Min fjällmat

Att koka vanlig pasta är inte direkt energieffektivt, då det blir mycket varmt vatten man tvingas hälla bort.

Om någon mot förmodan kokar pasta så kan man använda vattnet till att göra en värmande buljong/soppa. Man häller i pastavattnet i sin termos som man resan lagt ned lite frystorkade ingredienser i för just det ändamålet... sen skakar man lite och sen får det stå tills man blir sugen...

Mvh troswe
 
Så svårt med trådarkeologi? Det är inte speciellt avancerat, välj TS kolla hans inlägg.
go tur

Det verkar besvärligt att behöva göra det för varje inlägg man läser bara för att kontrollera om TS har skrivit något liknande innan - särskilt när TS inte på något sätt hintar om det i första inlägget. Han hade till exempel kunnat hänvisa till den andra tråden eller kanske till och med klistra in en länk om det ar meningen att den nya tråden på något sätt var kopplad till den tidigare... Nu måste jag förutsätta att all information som krävs för att svara på frågeställningen finns i den aktuella tråden.

Jag ber om ursäkt om jag missats något viktigt du sagt tidigare då jag inte orkar läsa genom alla dina tidigare inlägg seobserver...
 
Tid och typ

Blandar mig i lite här!
Fint att många har olika åsikter och bra att de kommer fram. Men en viktig del är såklart vad som menas med "fjällmat". Om du ska vara ute på en dagstur eller 20dagar spelar såklart stor roll... Helt omöjligt att ha med sig tillräckligt med pasta och ris för så många dagar, men är såklart väldigt lyxigt och gott för dagsturer.

Så vad är planerna?
 


Ok! Ja, alltid tungt att gå med mat man ska laga. Man kan ju tyvärr inte bara äta pasta eller ris heller. Svårt att hålla kött/färsk mat bra i 7 dagar också. Då återstår konserver och då blir packningen tung! (Jag är ingen vikthetsare, men konserver väger på tok för mycket)
Jag har inte läst alla inlägg och inte heller alla inlägg om trådar, men svarar ändå.
När jag har varit ut på 7 dagarsturer, gått 30-40km per dag har jag haft följande upplägg för varje dag:

Frukost: havregryn blandat med nötter och russin.
Mellanmål: En powerbar (mycket kolhydrater och hyffsat med protein) och fjällblandning med nötter, majschips och torkat kött.
Lunch: frystorkat, REAL turmat. Olika blandningar, försökte hitta de med mest kalorier per förpackning.
Mellanmål: ungefär samma upplägg som första. Räckte oftast med en bar.
Middag: frystorkat, men alltsom oftast 2st packningar. Ca 1000-1100kcal.

+småätande av min fjällmix. (Och en konserv med chilibönor som jag lyxande med en morgon)
Småpackningar med espressokaffe är gott till frulle också.
1 flaska whisky.

Kommentera gärna!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.