Parmesanost - hållbarhet?

Min erfarenhet är att det mesta håller mycket längre än man tror. Lågt vatteninehåll brukar innebära lång hållbarhet och en lagrad parmensanost är rätt torr. Även salami och parmaskinka håller fint i en vecka i svenskt klimat. I hösttemperatur troligen flera veckor.
 
Svettig parmesan

Jag var ute på en vandring i somras längs Kungsleden och tog med mig en hel vakuumförpackad parmesanost. Det är ju en riktig smakhöjare att riva eller skära på den frystorkade maten. Men som de flesta känner till så var det riktigt varmt under Augusti och efter bara tre dagar så var osten rejält svettig och smaken började bli dålig och jag tvingades slänga den. Men det berodde med största sannolikhet på att det var så varmt, säkert mellan 25 och 30 grader. Så i den värmen rekommenderar jag att man låter osten vara hemma. Jag har haft parmesan med mig på kortare vandringar i svalare vår och höstväder och det har fungerat bra. Som sagt, maten blir så mycket godare!
 
Jag brukar stoppa in parmesanost och Gruyère i varsin papperspåse (typ godispåse från ICA), vika till påsen och sedan ha en plastpåse om. Papperspåsen tar åt sig fukten från osten om den är fuktig eller blir lite varm. Samma metod fungerar med rökt torkat kött, rökt korv, hård kavring, osv. Vid extrem värme bör man kolla upp varje dag hur maten mår och äta upp det som kanske håller på att försämras.
 
När vi var på ostprovning på Gamla Amsterdam så fick vi lära oss att plastpåse är ungefär det sämsta att förvara ost i:)

Papper inuti plastpåsen hjälper lite, men vaxat papper eller ostkupa är "bäst". På vandring får man väl kompromissa lite och köra med papper i plastpåsen som du säger.
 
Har man bara några vettiga burkar eller liknande kan man förbereda lite smaksättare hemma och med lite olja då kan man öka hållbarheten med massor (och olja behövs i någon form i alla fall).

Helt enkelt man river parmesanosten eller oliver eller vitlök eller vad det nu är och blandar den med t.ex. olivolja eller chilliolja (ofta rätt stark så det får spädas med någon annan olja med neutral smak typ kallpressad raps).

Sen går mixen/oljan att hälla ner att steka i eller i pasta, bulgur eller göra Bruschetta vad man nu vill.
 
Jag brukar också ha med parmesan eller grana padana. Så även i år. Jag hade 25-27 grader de första dagarna men nätterna var ju ändå ganska svala. Jag packade in osten (och andra känsliga matvaror som fuetkorv) i mitten av packningen och tog fram den när temperaturen sjunkit på kvällen. Den klarade sig bra alla sju dagarna jag var ute.
 
Hård/mellanhårda ostar brukar funka fint om man packar det lite luftigt fast det är uppåt 25 grader.

Mjuka mögelostar är som mjölk , man får vara försiktig om det är varmare än 10 grader
om det skall vara kvalite på dom , vid 15 smälter dom och håller inte länge
 
När vi var på ostprovning på Gamla Amsterdam så fick vi lära oss att plastpåse är ungefär det sämsta att förvara ost i:)

Papper inuti plastpåsen hjälper lite, men vaxat papper eller ostkupa är "bäst". På vandring får man väl kompromissa lite och köra med papper i plastpåsen som du säger.

En fjällvandring är full av kompromisser. ;)
Vaxat papper har jag sällan använt, men ibland till torkad korv. Man får ju ofta kött i sådant papper i vissa köttbutiker. Men hur bra fungerar det till ost i fjällen om osten börjar svettas lite? Och så är det ju svårt att undvika den där plastpåsen runt omkring...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...