Hemmagjord energidryck

På en sida var det någon som rekommenderade följande blandning under dagar med hård aktivitet: 1/3 tsk salt, 3-5 tsk socker + lite mjöl per liter vätska som energidryck.

Jag undrar då följande: Är det någon som har beprövat något liknande och som kan förtälja hur bra det blir? Är mängderna rimliga och hur mycket mjöl bör man ha? Vid närmare undersökning verkar mängden salt vara i överkant.
 
Jag har gjort av grunden 400gram Seltin salt och 1600gram Dextros druvsocker.
Sedan var det 4 paket Fishermansfriend Salmiak,3 tuber C-vitamin brus och 2 magnesium brus citron.

Gör det när det är torrt i luften och kör det i finkvarn , ha det sedan i en stor tätad glasburk med gummipackning.
Förvara det helst i Treorör med torktopp i packningen sen.

Det trimmar en med lite kalorier och fixar saltbalansen vid extrem vattenförbrukning.

Du kan fördubbla Dextrosmängden om du vill ha det i oftare men hålla saltnivån trimmad och inte för hög.
Tänk på att det faktiskt tar ett tag innan man får saltbrist även fast du dricker 6-7 liter per dygn om du innan ätit normalt.
 
Jag tackar för ett bra svar. Jag ska säkerligen pröva något i detta stuket, då det färdiga pulvret man kan köpa är ohemult dyrt.

Jag brukar ha ett högt tempo, med många höjdmeter och och många timmar varje dag, vilket är varför jag tror att detta kommer att vara mig till gagn.

Hur mycket brukar du förbruka under vandring? Hur mycket av detta brukar du sätta i en liter vatten?
 
Om du frågar så skall du ha dubbla Dextrosmängden om du förbrukar 5-8 liter vatten per dygn.
På korta extremlopp om du äter normalt annars.

Typ en matsked per liter vatten , men man bör veta att man inte drabbas av saltbrist på korta lopp över helgen.
Utan det tar ett tag - veckor typ.
Då kan man börja och köra detta med 1-2 matskedar varje dygn per liter - det är inget nödvändigt på kort tid.

Så allt annat är överdoserat
 
Den som läst sin Jardine och om sockergifterna bör kanske leta efter andra recept. Med söta drycker blir det ju blodsocker bergochdalbana.
Med rätt påfyllning tillverkar ju kroppen själv det behövliga blodsockret.
 
Om du frågar så skall du ha dubbla Dextrosmängden om du förbrukar 5-8 liter vatten per dygn.
På korta extremlopp om du äter normalt annars.

Typ en matsked per liter vatten , men man bör veta att man inte drabbas av saltbrist på korta lopp över helgen.
Utan det tar ett tag - veckor typ.
Då kan man börja och köra detta med 1-2 matskedar varje dygn per liter - det är inget nödvändigt på kort tid.

Så allt annat är överdoserat

Jag avser att nyttja drycken under fjällvandring -- då jag kommer att vara ute 12+ timmar varje dag under ett par veckor.
 
Lite svårt att få saltbrist där om du äter och så men kör dubbla dextrosmängden,dubbla Fishermansfriend och C vitamin.Då får du energidryck med lite energi också håller saltet iaf lite över
 
Sportdryck brukar avse kolhydratsdryck (ev. med salter) och energidryck en dryck med koffein (med eller utan socker, ofta andra grejer som taurin och vitaminer). Bara för att vara tydlig...

Behöver inte vara så krånligt. Köpt druvsocker eller malto istället för "sportdryckspulver" som oftast är en mix av dessa. Även strösocker går ju bra, kanske det billigaste - dock väldigt sött till skillnad från malto (ingen sötma eller smak) och lite för hög fruktoshalt (50%). En del fruktos (10-40%) är dock bra att ha i blandningen om man vill ha det optimalt, då fruktosen utnyttjar en annan metabolisk väg och går alltid via levern som portionerar ut blodsockret.

Gällande salt bör halten vara max 1%. Om man dricker stora mängder är det att föredra lite salt, både för magtömningen och rent fysiologiskt. Onödigt att drabbas av hypernatremi. Men, om man äter mat får man ju oftast tillräckligt med salt.

Generellt bör man INTE ha någon slags C-Vitamin i sin sportdryck under träning/aktivitet. Varför? Jo, då det helt enkelt är mycket kontraproduktivt om man vill ha träningseffekt/adaptation. Vi vill uppnå stress för kroppen, antioxidanterna reducerar detta och minskar effekten helt enkelt. Det är dock intressant med antioxidant tillskott på t.ex. hög höjd där den oxidativa stressen är hög och konstant. Så om man inte är ute efter träningseffekt kan det vara intressant för att minska stressen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EHJ Hemmagjord rök för vandring Friluftsmat 9
Energidryck Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.