Lyx i fält...

Barnmat som desert.

Jag har inte testat det i fält än, men jag har hittat en efterrätt som klår den numer vädigt uttjatade cholkadpuddingen både vad gäller tillagningstid och magvärme. Trumvirvel....

Semper risgröt för barn från 5 månader med smak av äpple och mango. Rör ner pulvret i ljummet vatten, vänta 20 sekunder, klart! Smakar som risifrutti eller ris á la Malta. Kraftig påse (i kartongen) som lätt klarar en vecka i fält.

1950kJ/100g pulver, vilket är något bättre än REAL. Men riktiga fjällkarlar kanske vill packa om pulvret, barnmat är ju inte så tufft.
 
Vi fick många att göra stora ögon kring brasan i ågelsjön för några veckor sedan, när vi plockade fram efterrätten:

Spraygrädde+maränger+ohoj chokladsås = marängsviss!
 
Satsa på bra mat!

Hejsan,

Så här såg den 5:e middagen ut på årets fjällvandring, platsen var Singi-stugorna.

Lufttorkad skinka, quinoa, grön pesto, pinjenötter och soltorkade tomater. Till det drack vi det sista av vinet.
Att fransmännen vi delade stuga med satt och slevade i sig någon frystorkad sörja, gjorde ju inte att vår mat sakade sämre!

Så här i efterhand tror jag att pesto, både röd och grön, är bland det bästa jag haft med mig på vandring.

God (i dubbel bemärkelse) tur

Bengt
 
Har själv funderat på att införskaffa en sådan tingest, är det möjligt att köra dem över eld också eller smälter packningen då?

Allt gott!
/Henrik

Har faktiskt aldrig provat över annan eld än den "eld " som kommer ur gasköket.
Gaslågan är ju ganska koncentrerad under bryggaren så där går det fint. (Tänk bara på att handtaget blir väldigt varmt. "Grytlapp" rekomenderas!)
Om jag ska gissa, så tror jag att packningen klarar sig. Däremot tror jag att handtaget (svart plast) kommer att gå till den stora kaffebjudningen i skyn om man ställer bryggaren i elden. Fast kan man hantera kannan utan handtag så är det ju ingen förlust. Annat än i vikt alltså. Vilket ju å andra sidan inte är helt fel det heller....


/Ola.
 
Pulverefterrätter ..... chokladpudding, har inte provat själv men det borde fungera om man kan man ställa dom i en snödriva eller kallt vatten.
/Ulf

Man behöver inte leta upp någon snödriva. Chokladpuddingen (1port = 20g semper mjölkpuver +
30g Ekströms pulverpudding + 1,2 dl vatten) vispas ihop (inte för mycket då blir den grynig) och stelnar utan problem i 15 graders utetemp.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Baslägerliv;322457 sa:
Har själv funderat på att införskaffa en sådan tingest, är det möjligt att köra dem över eld också eller smälter packningen då?

Allt gott!
/Henrik

Jag brukar sätta den i glöden när elden börjar falna. Det är rätt tjock aluminium i botten, så det borde hålla ok. Dock har jag bara gjort det här en handfull gånger, så jag kan inte uttala mig om hur det påverkar bryggaren att göra det här ofta.
Nu såg jag att det var packningen du frågade om! Den verkar klara ganska höga temperaturer, men så länge man har vatten kvar i bottendelen kyler ju det. Så lyft av så fort kaffet är klart.

Grytlapp e dyl är, som någon skrev, nödvändigt. Någon gång har jag faktiskt använt en yxa, som gick att kila fast under handtaget. På så sätt slapp jag sticka in fingrarna för nära glöden.

/OJ
 
Senast ändrad:
Vår och höst (och vinter) när det är kylskåpsgrader ute finns ju inga begränsningar i vilka livsmedel man kan ta med.

Mitt bidrag blir grytbitar av älg, grönpeppar, matgrädde (och cr fraiche för den som vill) och torkade kantareller. Fräs älgköttet och låt sedan koka ihop med resten av ingredienserna. Ät tillsamans med ris. Riset kan man faktiskt ösa på i grytan direkt och sedan lägga på ett lock.
 
Semper risgröt för barn från 5 månader med smak av äpple och mango.
1950kJ/100g pulver, vilket är något bättre än REAL. Men riktiga fjällkarlar kanske vill packa om pulvret, barnmat är ju inte så tufft.

Jag tycker foliepåsen är rätt så intetsägande. Man måste nästan laga det för att det ska framgå vad det är...

Ett tips om man vill ha med sig vin är att ta med sig en rest i en bag-in-box. Nackdelen är ju att man måste hinka 1 till 2,5liter inte för länge innan turen men fördelarna är avsevärda. Hög packbarhetsfaktor, låg vikt och man behöver inte ha med sig onödiga flaskor. Dessutom håller sig vinet fräschast i originalförpackning. Man löper ju så klart risken att utsättas för världens rödvinsfläck om det vill sig illa... Men det gör man ju alltid om man har rödvin i ryggan.
 
Enkel och god efterrätt

En enkel och mycket smarrig efterrätt är jordgubbskräm!
Jag brukar röra ut en påse Varma koppen Jordgubb & vanilj med mindre mängd kokt vatten än beskrivningen. Låt det svälla en liten stund. Då blir det en len och mycket god kräm. Servera den med lite mjölk (ihopskakad av torrpulver).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...