Manuella knivslipare - vinklar?

[4 Accusharp knivslip http://www.skogma.se/Servlet?page=11&anr=246100&sort=87 och http://www.accusharp.com/ (nr 001?).

Jag har köpt den som är ovan och jag är mycket nöjd med den.
Lätt att använda och rengöra efter man har hållit på med tex kött
Huvudsaken är att du är nöjd. Personligen skulle jag inte använda den här leksaken.

Den har några inneboende fel som i mina ögon diskvalificerar den i samband med seriös bryning. Det största felet är att den endast har en enda eggvinkel. Det är ungefär som att en affär endast saluför en enda storlek av en specifik jacka ;).

Ett annat - allvarligare fel är att den inte bryner eggen i traditionell mening utan river av densamma! Detta resulterar ultimat i mikrourflisning längs med hela eggens längd.

~Paul~
 
Har läst mycket gott om Spyderco Sharpmaker och har nu beställt en som jag ännu inte fått. Har en hög med slöa "no name"-knivar som jag tänkte försöka få lite skärpa på, och tänkte även försöka underhålla mina fortfarande skarpa Global-knivar med den.

Tänkte höra om någon vet vilken vinkel på Sharpmakern man bör ha på Global-knivar. Är det 30 grader?

Undrar även om det finns någon bra metod att få en bra grundskärpa/vinkel på "no name"-knivarna utan att slita sönder mina Sharpmaker-stenar direkt? Skulle det funka att använda en billig "rullslip" från typ Fiskars för att ge något att att utgå ifrån innan jag går över till Sharpmaker. Antar att Fiskars ligger närmare 40 än 30, och att det då är mest logiskt att använda 40 på Sharpmakern för dessa knivar. Tänker jag rätt?

Är usel på manuell slipning. Hade ett diamantbryne som gjorde mer skada än nytta när jag testade det :).
 
Har läst mycket gott om Spyderco Sharpmaker och har nu beställt en som jag ännu inte fått. Har en hög med slöa "no name"-knivar som jag tänkte försöka få lite skärpa på, och tänkte även försöka underhålla mina fortfarande skarpa Global-knivar med den.

Tänkte höra om någon vet vilken vinkel på Sharpmakern man bör ha på Global-knivar. Är det 30 grader?

Undrar även om det finns någon bra metod att få en bra grundskärpa/vinkel på "no name"-knivarna utan att slita sönder mina Sharpmaker-stenar direkt? Skulle det funka att använda en billig "rullslip" från typ Fiskars för att ge något att att utgå ifrån innan jag går över till Sharpmaker. Antar att Fiskars ligger närmare 40 än 30, och att det då är mest logiskt att använda 40 på Sharpmakern för dessa knivar. Tänker jag rätt?

Är usel på manuell slipning. Hade ett diamantbryne som gjorde mer skada än nytta när jag testade det :).

Du sliter nog ut handlederna före stenarna. Men köp typ autosol att tvätta stenarna med när de är fyllda av metall.
 
Har efter mycket testade kommit fram till att slipjigg med fasta vinklar funkar toppen för dagligt underhåll. Här kommer lite tips för den som vill testa själv. Jag byggde min själv till en kostnad av 400;- inklusive ett fint dubbelsidigt keramikbryne. Då jag insett att för att det dagliga underhållet av mina köksknivar ska bli av ska slipjiggen vara lätt tillgänglig. Byggde min i ek och mässing, tycker den blev tillräckligt snygg för att stå framme. Enklaste sättet att mäta vinklar på jiggen är att ladda hem en gratis app till mobilen. Själv gillar jag tanken med att hålla det enkelt så jag har för tillfället en fast vinkel på min jigg. Det är dock enkelt att borra fler hål till styrpinnen om man önskar fler vinklar. Denna ersätter brynstaven helt, upplever en enorm fördel med att alltid ha exakt samma vinkel vid underhåll.
https://youtu.be/kxx7yqLoRNI
 
Vad tycker proffsen om tormek t7? Jag använder den främst till verktyg och maskinstål men även bruksknivar. Tycker den gör ett bra jobb även om jiggarna är lite meckiga ibland.
 
Edgepal (Forest eller Chef) och Edgepro Apex förefaller mig vara de bästa verktygen. Ställbara slipvinklar, manuellt och försiktigt handhavande. Ganska höga prislägen, men ungefär i samma nivå som Tormek.
 
Försökte återställa vinkeln på ett par Global som slipats i en allt för trubbig vinkel med min slipjigg. Testade även att ändra till en vassare vinkel på några knivar med något mjukare stål. Det tog många timmar trots att jag använde diamantbryne på 65, 45, 30, 20 micron för att få rätt vinkel.
Har fått många tips på vägen då jag byggde min egen jigg av Thomas som är mannen bakom EdgePal. Tycker att det funkar bra så länge det inte är för stora ändringar av vinklar som ska göras. Jag använder en Kirunaslip och tunnare ut den yttersta eggen innan jag lägger en ny med hjälp av samma jigg jag sedan använder för dagligt underhåll. https://youtu.be/31J0BEkRqNo
 
Istället för att lägga tid och pengar på dessa makalösa manicker är det väl bättre att lära sig hantera slipsten och bryne av olika gradation? Det tillhör människans grundkunskaper.
 
Jag finner ett nöje i att konstruera enkla hjälpmedel som gör tex knivslipning enklare. All respekt för dig och många andra som är duktiga på att slipa knivar. Jag kommer dock även fortsättningsvis lägga min tid och mina pengar på det jag tycker är kul och vara lite avundsjuk på er som kan slipa på frihand. Har försökt lära mig men det gick sådär
 
Jag finner ett nöje i att konstruera enkla hjälpmedel som gör tex knivslipning enklare. All respekt för dig och många andra som är duktiga på att slipa knivar. Jag kommer dock även fortsättningsvis lägga min tid och mina pengar på det jag tycker är kul och vara lite avundsjuk på er som kan slipa på frihand. Har försökt lära mig men det gick sådär

Javisst Björn, var och en hittar sin favoritmetod. Lyckat Ill
 
Istället för att lägga tid och pengar på dessa makalösa manicker är det väl bättre att lära sig hantera slipsten och bryne av olika gradation? Det tillhör människans grundkunskaper.

Hej. Jag kan det. Men det tar lång tid att bryna ett kutterstål och kräver mycket för att få jämnt på handbryne. Andra maskiner har andra knivar i olika stålkvaliteter med snävq vinkeltoleranser. Därför använder jag en maskin. Du får gärna komma och slipa alla hårdmetallskär och alla snabbstålsverktyg om du vill men du får se till att plana alla stenar efteråt.

Friluftsknivar kan jag toucha upp med arkansasstenar men olika maskinskär har jag inte tid med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hupp Knivslipare i Linköping/Norrköping Utrustning allmänt 1
nodh Knivslipare eller lieslipare? Utrustning allmänt 145

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.