Lantmäterikartor börjar släppas

Den presumtiva kundgruppen för öppen data är i princip alla köpare av LM:s papperskartor.

Är det verkligen för dem som LM släpper dessa data?

Jag som trodde LM släpper dessa data för att de är statligt finansierade, inte för att slå undan fötterna för de företag som lever på att sälja papperskartor.

Det finns inget som helst hinder för någon att sälja kartor med referensnät, de kunder som vill ha det kan skaffa det.

LMs statliga finansiering handlar om att underhålla kartunderlaget, inte att producera kartor.
 
Är det verkligen för dem som LM släpper dessa data?

För "medborgarna", ja.

Bakgrunden till öppna data från LM (och andra myndigheter) är ju en svensk lag, "Lag (2010:566) om vidareutnyttjande av handlingar från den offentliga förvaltningen". Innan den blev svensk lag var den ett EU-direktiv (Directive 2003/98/EC) som också var rättsligt bindande men medgav visst handlingsutrymme. I lagen skrivs bl.a. (min fetstil):

"Syftet med denna lag är att främja utvecklingen av en informationsmarknad genom att underlätta enskildas användning av handlingar som tillhandahålls av myndigheter."

Där skrivs också:

"Villkoren får inte i onödan begränsa möjligheterna till vidareutnyttjande."

Här finns f.ö. ett intressant blogginlägg fr Almedalsveckan 2013 som säger en del om framsynta (och inte så framsynta) myndigheter.

http://blogg.svt.se/pejl/okategoris...-for-fri-data-och-om-de-som-bara-ser-problem/

Mats
 
MEN. Lantmäteriet har ju faktiskt i stort sett nu ambitioner att göra så som bloggaren säger. Man släpper kartdata (i form av en typ av rådata) med små begränsningar i användning. Men data släpps dessutom i färdiggenererat rasterformat för enklare användning. Produkten från Lantmätariet är inte som förr kartblad utan kartdata. MP3 istället för vinyl:).
Jag vet inte men jag har svårt att tro att kartblad från Norstedts är offentliga handlingar. Lantmäteriet har också i ganska många år kommunicerat att man vill släppa data fritt men att finansieringen var problemet. Nu verkar man skakat fram pengarna!

Själv är jag mycket positivt överasskad att man har ambitionen att både släppa vektor och raster. Det underlättar mycket för oss med mindre resurser att göra roliga saker.


/Andreas
 
Men den lagen säger ju inte om vilka handlingar som myndigheter är skyldiga att tillhandahålla. Bara vilka villkor som ska gälla för de handlingar som de tillhandahåller.
 
I norge finns ju eniro-aktiga tjänster med fjällkartan-nivå på skala och symboler (typ "norgeskart") - kommer lantmäteriets släppning av kartdata innebära att vi kommer få enkel och gratis tillgång till fjällkartor och terrängkartor genom eniro eller hitta-se-aktiga appar?

Jag fattar ingenting om de program och vad "kartcommunityt" håller på med med att översätta raster och vektor och allt vad det nu heter - det där med att sitta och pilla med data i olika program är jag ointresserad av - det jag undrar är - när och hur kommer kartdatan nå vanliga människor? Innebär det att man inte kommer behöva betala för kartor i program typ viewranger osv?
 
I norge finns ju eniro-aktiga tjänster med fjällkartan-nivå på skala och symboler (typ "norgeskart") - kommer lantmäteriets släppning av kartdata innebära att vi kommer få enkel och gratis tillgång till fjällkartor och terrängkartor genom eniro eller hitta-se-aktiga appar?

Jag fattar ingenting om de program och vad "kartcommunityt" håller på med med att översätta raster och vektor och allt vad det nu heter - det där med att sitta och pilla med data i olika program är jag ointresserad av - det jag undrar är - när och hur kommer kartdatan nå vanliga människor? Innebär det att man inte kommer behöva betala för kartor i program typ viewranger osv?

Fjällkartan mm finns ju på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Det som saknas är ju att visa position, och eventuellt en app. Men finns/kommer det inte API så det är möjligt för andra att utveckla appar?

Annars får man förlita sig på att "communityt" skapar mobilvänliga kartor.

Plus att folk lägger in information från LM:s kartor i openstreetmap.
 
MEN. Lantmäteriet har ju faktiskt i stort sett nu ambitioner att göra så som bloggaren säger. Man släpper kartdata (i form av en typ av rådata) med små begränsningar i användning.

Håller med, det är jättebra.

Jag vet inte men jag har svårt att tro att kartblad från Norstedts är offentliga handlingar.

Upphovsrätten ligger nog hos LM, inte hos Norstedts (som är distributör) men de kartbladen behöver man ju överhuvudtaget inte ha ngt att skaffa med om där finns en sådan begränsning. PDF:er av 50x50-rutorna med refnät skulle vara fullt tillräckligt.

Mats
 
...inte för att slå undan fötterna för de företag som lever på att sälja papperskartor.

Jag tror inte detta är en reell risk utan tror snarare att PDF-filer skulle kunna gynna helt nya, print-on-demand-relaterade affärsmodeller. Fram till det att Calazo resp. Hydrographica kom in på kart- resp. sjökortsområdet var ju förlagshållning och tryckning i allt väsentligt ett monopol.

En rättelse, förresten: Jag mindes fel om Finska LM, det är inte PDF:er som man tankar ned, utan det är rasterdata av samma typ som på svenska och norska LM (rasterdata utan refnät).

Mats
 
Om jag minns rätt sedan jag arbetade på Lantmäteriet:

Lantmäteriet får av konkurrensskäl endast distribuera grunddataprodukter. All förädling av dessa är tänkt att utföras av andra aktörer. Detta för att undvika diskussioner om att Lantmäteriet slår undan benen för en fri marknad.

Till detta kommer det jag tidigare nämnt om vad som kan finnas reglerat mellan Lantmäteriet och Norstedts som givits förlagsrätten till de tryckta allmänna kartorna.

Notera att anpassade produkter baserad på grunddata som liknar de allmänna kartorna är möjliga att producera av exempelvis Calazo. Men dessa aktörer får i så fall utgå ifrån strukturerade grunddata och med egna metoder se till att symbolik och typografi blir vettig.

I Calazos fall har man tydligen valt att efterlikna "originalet" så långt som möjligt (men inte lyckats i alla avseenden).
 
Kartdata

Nu får vi tillgång till kartdata i flera olika upplösningar (i både rasterformat och vektor) och vi får höjddata gratis.

Att lägga in ett rutnät tar 5s i QGIS, då kan du dessutom välja vilken variant du vill ha...

Om vi nu kommer behöva ladda hem en gratis fill lägga in en typfil (som någon annan har gjort klar) och sedan välja vad vi vill skriva ut är väl inte jobbigt?

Vill vi ändra något så kan man göra det, skriva ut krater i valfri skala och utsnitt, jag förstår inte vad ni klagar på, snart kommer det finnas kartor gjorda av duktiga amatörer över alla möjliga områden och med alla möjliga inriktningar.

Ni kan ladda hem olika typer av typfiler som avgör hur olika saker representeras på kartan, duger inte dessa kan ni enkelt modifiera dem!

Jag förstår inte vad ni klagar på?
 
Såhär ser mina textinställningar för tl_riks-lagret ut för tillfället (bifogad bild 1 och 2).

De inställningar som har en ruta med ett gult epsilon mot en gul bakgrund till höger om sig har en liten kodsnutt som bestämmer värdet på inställningen beroende på varje texts kategori. För 'Style' så ser koden ut såhär:

Jag får det inte att funka. Är reglerna för Stil, inte för Etiketter? Jag har iof provat båda.

Om jag lägger in "CASE
WHEN "KKOD" IN (82, 83, 84, 85, 86, 92, 93, 94) THEN '#0000FF'
ELSE '#000000'
END" och trycker testa får jag "filtret returnerade 0 objekt".

Vad har du gjort mer än att lägga till reglerna och att ändra typsnitt?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...