Lättpackning Allt om att packa lätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-16, 12:37
Packad Packad är inte uppkopplad

Har du testat gå med trekking-stav(ar)? Var själv motståndare till dom men efter att ha testat så va jag torsk. Med det sagt så rekommenderar jag tex Z-packs eller liknande. Och oavsett om du väljer ett tält som du kan använda trekking-stavar till eller inte så kommer du behöva släpa med någon typ av tält stav som utgör ramen. Så varför inte utnyttja vikten på mesta möjliga sätt genom att ha dubbla användingsområden?
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 13:22
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Stavar

Citat:
Ursprungligen postat av Packad Visa inlägg
Har du testat gå med trekking-stav(ar)? Var själv motståndare till dom men efter att ha testat så va jag torsk. Med det sagt så rekommenderar jag tex Z-packs eller liknande. Och oavsett om du väljer ett tält som du kan använda trekking-stavar till eller inte så kommer du behöva släpa med någon typ av tält stav som utgör ramen. Så varför inte utnyttja vikten på mesta möjliga sätt genom att ha dubbla användingsområden?
Javisst går jag med stavar, det är nog en förutsättning både för vadning och tältresning. Dessutom ett stort bidrag till att hålla nere vikten.
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 16:55
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av CalleNilsson Visa inlägg
Uh oh.. det har du ju naturligtvis rätt i! Nemo Hornet 1p går bort.. synd nu när man köpa det på XXL för 3 500 kr, om man prenumererar på deras nyhetsbrevet vill säga.
Calle man köper inte tält för att det är kampanj i butiken, man köper tält för att de fungerar för ditt tänkta bruk.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 19:19
CalleNilsson CalleNilsson är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Packad Visa inlägg
Tack för input. Jag har gått en del med stavar men inte sedan en av dem gick sönder. Dock tyckte jag att det fungerade kanon med stavar när jag väl använde dem, speciellt vid vad, så det står på inköpslistan.

Jag har kollat en del på Zpacks Plexamid men för det första är det slut på Zpacks hemsida och för det andra är det många på nätet som klagar över kondens i enväggs-tälten. Är det något du har någon erfarenhet av?
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 19:24
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Oj då

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
Javisst går jag med stavar, det är nog en förutsättning både för vadning och tältresning. Dessutom ett stort bidrag till att hålla nere vikten.
Det här hamnade bestämt i fel tråd även om det troligen passar här också.
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 19:27
CalleNilsson CalleNilsson är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Calle man köper inte tält för att det är kampanj i butiken, man köper tält för att de fungerar för ditt tänkta bruk.

go tur
Naturligtvis köper man tält efter bruk.. Nu var det ju så att jag kollat en hel del på Nemo-tältet och det var ju bingo om man kunde spara en tusenlapp. Dock fick jag mig tankeställare när du skrev att mesh-tälten är dragiga, för naturligtvis måste det vara så. På Nemo Hornet går ju inte yttertältet speciellt långt ner heller för den delen.

Nu slog jag till på ett Terra Nova laser competition 1, som jag packade upp för en stund sedan. Blev lite halvsur över att tältet vägde 1078 gram mot av tillverkaren angivna 970 gram (båda komplett), dvs 108 gram tyngre.
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 20:06
Packad Packad är inte uppkopplad

Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet

Citat:
Ursprungligen postat av CalleNilsson Visa inlägg
Tack för input. Jag har gått en del med stavar men inte sedan en av dem gick sönder. Dock tyckte jag att det fungerade kanon med stavar när jag väl använde dem, speciellt vid vad, så det står på inköpslistan.

Jag har kollat en del på Zpacks Plexamid men för det första är det slut på Zpacks hemsida och för det andra är det många på nätet som klagar över kondens i enväggs-tälten. Är det något du har någon erfarenhet av?

Kondens i enväggs-tält är ju en anledning till att tvåväggs-tälten kom till. För att förhindra kondens i enväggs-tält har tillverkarna kompenserat med extremt god ventilation i hopp om att man ska kunna ventilera bort kondensen vilket även leder till att tälten upplevs dragiga. Under rätt förhållanden är kondens inget problem. Men att exempelvis smälla upp ett enväggs-tält precis intill en sjö kommer det garanterat leda till kondens.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.