Fjädring av pulka

För att gå rakt på sak så har jag placerat "Inledningen" nere :)

Jag har en Segebaden pulka BP som jag har köpt begagnat. Den har det gamla dragsystemet i Bambu . Den går utmärkt att dra med händerna, men har jag den fäst vid ryggsäcken eller selen så blir det med tiden väldigt tungt då den rycks lös från snön för att sen knuffa till i draget igen. Den var lastad med runt 15 kg. Jag hade nog satt fast skaklarna fel, då jag bara satt fast den i pulkan med läderremmarna, i stället för att sätta den bakom blocken på undersidan, men det hade nog inte förhindrat allt ryck?

Jag funderar därför på om det finns ett bra sätt att fjädra pulkan? Det ena alternativet är kanske att köpa skaklar från fjellpulken, då dessa har en inbyggd fjädring. Det ska väl funka?

Det jag egentligen har tänkt är att ta två elastiska band och fästa dessa i hakarna av skakeln. Dessa band skulle jag fästa med karabinerhakar i ryggsäcken, typ de här. Dock så är jag osäker på vilet rep som är "rätt", angående kraft och töjbarhet. Det vore även nice med om det går att variera längden, så att man kan justera fjädringen, samt förhindra att skakeln hänger när man står stilla.

Ett alternativ vore kanske dessa krokar? Dock så vet jag ju inte hur tåliga dessa är i kyla och om de tål vikten.

Två tyskar jag träffade körde med enbart ett rep att dra i, och så hade de elastiska band i ändorna, som de sa användes vid segling för att surra fast bomen så att den inte slår så hårt. Vet någon var det finns?

Annars kanske någon har en smartare lösning? :)

Inledning:
Efter några års fjällvandringar på hösten och en organiserad "min första fjälltur" i Saltoloukta& Sitojaure förra året, så var jag nyss på min första vintertur med pulka och tält. Tanken var att skida Abisko-Nikkaloukta på sex dagar. Jag visste ju innan att det var för lite tid för att säkert kunna utföra turen, och så blev det också. Efter att ha startat i Abisko kl 12 anlände jag i Abiskojaure kl 18, bra mycket senare än planerat. Andra dagen hade jag tänkt att ta mig till Alesjaure, men det gick väldigt trögt, och efter att ha kommit igång sent så behövde jag knappt tre timmar innan jag hade kommit up för krönet och förbi meditationsplatsen. Det är ju knappt sex kilometer, och äver om vägen planar ut därefter, så hade det nog hunnit bli mörkt innan jag skulle nå fram ens till nödstugan. Då det var väldigt blåsigt och kallt, och då jag hade haft krångel med tältet dagen innan, så gjorde jag det kloka valet att vända om till Abiskojaure. Jag var ganska knäckt eftersom jag nu inte skulle hinna genomföra turen. Nästa dag kändes det bättre, och jag bestämde mig för att köra mot Unna Alakas, för att i stället utnyttja tiden för att helt enkelt samla lite erfarenhet om vintertältning bortom stugor. Jag tog mig en 8 km och slog upp tältet (ett lånat Tatonka grönland 3, vilket funkar rätt bra). Här fick jag lära mig på att smälta snö och gå igenom morgonrutinen för att komma ur sovsäcken och ta ner tältet utan att frysa, och det gick bra. Nästa dag tog jag mig tillbaks till Abiskojaure, där jag gjorde dagstur en dag, och sen tog mig tillbaks till Abisko sista dagen.

Allt som allt var turen lite deppig, sur och tuff, men jag har ju lärt mig en hel del om vintertältande etc för nästa år. Jag är även säker på att jag skulle ha klarat turen om jag bara hade lyckats få med mig mer tid.
Problemet att pulkan känns väldig trög kvarstår dock. Funderar även på om det finns mer passande skidor än de åsnes Amundsen med stighudar som jag hyrde. Kanske tom snöskor?

Mvh,
Tobias
 
Senast ändrad:
Min uppfattning är att jag inte behöver nån extra fjädring förutom den som finns inbyggd i rottingskaklarna. Här du grund och glidvallat pulkan?

Jag föredrar att fästa skaklarna i ett stadigt läderbälte som jag har på höfterna. Jag vill minimera glapp för att få effektivare drag och styrning av pulkan.

Föret och distanserna varierar i fjällen, vilken månad gjorde du din tur? Senare på säsongen är oftast lättare mer packad snö och längre dagar oftast bättre glid också.

Thure
 
Rottingskaklar heter det ja, och är gjorda av palmstammar! :)

Jag föredrar att fästa skaklarna i ett stadigt läderbälte som jag har på höfterna. Jag vill minimera glapp för att få effektivare drag och styrning av pulkan.
Tyckte att det var lika ryckigt med den fasta läderselen, så jag tog av den och spännde skaklarna i ryggsäcken för att kunna dra bekvämare. Men jag kanske ska prova mer med det igen. Sen är det klart att det även handlar om att få lite bättre teknik.

Föret och distanserna varierar i fjällen, vilken månad gjorde du din tur? Senare på säsongen är oftast lättare mer packad snö och längre dagar oftast bättre glid också.
Det var förra veckan. Självklart så går det trögt när föret är sämre, men jag hade väldigt bra före ibland, typ färska skoterspår på plan sträcka, och det var just då jag kände att det var onödigt ryckigt på längre längden.

Ordentligt vallad var den nog inte, så det ska jag se till nästa gång. Pulkan glider egentligen hur bra som helst när jag drar med händerna, så jag tänker att det var just fjädringen det hakade på.
 
Fjädrar för mycket....kanske?

Hejsan,

När jag läser beskrivningen tycker jag att det låter som om din skaklar fjädrar för mycket. Sitter skaklarna fast ordentligt i pulkan och tillika ordentligt fast i dragselen bör det inte vara någon fördröjning mellan "börja dra" och "pulkan lossnar".

Jag har förutom ett gäng olika fjällpulkor (med olika skaklar) även dragit en Thule barnvagn med skidor en hel del senaste åren. Och till thulen är det en aluminium skakel som har fjädringen = 0. Och detta går precis hur bra som helst, blir inte alls de där rycken som du beskriver. Kan även nämna att så vitt jag förstått kör acapulka med ett liknande koncept på sina skaklar.

Det sagt tycker jag bäst om mina gamla hederliga rottingskacklar som HAR en viss fjädring. Kommer ihåg när jag köpte min gamla hederliga Rimforspulkan. Var långa och detaljerade utlägg om hur en bra skakel bör fungera från tillverkaren. Enligt dom var det viktigaste att skakelns egenfrekvens stämde väl överens med den naturliga stegfrekvensen när man går på tur. Känns logiskt och det är inget snack om att det funkar hur bra som helst.

Sist måste jag tillstå att jag mest tycker synd om folk som drar med rep. Visst funkar det bra på jämn mark, som Grönlands inland eller Antartisk, men så fort som man behöver styra pulka (tänk dig nedförsbacke i fjällbjörkskog...) eller gå på skråser det enbart totalt värdelöst ut.

/ Stefan
 
Ja då låter det som att problemet var att jag inte spännde fast skaklarna till pulkan vid dragklossarna. Den drogs liksom i remmarna. Då saknas kontrollen över pulkan, som ni säger! Folk beskrev även att de liksom vred höften med pulkan, något som inte gick för mig som hade den för löst. Tack för svaren :)


Svårt med utrustning som man inte riktigt hinner prova på pga kort varsel, men i år gick det inte annorlunda. Pluggar ju i tyskland, så får hoppas på att det snöar till jul, så att jag kan testa när jag är i Stockholm.

Sist måste jag tillstå att jag mest tycker synd om folk som drar med rep. Visst funkar det bra på jämn mark, som Grönlands inland eller Antartisk, men så fort som man behöver styra pulka (tänk dig nedförsbacke i fjällbjörkskog...) eller gå på skråser det enbart totalt värdelöst ut.
Tyskarna använde sig av snöskor, så då är det förstås lättare att gå runt och styra pulkan i konstig terräng. Som du säger så var det krångligt i sneda backar och små spångar, när pulkan gled åt sidan för att jag inte hade bra styr över denn. Det är altså därför folk med hembyggen med två alurör lägger dem i kors för att hålla den mer styv?

Har du grund och glidvallat pulkan?
Är det mer än ny intjärning som skall göras? På Segebadens hemsida så säljer de bara tjära, så tänke att pulkan inte skulle ha något annat...
Den gled ju bra nu, men det kanske blir annorlunda om den har tjärats igen?

Ska ändå kika lite mer på det här med fjädring via "gummirep", ifall det ändå känns sådär. Tipps välkommnas ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3
Freud Skriande behov av en pulka! Turskidåkning 67

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...