanåt.
Kör man karta eller gps så hittar man nog fram, det var ju inte jättetätt där vi drog oss fram.
 

Bilagor

  • IMG_0155.jpg
    IMG_0155.jpg
    92.3 KB · Visningar: 1,674
  • IMG_0178.jpg
    IMG_0178.jpg
    70.1 KB · Visningar: 1,637
Det är några år sen vi paddlade i sjöarna väster om kärringsjön men då fick vi gädda abborre öring och stor harr. Mitt abborrekord på 1.65 kg är från uthussjön
 
Finns det fisk även i de små ”namnlösa” tjärnarna?

Kan inte svara för varje enskild sjö men i t.ex. Krattelsjön fick jag harr och abborre samt såg en större gädda glida undan när vi kom med kanoten. I Hån fick vi inget och såg heller ingen fisk, vill minnas att den var väldigt grund men kan blanda ihop pölarna... I flera av sjöarna såg vi fisk från kanoten så jag skulle tro att alla (utom möjligen de minsta och grundaste) håller fisk i någon form. Jag fick utdelning på både spinnare och mindre skedar, färger som fungerade var silver, koppar och liknande, skrikiga färger var helt odugligt när vi försökte.

När vi var där paddlade vi mest men tog även en promenad mellan Hån och Rogenstugan, den delen var inte speciellt besvärlig, däremot gick vi en sväng längre norrut vid småsjöarna och där var det stenigt så det räckte till och blev över. Jag skulle personligen föredra andra områden om det bara är vandring som står på agendan, däremot är det otroligt vackert och trevligt att paddla där, så jag kommer garanterat att återvända.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...