Lyx i fält...

Tänkte samla in lite ideér om hur man kan lyxa till det lite extra när man är ute utan att det inte är ogenförbart med tanke på hållbarhet vikt m.m.

För att stimulera tankarna slänger jag in något jag själv brukar ha med mig;

- Packa med pepparkakor, lite vin i en nalgeneflaska samt Kavlis nya mjukost i tub "Ädelost med whisky". Spritsa ut lite ost på kakan och njut framför brasan efter en blöt vandring, det är klockrent tillsammans! Dessutom är osten inte temperatur eller hållbarhetskänslig.

- Alla (?) har ju redan med sig whisky, så då är det bara att komplettera med lite farinsocker och grädde på "trycksatt tub". Tillsammans med kokkaffet har man en fin irish coffee! Under den kallare delen av året kan man dessutom ha med sig riktig grädde, skaka någon minut i en nalgene flaska och det blir ännu godare!

- Efter den sedvanliga hygien och fottvätten i kallt vatten som det flyter små mini isberg i, är det närmast tvång att ha lite punsch som puttrar på trangiaköket. Detta för moralen och så att man kan värma sig effektivt! Vips så slarvar man inte med trepunktstvätten längre!

Tack tack!
/Henrik
 
Lyx

Västerbottensost att lägga på en smörad skiva husman är riktigt lyxigt! Alternativt riva osten och strö den över maten som krydda! Visserligen är osten inte direkt ultralätt att bära kanske, men den är garanterat ultragod!
Torkade kantareller och jordgubbar är också lyx. Fin konjak......
 
Något jag inte testat själv än, men har fingrat på ett par ggr är pankaksmet (pulver). Det ska med nästa gång, och kanske ett par sånna där små plastförpackningar med sylt (som ofta finns på hotel). Har man redan med sig den där burken med grädde så är ju festen ett faktum :)
 
Vi brukar alltid ta med Hobnobs,vanlig ost och vin att förgylla kvällen med.
Ibland har vi haft likör med.
Fromage/chokladpudding etc har vi aldrig haft,men det tål att fundera på,enkelt med torrpåsar.
 
Vin finns på "festispaket" men det är ju inte så stort utbud då.

Mörk choklad 70% tillsammans med en god cognac och kaffe.

Pulverefterrätter typ citronmousse och chokladpudding, har inte provat själv men det borde fungera om man kan man ställa dom i en snödriva eller kallt vatten.

Popcorn med parmesanost har varit uppe tidigare, har inte provat det heller.

/Ulf
 
Här kryper det fram vad kilona används till.......
En ägghalva med lite svart kvaviar som entrerätt och vin till maten får varje friluftsgryta att lyfta en smula. Något gott till kaffet som mörkchoklad och något skvalpigt får civilisationen att nästan krypa in i tältdubletten. Resten får vi lösa med högläsning på gammalt maner. När jag går solo har jag numera musik med i mp3.
//J
 
Glögg

Med ett par undantag kan man lätt få intrycket att "lyx" handlar om alkohol... :)
Så det är väl bara att hänga på trenden........ GLÖGG!! Gärna Dufvenkroks Maltwhiskeyspetsade variant. Oslagbar inre värmekälla en kulen höstkväll framför elden.
I övrigt räknar jag min lilla mockabryggare till lyx-kategorin. Går utmärkt att köra på gas-köket. En dubbel espresso efter maten är aldrig fel. Dessutom pratar vi imp-faktor när all verksamhet runt en stannar och någon frågar med hög stämma:
- Vem f-n är det som har nybryggt kaffe mitt i skogen?


Gut Pfad.
 
Om Mp-3 är en lyx eller inte i skogen vet jag inte, men den har sin plats i alla fall när man är själv. Det håller jag med om. Men vad jag brukar lyxa med på kvällen innan sänggående och tandborstning är varm choklad med det finska pepparmintbrännvinet, Minttu. Starkt, friskt och otroligt gott med två, tre centimeter i en kopp med choklad. Har man ingen choklad är den lika god i kaffet eller för den del, vad som helst, eller till och med a¨la naturell.. :)
 
Jag brukar ha med någon god rökt korv i bit att förgylla lunchen med. På min tvåveckorsvandring i somras fick korven stryka på foten av viktskäl. Men vad jag saknade min dagliga korvbit!!!

Om vandringen går där det finns tillgång på bränsle ramlar gärna några goda korvar att grilla ner i ryggsäcken. Det ska vara kryddiga korvar med mycket kött i, mums! En öl eller två kan också slinka ner i packningen, det sitter fint till nygrillad korv!

Hälsn. BM
 
torkade skinkchips

Eller torrkött/korv av vilket slag som helst,det väger ju inte "för mycket" och är väldigt gott både på dagen och kvällen,eller i maträtt.
 
Smälter packningen?

I övrigt räknar jag min lilla mockabryggare till lyx-kategorin. Går utmärkt att köra på gas-köket. En dubbel espresso efter maten är aldrig fel. Dessutom pratar vi imp-faktor när all verksamhet runt en stannar och någon frågar med hög stämma:
- Vem f-n är det som har nybryggt kaffe mitt i skogen?


Gut Pfad.

Har själv funderat på att införskaffa en sådan tingest, är det möjligt att köra dem över eld också eller smälter packningen då?

Förövrigt blir jag sugen på att ge mig ut nu direkt och testa alla godsaker...
Kan även lägga till en annan pryl, icke alkoholhaltig (kors i taket), nämligen hängmatta, behöver inte väga så mycket men ack va trevligt! Ännu trevligare blir det med en liten cigarr i mungipan efter en stadig middag!

Allt gott!
/Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...