Gör dina egna Powerbars :)

Tack :)
Du kanske har svar på mina frågor under bilden på kommentarer !
Ang hållbarhet? Svårt att säga - hur torra lyckas du få dem? Jag tänker naturligtvis på det råa bananmoset, allt annat är ju helt "ofarligt", i alla fall om det inte blöts upp för mycket av bananerna. Lyckas man torka kakorna ordentligt på djupet, borde det väl inte vara några problem.

Min dotter har lärt mig använda dadlar som bindemedel, väldigt gott (om man nu gillar sött ö h t) och lär vara "säkert" vad gäller hållbarhet i rumstemperatur, men jag har egentligen ingen aning.
 
Ang hållbarhet? Svårt att säga - hur torra lyckas du få dem? Jag tänker naturligtvis på det råa bananmoset, allt annat är ju helt "ofarligt", i alla fall om det inte blöts upp för mycket av bananerna. Lyckas man torka kakorna ordentligt på djupet, borde det väl inte vara några problem.

Min dotter har lärt mig använda dadlar som bindemedel, väldigt gott (om man nu gillar sött ö h t) och lär vara "säkert" vad gäller hållbarhet i rumstemperatur, men jag har egentligen ingen aning.

Det var just därför jag kände att 24 timmar får jag nog köra för att torka igenom ordentligt.
Man får väl göra få och ofta istället så de inte blir liggande längre perioder.
Man har ju dålig erfarenhet av att torkat för kort tid och tjocka skivor av banan med mögel som följ bara efter 2-3 veckor i burk.
Funderade efteråt om man inte skulle kunna vispa ner askorbinsyra lr citronsyra för att få bättre hållbarhet på skälva banangojset.
va tror du?

Dadlar är nog bra men tycker som dig för sött.men visst kan kan ju kompromissa och göra halva satsen av varje.
 
(...) Funderade efteråt om man inte skulle kunna vispa ner askorbinsyra lr citronsyra för att få bättre hållbarhet på skälva banangojset. va tror du? (...)
Någon kunnigare får svara på detta - som född sockerhatare har jag noll erfarenhet av söt vandrarmat, alla kategorier ;).
 
Du har ju egentligen redan i den äldsta konservatorn människan använt, salt.
Går det att öka mängden utan att påverka smaken, så testa det.
Bakar mycket Bröd(gärna surdeg) och mängden salt man har i där funderar jag ofta över.
Men det håller minst dubbelt så länge som om ett köpebröd får ligga.

Har ingen koll på hur varken askorbinsyra eller citronsyra ter sig.
 
Någon annan som vågat testa att göra dem?

Nästa gång kommer jag nog testa att strö tex hackade nötter över och kavla in dem i ytan :)
 
Nej, men jag har på agendan att testa göra både Runekakor (hittat ett recet jag tänker använda som grund här: http://cyberjunkies.wordpress.com/2010/04/28/turboladdade-runekakor-egentillverkade-power-bars/) och Spackle (http://www.shockinglydelicious.com/super-spackle-the-ultimate-ultralight-backpacking-snack/).

Problemet med alla dessa recept är att de ska innehålla både nötter och mandlar i massor och är man då nöt- och mandelallergiker måste man vara lite kreativ.

Det mesta byts då ut mot olika fröer... T.ex. så ska jag testa att göra ett "jordnötssmör" av solrosfrön istället. Byter redan ut mandel mot solrosfrön i mina biskvier, så det kan nog funka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.