Grönt te - det nya liksom?

Alla som varit i asien känner till hypen kring grönt te. Har alltid ansett att grönt te är för hennafärgade tanter i gudrun sjödén kläder, men så hängde jag av någon konstig anledning med kineser. Dessa påminde mig om nåt jag lärde mig i yunnan för några år sen, att grönt te till skillnad från svart te kan användas igen och igen och igen.. Och dessutom anses det vara godare efter ett par koppar (vissa hävdar bestämt att det skulle vara godast kring 20:e koppen, på samma blad!).

Vad har detta med friluftsliv att göra undrar vän av ordnung. Jo, som de flesta vet (eller iaf borde veta) så innehåller smält snö inga elektrolyter och kan därmed verka uttorkande på kroppen. Därför tänkte undertecknad att grönt te vore en bra lösning. Istället för sliskiga socker/salt-blandningar och som ett alternativ till buljong borde ju teet vara grymt, att det dessutom kan användas igen o igen ger ju dessutom viktfördelar. Att man dessutom får i sig en massa spännande antioxidanter och annat kvasi-nyttigt är ju en possitiv bisak. Man borde klara en vecka i fjällen på extremt lite te, om man skulle klara 10-20 koppar på samma dekokt. Extremt löjligt liten viktskillnad gentemot andra alternativ kanske, men de andra alternativen saknar ju helt klart teets hälsofördelar. Speciellt intressant är att det talas om att grönt te skulle göra en mer alert och förstärka immunförsvaret (nej, jag har inte granskat referenserna).

Kanske kan detta också vara bra vid turer i skogsmarker där vattnet ibland smakar gjørme.

Är det någon som kan bekräfta eller förkasta att grönt te skulle vara bra i smält snö för att öka innehållet av osmotiska elektrolyter (eller vad det nu kan tänkas heta)?
 
Jo, som de flesta vet (eller iaf borde veta) så innehåller smält snö inga elektrolyter och kan därmed verka uttorkande på kroppen.

Vet vi verkligen det? Så vitt jag "vet "är det helt ofarligt, särskilt i de minimala mängder som förekommer på tur. Mineraler får man väl i sig i maten, och även om man inte fick det skulle det inte vara nån stor fara på kon på isen. Slicka på en svettig ren eller nåt så överlever du nog.

Folk har ju alltid druckit regnvatten, folk på stora örlogsfartyg och rymdstationer dricker destillerat vatten i långa perioder. De dör inte (inte av uttorkning i alla fal).

(Lite utanför ämnet, men ändå värt att reda ut)
 
Martin Fjäderlätt;332747 sa:
Vet vi verkligen det? Så vitt jag "vet "är det helt ofarligt, särskilt i de minimala mängder som förekommer på tur. Mineraler får man väl i sig i maten, och även om man inte fick det skulle det inte vara nån stor fara på kon på isen. Slicka på en svettig ren eller nåt så överlever du nog.

Folk har ju alltid druckit regnvatten, folk på stora örlogsfartyg och rymdstationer dricker destillerat vatten i långa perioder. De dör inte (inte av uttorkning i alla fal).

(Lite utanför ämnet, men ändå värt att reda ut)

Minimala mängder? Jag har gjort 6 dar på bara snö. Rent logiskt så borde ju regnvatten ha samma innehåll som snö, men smältvatten smakar ändå väldigt annorlunda. Varför skulle de dricka dest. vatten på örlogsfartyg? De har ju enorma färskvattentankar.

Edit: Kom just på en sak! När saltvattenfryser fryser saltet ut i en högsalin lake. Liknande borde ju ske på en mindre skala i fråga om nederbörd. Dvs, det lågsalina färskvattnet fryser ut de lösta elektrolyterna i någon form. Frågan är vad de tar vägen. Detta ska undersökas!
 
Senast ändrad:
Minimala mängder? Jag har gjort 6 dar på bara snö.
Blev du inte hungrig? ;)
Fanns det inga mineraler i det du åt? Dricksvatten kan väl inte vara vår viktigaste mineralkälla?

Varför skulle de dricka dest. vatten på örlogsfartyg?

Antagligen vill man att flottan ska vara så självförsörjande som det bara går, och även om man har färskvattentankar lär det ju gå åt en del när man är ute i flera månader och till exempel har fartyget fullt med marininfanteri.

Men jag är varken flottist eller läkare, så jag kan bara referera till vad jag har läst.

De ökända försiktighetsfantomerna på Livsmedelsverket avråder inte från att dricka avsaltat vatten:
"Det finns inga vetenskapliga undersökningar som säger att avsaltat dricksvatten ger negativa hälsoeffekter, som till exempel rubbad saltbalans i kroppen eller brist på något mineralämne. På de flesta platser i landet innehåller det "vanliga" kranvattnet låga halter av lösta ämnen och är därför ingen viktig källa för vårt dagliga intag av mineralämnen."
 
Mycket möjligt att jag har blivit itutad massa strunt. Sånt har ju hänt förr. Men har alltid fått höra att det är osunt under längre perioder. Samt att man inte ska dricka dest. vatten, men det är en annan femma.

(Och jag tror inte örlogsfaryg samlar regnvatten, var skulle de ha plats för det liksom? Uppsamlingen alltså? Väldigt lite lämplig yta. Är man ute i flera månader med ett fartyg bunkrar man ju ordentligt och tar hjälp av bunkringsfartyg, eller? Var åker man som tar flera månader? Skit i det, det är inte så jäkla intressant egentligen.. Och varför har de dest vatten på rymdstationer? De syntetiserar väl inte vatten där uppe? Bränna väte i syrgas känns väl lite onödigt, snarare protolyserar de väl vatten för att få syre? Och gör de det förra kan de ju bara tillsätta mineraler. Men som sagt skit i det nu)

Åter till grönt te, den nya skitzitnitzen eller fånigt asiatiskt proggpåfund?

[Och ja, jag levde på bara snö (äta kan man göra hemma) endast iförd ett höftskynke gjort av en urgröpt sälkut samt bärandes en ramryggsäck utan axelremmar (det är misstänkt och suspekt med sånt) full med snö och ved.]
 
Jag ska inte ens börja raljera över vad jag tycker om snacket kring antioxidanter. De finns i alltmöjligt och har väl fortfarande inte övertygande kunnat länkas till skydd mot cancer, förkylningar eller dålig karma?

Jo lite, en fuling: I "DN På Stan" testades en sk "syrebar", där man får andas in luktsatt syre (små, små koncentrationer, annars kan man ju dö liksom). http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=625&a=581640&previousRenderType=6 I stycket "innan jag provat" kan man läsa att syre "lär fungera som antioxidant och ha föryngrande effekt".

Vänta nu, syre=antioxidant? Då har trendkänslig hälsoångest fått ersätta den basala kemi man lär sig i 7:an. I rest my case.


OM man vill använda teet som elektrolytersättning (vätskeersättning, whatever), så gäller liksom i övriga naturen att man inte kan "get something for nothing". - ska man ersätta utsvettat salt, så måste man stoppa i sig salt.

Tankeexperiment: Rekommenderad vätskeersättning "for dummies" brukar innehålla 1/2-1 tsk vanligt koksalt (NaCl) per liter vatten, som denna http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=7677
Så, om teet går att använda gång på gång på gång (... x 20?), hur lakar man då ut motsv en halv tesked salt er liter té, utan att teet tappar motsvarande i vikt?

Sen, när man talar osmos, så är socker ofta den viktigaste ingrediensen. I receptet ovan används 6tsk strösocker, och tittar du på innehållet i en Resorb-tablett (apotekets receptfria vätskeersättare), så är det mest socker, sen salt. Har för mig att vätska transporteras tillsammans med sockret över tarmens cellmembran. Hur man ska pressa ut allt detta socker ur grönt té låter också märkligt (väg och testa om du vill), för att inte tala om hur hemskt onyttigt téet då vore. Den enes bröd (vätskeersättarens) - den andres död (hälsodårens).

Se där, en klassisk, för att inte säga medeltida, lösning på ett problem. Dagens lösning skulle vara att analysera teet kemiskt, och troligen skulle salthalterna vara försvinnande små.
 
Bra, konkret och kategoriskt! Mer sånt! Då dricker jag teet ändå, mest för smakens skull.

Använder för övrigt resorb på sena lördagsnätter, i profylaktiskt syfte. De är ju ännu godare än te.

Syrgas verkar för övrigt oxiderande, dvs motsatsen till antioxidanter. Därav får adyk inte dyka hur mkt de vill på det, och spädbarn får inte ligga i syrgaskuvös för länge då ögonvävnader blir oxiderade. Grejen är väl att antioxidanter ska motverka de fria radikaler man stoppar i sig?
 
Senast ändrad:
Jaförtusan - drick te du! Man måste ju inte tokoptimera allt i livet.
Te är ju mysigt. Helst roiboos, för det är ju det allra trevligaste.

Får jag nu, om jag vill, snöa in på det där med fartygen och rymdskeppen? :)
 
Du har min (och bockstensmannens) välsignelse! Red ut det en gång för alla! Gärna med tekniska detaljer. Upplys oss!

Rymdfärja: "Water is made from liquid oxygen and hydrogen in the space shuttle's fuel cells. The fuel cells can make 25 pounds of water per hour. The water from the fuel cells passes through a hydrogen separator to eliminate any trapped hydrogen gas. Excess hydrogen gas is dumped overboard. The water is then stored in four water storage tanks located in the lower deck. Drinkable water is then filtered to remove microbes and can be warmed or chilled through various heat exchangers depending upon the use (food preparation, consumption, personal hygiene). Excess water produced by the fuel cells gets routed to a wastewater tank and subsequently dumped overboard."
 
Senast ändrad:
nehej, gossar, jag ber vänligen om att fà protestera! Detta blir ju alldeles för generaliserande och ovetenskapligt! För att tillfredsställande kunne besvara denna frâga böres väl âtmindstone en specifiering ske om ni med "Grönt Te" menar:

Longjing
Hui Ming
Long Ding
Hua Ding
Qing Ding
Gunpowder
Luo Chun
Rain Flower
Shui Xi Cui Bo
Yu Lu
Xin Yang Mao Jian
Chun Mee
Gou Gu Nao
Yun Wu
Da Fang
Huangshan Mao Feng
Lu An Guapian
Hou Kui
Tun Lu
Quo Qing
eller
Hyson

frân Kina?

Eller kanske kanske snarare

玉露 Gyokuro (Jade Dew)
抹茶 Matcha (rubbed tea)
煎茶 Sencha (broiled tea)
玄米茶 Genmaicha (Brown-Rice tea)
冠茶 Kabusecha (covered tea)
番茶 Bancha (common tea)
焙じ茶 Hōjicha (pan fried tea)
茎茶 Kukicha (stalk tea)
玉緑茶 Tamaryokucha
eller Okinawan Tea

frân Japan?

Eller kanske helt enkelt ett Green tea frân frân Sri Lanka?

Med upprörda hälsningar
 
Ahhh, en testofil! Nu får du utveckla. Redogör i korta eller långa drag skillnaden mellan de japanska och kinesiska varianterna..
 
Jaförtusan - drick te du! Man måste ju inte tokoptimera allt i livet.
Te är ju mysigt. Helst roiboos, för det är ju det allra trevligaste.
Det där om att inte optimera allt här i livet, kom från rätt läger... Té är väl den ultimata lättpackarfödan: Eftersom det inte innehåller något väger det nästan ingenting, och det spelar nästan ingen roll.

Själv dricker jag aldrig té, bara Resorb. Morgon, middag och kväll.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.