optimus nova

Hade samma problem. En kille som hade ett eget Nova hjälpte mig att plocka bort filter (vet dock inte exakt om det var både två eller bara ett av dem) och sedan dess har allt funkat klockrent.
 
Hade samma problem. En kille som hade ett eget Nova hjälpte mig att plocka bort filter (vet dock inte exakt om det var både två eller bara ett av dem) och sedan dess har allt funkat klockrent.

Halloj!

Slocknade köket trots att det kom ut förvärmd bensinånga ur munstycket..?

Själv hörde jag nyss om en person med exakt samma problem som jag och trådstartaren har, som upptäckte att munstycket var felaktigt. Han kunde efter en del jobb åtgärda munstycket själv och sedan upphörde problemet.

Oavsett vilket så är mitt förtroende för optimus made in china förbrukat när de inte ens efter återkallande av köket och byte av vitala delar kan få fram en produkt som funkar. Känns ju som att deras kvalitetskontroll är miserabel.

Och kan man då lita på reservdelar och filter m.m....

Ps. kul såklart att ditt ex funkar, jag är bara så less....

//J
 
En produkt som i flera exemplar fungerar bristfälligt och där hela serier återkallas bör man nog vänta med förlita sig på.
Gamla primitiva doningar fungerar ju utmärkt. Buller och doft får man på köpet.
 
En produkt som i flera exemplar fungerar bristfälligt och där hela serier återkallas bör man nog vänta med förlita sig på.
Gamla primitiva doningar fungerar ju utmärkt. Buller och doft får man på köpet.

Just precis. Kanske ska man hålla liv i den här tråden, så andra inte gör samma misstag som jag. Men jag hoppades in i det längsta...

//J
 
Gammal väletablerat företag, med en lång räcka utmärkta produkter kan väl förleda vem som helst.
Dessutom ett rejäjt pris, "man brukar ju få vad man betalar för" men i det här fallet så bidde det inte ens en tumme, trist och onödigt. Uppenbart är det så att man lätt kan tappa fotfästet när profiten drivs upp och kvalitetskontrollen verkar helt ha uteblivit. Hur var det nu, kan man ersätta tekniker med ekonomer?
Men som tur är faller ju inte friluftslivet av ett ruttet äpple. Nu börjar gassäsongen härnere i söder och snart nog hos er längre norrut med. Ljudet av hatt och dånbrännare garanterar ju varm mat och dryck. Välj bara rätt i djungeln.
 
Jag har använt kem. ren bensin och har inte testat något annat bränsle.

När köket slocknar pyser det och kommer ut förångad bensin. Jag kan hålla en tändsticka över utsprutningshålet och det brinner men slocknar direkt när jag tar bort den.

Om jag skakar/vänder flaskan några gånger så kommer det lite flytande bensin men den slocknar direkt ändå när jag försöker tända på efter det..

Isärplockning och felsökning ser det ut att få bli!

Tack för alla bra svar!

/Amanda

Låter definitivt som för dåligt tryck. Det beror antingen på att du behöver pumpa mer eller på att filtren är igenkloggade som redan antytts av de flesta. Pröva med att köra köket helt utan filter (de små vita keramiska tingestarna)
 
Hade samma problem på mitt många år gamla Nova. Jag plockade isär det i småbitar och satta ihop det igen. Kunde inte se något uppenbart fel eller smuts, men sedan dess går det finfint. Har ingen aning om vad som ändrades men det blev en attans skillnad.... pröva :)
 
Mitt Nova funkar kanon. Har kört med både bensin och fotogen i nästan ett år och endast använt rensnålen ett fåtal tillfällen. Bra reglering och bra lågtempsegenskaper.

En riktigt bra brännare helt enkelt, på låg höjd i alla fall. Höghöjdstesterna har uteblivit hittills.
 
Jag har ett likadan problem med min ny "post-recall" Optimus Nova. Först brinner den bra, men sen börjar den hosta och släcker. Det verkar som det finns luftbubblor i bränsleröret.

Jag tror att orsaken är att bränsleröret i pumpen läcker där röret går in i pumpdelen. Nova brinner bra om bränsleflaskan är full, men om flaskan är mindre än halv full, börjar problemet. Om man håller flaskan så att pumpen är nedåt, funkar all bra igen.

Jag har ingen lösning. En ny kök som sägs vara pålitlig skulle inte ha så här fel.
 
Mitt nya nova funkar lika bra som det gamla

Det här hade jag egentligen tänkt att vänta med att skriva till efter vintern men jag lovar att dementera om jag tagit ut segern i förskott. Mitt nya Nova funkar lika problemfritt som det gamla (fortfarande gör). Det nya tillhör serien efter återkallandet.

Jag förstår att det finns en besvikelse över Katadyns malör men det innebär inte att de inte kan få ordning på produktionen. Vi vet att det var fel på ett antal kök. Katadyn hanterade inte det bra från början (hur det är nu vet jag inte). Mer intressant nu är att få veta om de har fått ordning på produktionen eller inte. Ju fler alternativ det finns att välja mellan - desto bättre för oss.

Hälsningar

Tommy
 
Jag har ett optimus nova kök som jag införskaffade för någon månad sedan. Jag testade det hemma en gång innan jag for ut på fjälltur och det fungerade klockrent. Väl ute på turen ville det inte fungera som jag ville. Förvärmningen går bra och man får en fin låga efter en stund. När det gått ca en minut efter det slocknar brännaren helt och måste därefter svalna helt innan man kan sätta igång den igen, även om det egentligen inte är nägon idé eftersom samma visa går om igen. Jag har haft mycket tryck i falskan när jag har testat så det är inte det som är felet heller..

Är det någon annan som haft samma problem som jag?

/Amanda

Ja, och med kemiskt ren bensin. Troligen berodde det på att munstycket inte höll de mått som det ska. Sedan Optimus/Katadyn flyttade tillverkningen till Kina har kvalitén tyvärr störtdykt...

En annan möjlig förklaring kan vara rester av metallspån inuti brännaren (som egentligen ska tas bort efter tillverkningen). Sådana spån trycks upp i hålet på munstycket och täpper igen det. För att få igång köket i så fall så skruvar du bort munstycket, tar bort rensnålen och städar inuti brännaren med t ex en tops och lite fotogen :).

...Jag reklamerade köket och fick pengarna tillbaka...

//Johan
 
Det här hade jag egentligen tänkt att vänta med att skriva till efter vintern men jag lovar att dementera om jag tagit ut segern i förskott. Mitt nya Nova funkar lika problemfritt som det gamla (fortfarande gör). Det nya tillhör serien efter återkallandet.

Jag förstår att det finns en besvikelse över Katadyns malör men det innebär inte att de inte kan få ordning på produktionen. Vi vet att det var fel på ett antal kök. Katadyn hanterade inte det bra från början (hur det är nu vet jag inte). Mer intressant nu är att få veta om de har fått ordning på produktionen eller inte. Ju fler alternativ det finns att välja mellan - desto bättre för oss.

Hälsningar

Tommy

Hoppas det fortsätter så. Gillar ju egentligen Nova, har haft den "gamla" modellen i många år.
Vilka är det som säljer den nya köken..?

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...