Jägarsnus med mer nötter i till lunch.

Hur är det och äta jägarsnus med mer nötter till lunch och till middag frystorkad mat?
Om jag säger så här att till frukost blir det gröt och till lunch jägarsnus med mer nötter,
och till middag frystorkad mat.

Vad sägs om detta?

Har själv träffat folk som skulle ut och vandra och en person hon skulle leva på nötter på sin tur.
 
Hur är det och äta jägarsnus med mer nötter till lunch och till middag frystorkad mat?
Om jag säger så här att till frukost blir det gröt och till lunch jägarsnus med mer nötter,
och till middag frystorkad mat.

Vad sägs om detta?

Har själv träffat folk som skulle ut och vandra och en person hon skulle leva på nötter på sin tur.
Ingen annan än du själv kan svara på frågan.
Jag har mer och mer slutat laga varm mat på lunchen och en mycket stor del av mitt totala energiintag kommer från nötter/frön. Men att jag råkar trivas med det behöver inte betyda, att du kommer att göra det.

Våra magar och kroppar är olika. En del reagerar t ex med lös mage på den lilla andel bitterämnen i sötmandel, som inte märks vid normal vardagskonsumption. Andra har svårt för så stora mängder fett.
Varför inte bara ta och testa hemma några dagar?

PS
Varken vanlig gröt eller frystorkat är speciellt energieffektivt, så du får pilla i dig desto mer nötter. Orkar du/din mage med så mycket, som du kommer att behöva för att täcka ditt totala energibehov? ,
Du behöver kanske satsa på en bättre frukost och middag, om "nötlunchen" skall ha en chans. Gröt går att "berika" med t ex rostade frön, fullfett mjölk- eller gräddpulver, extra mycket smör m m. Även middagen går att förstärka med smör eller annat fett, kokosmjölkpulver, jordnötssmör etc.
 
Inför dina turer måste du ju ha en mage som står pall för fett, bitterämnen etc. Enda sättet att komma dit är att prova i vardagen, hemma. Sen beter sig magen annorlunda när du går 2-3mil om dagen. Bara att prova.
Kolhydraterna skall du passa dig för.
go tur
 
Nötter ska tuggas mycket väl. Efter det behövs en hel del vatten för att lösa upp fetterna. I gröten brukade jag slänga i en bit cocosfett som jag smält ner i bullformar.
 
Din mage kan ta upp nötfettet bättre om du finfördelat nötterna i förväg t ex i nötkvarn. Tänk dig att du skall äta soppig gröt.
go tur
 
Har testat och det funkade inte på mig, ledsnade helt enkelt... Gick bättre med hemmagjorda energikakor. Till slut kom jag fram till att jag funkar bäst om jag får något varmt i mig, även om det är relativt varmt ute. Typ te, varm choklad eller varma koppen. Verkar som om just värmen är det väsentliga, inte vad det är. Men alla är vi olika. Har en kompis som kör på ölkorv eller torkat kött, funkar för honom.
 
När man påbörjar en ny diet kan man inte bara byta dike direkt, man måste låta det ske över tiden så att våra stackars fripassagerare hinner med. För min relativt känsliga mage är ungefär 1/8 om dagen lämpligt, andra kan ha andra preferenser.
 
När man påbörjar en ny diet kan man inte bara byta dike direkt, man måste låta det ske över tiden så att våra stackars fripassagerare hinner med. För min relativt känsliga mage är ungefär 1/8 om dagen lämpligt, andra kan ha andra preferenser.

oki då vet jag. Kanske äta mindre med nötter.
 
Jag älskar sött, jag tar gärna ett par Snickers och en näve nötter till lunch. Gärna lite torkad frukt också, så det blir lite mer vitaminer i det hela.
Perfekt, då det fort ger runt 800 kcal utan att man blir allt för full i magen.

@seobserver, varför anser du att man ska se upp med kolhydrater på tur? De innehåller ju mindre energi per gram än fett, men annars ger de ju snabb och lättillgänglig energi till kroppen, något jag anser vara positivt på tur. Nyfiken. :)
 
Jag vill gärna ha någon form av varm mat på lunchen, och planerar alltid en lunchpaus när köket åker fram.

Däremot har jag med mig några påsar med nötter+torkad frukt som extra energi vid toppbestigningar eller som reservlunch de dagar vädret är för vidrigt för att stanna och laga riktig lunch.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.