E85

Näe, inget skämt

Jo, jag provade i en sådan spritbrännare som sitter i äldre båtkök. En rund burk, med en choke i botten och där bränslet tankas med en liten tratt och sugs upp av en massa liknande Gullfiber (asbest?) i burken. Med andra ord, bränslet brinner inte från en fri yta. Säkert har en del av er sett denna typ av brännare. Anledningen till min fråga var en tveksamhet ( i linje med Brandmannens) till en fri vätskeyta. Fortfarande mest spekulationer och få erfarenheter. Lite undrande blir jag ju när smaken blir ett urvalskriterie för bränsle. Vad händer när man har med er på vandring? Slut bränsle efter någon dag?
 
Re: Näe, inget skämt

mahanshan; sa:
Lite undrande blir jag ju när smaken blir ett urvalskriterie för bränsle. Vad händer när man har med er på vandring? Slut bränsle efter någon dag?
:)
Tror de avsåg lukten, inte smaken.

Jag tror att något som till 85% består av etanol uppträder ganska likt etanol. Inget konstigt dock om det skulle ge lite mer effekt då bensin har högre ångtryck än etanol.

Det där att det inte skulle sota förstår jag inte, snabblogik:
Högre effekt = större bränsleflöde = kräver mer luftflöde vilket man inte får; Fet förbränning = gul låga = sot ?
 
Re: Re: Näe, inget skämt

Boots; sa:
mahanshan; sa:
Lite undrande blir jag ju när smaken blir ett urvalskriterie för bränsle. Vad händer när man har med er på vandring? Slut bränsle efter någon dag?
:)
Tror de avsåg lukten, inte smaken.

Jag tror att något som till 85% består av etanol uppträder ganska likt etanol. Inget konstigt dock om det skulle ge lite mer effekt då bensin har högre ångtryck än etanol.

Det där att det inte skulle sota förstår jag inte, snabblogik:
Högre effekt = större bränsleflöde = kräver mer luftflöde vilket man inte får; Fet förbränning = gul låga = sot ?

Hm, jag får känslan att det inte är en 85% etanolblandning som brinner hela tiden. När det blir varmare så är det ju ett av ämnena som kommer koka i taget.. Får väl "hoppas" att etanolen har lägre kokpunkt än resterande prylar.

För borde det inte bara säga foff när bensinen (eller delra av den) uösångas?
 
Re: Re: Re: Näe, inget skämt

lleberg; sa:
Hm, jag får känslan att det inte är en 85% etanolblandning som brinner hela tiden. När det blir varmare så är det ju ett av ämnena som kommer koka i taget.. Får väl "hoppas" att etanolen har lägre kokpunkt än resterande prylar.

För borde det inte bara säga foff när bensinen (eller delra av den) uösångas?
Utan att veta så tror jag inte det. Om vi fortfarande pratar om Trangiabrännaren kommer bara bränslet närmast ytan värmas av lågan. Resten av bränslet är relativt kallt och därför opåverkat (det ser inte heller ut att koka). Således brinner ungefär 85% etanol och 15% bensin hela tiden.

Det är populärt att blanda lite vatten i etanolen för att minska sot i nämnd brännare. Om etanolen i det fallet skulle koka bort innan vattnet (som i en vinsås) skulle vatten finnas kvar när lågan slocknar. Jag har aldrig provat men inte heller hört att det skulle förhålla sig så.
 
Re: Re: Re: Re: Näe, inget skämt

Boots skrev:
... Om vi fortfarande pratar om Trangiabrännaren kommer bara bränslet närmast ytan värmas av lågan. Resten av bränslet är relativt kallt och därför opåverkat (det ser inte heller ut att koka). Således brinner ungefär 85% etanol och 15% bensin hela tiden.

Detta är bara giltigt så länge man inte aktiverar vintertillsatsen!

[Och har man _någonsin_ provat och noterat skillnaden mellan att använda/inte använda en aktiverad vintertillsats, oberoende av tid på året, så kör man _aldrig_ en Trangiabrännare igen utan den!]

Med aktiverad vintertillsats kokar bränslet på rätt bra i brännaren
- och då borde bensindelen försvinna först [och det rätt snabbt!] och spriten därefter...

Med aktiverad vintertillsats blir det varmt överallt runt köket, mestadels beroende på kraftigt ökad effekt från huvudbrännaren, nästan så att man inte saknar sin gasol/multifuel-brännare längre.
Men bara _nästan_... ;-)
 

avslutad210712

Gäst
Det här är en av de saker jag har mest svårt för att förstå när det gäller friluftsliv. Folk lägger ner tusentals kronor på utrustning och resor till fjällen för att sen försöka spara mindre än en femtiolapp på bensin för en vecka om man kör bensinkök. Att man någon gång kan vara tvungen att köra sitt kök på annat än ren bensin är en sak men att regelmässigt göra det känns lite dumsnålt i mina ögon. Självklart ka nman köra sitt trangia på bensin om man monterat in en bensinbrännare i det men att köra trangias orginalbrännare på bensin skulle jag inte ens fundera på att göra.

Vill man banta kostnaderna skall man nog försöka göra det på de stora kostnaderna och inte bensinen - känns väldigt likt debatten angående packningens vikt dvs kapa tandborstskaftet kontra att minska vikten på de stora sakerna.
 
Re: Re: Re: Re: Näe, inget skämt

Boots; sa:
lleberg; sa:
Hm, jag får känslan att det inte är en 85% etanolblandning som brinner hela tiden. När det blir varmare så är det ju ett av ämnena som kommer koka i taget.. Får väl "hoppas" att etanolen har lägre kokpunkt än resterande prylar.

För borde det inte bara säga foff när bensinen (eller delra av den) uösångas?
Utan att veta så tror jag inte det. Om vi fortfarande pratar om Trangiabrännaren kommer bara bränslet närmast ytan värmas av lågan. Resten av bränslet är relativt kallt och därför opåverkat (det ser inte heller ut att koka). Således brinner ungefär 85% etanol och 15% bensin hela tiden.

Det är populärt att blanda lite vatten i etanolen för att minska sot i nämnd brännare. Om etanolen i det fallet skulle koka bort innan vattnet (som i en vinsås) skulle vatten finnas kvar när lågan slocknar. Jag har aldrig provat men inte heller hört att det skulle förhålla sig så.

Det senare kräver att både spriten och vattnet förbränns. Syret som frigörs i vattnet höjer teoretiskt toppförbränningstemeperaturen, på lågan men spriten i sig själv löser gärna mer av luftens fuktighet och inne i ett tätt, kallt vintermoln, utan vinterbrännaren med låga under Trangiabrännaren, löser spriten än mer av molnets fuktighet och det kokar aldrig....
En kall, våt dag väntade dottern och jag länge på varmt vatten, innan jag gjore en vanlig brasa och kokte vattnet över. Sen åkte Trangiat till hyllan med friluftsfosil.
Brännaren till Jägarköket och till enmansköket har något högre bränsleförbrukning och fungerar sisådär inne i våta moln.
Bensin, fotogen och gaskök har inte alls det här problemet. Mest problem av spritpränslen har de som redan är vattensjuka, ren metanol och etanol hinner börja koka innan bränslet i brännaren har spett ut sig och kylt ner sig och brännaren för att fungera dåligt. Med vintertillsatsen tänd kommer det oxså till kokning för de som gillar att bära tungt och ha ett stabilt kök.
 
Re: Näe, inget skämt

mahanshan; sa:
Jo, jag provade i en sådan spritbrännare som sitter i äldre båtkök. En rund burk, med en choke i botten och där bränslet tankas med en liten tratt och sugs upp av en massa liknande Gullfiber (asbest?) i burken. Med andra ord, bränslet brinner inte från en fri yta. Säkert har en del av er sett denna typ av brännare. Anledningen till min fråga var en tveksamhet ( i linje med Brandmannens) till en fri vätskeyta. Fortfarande mest spekulationer och få erfarenheter. Lite undrande blir jag ju när smaken blir ett urvalskriterie för bränsle. Vad händer när man har med er på vandring? Slut bränsle efter någon dag?

Jag är dock fortfarande intresserad av dina tester. Har du några bilder så att vi andra kan förhålla oss till det du beskriver? Jag har inte avskrivit E85 helt som bränsle, men någon form av emperi torde vara gångbart när man inte sitter med kemitabellerna framför sig.
 
Re: Näe, inget skämt

Antar att du avser Origo spritkök. http://www.blocket.se/vi/11911056.htm?ca=11_s
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4962
Liknande konstruktion med uppsugning av etanol/liknande i en kudde av mineralull inne i en metallbehållare med spjäll under har Optimus jägarkök.

Trangia har ju en rätt annorlunda brännare.

Vem kommer med testrapport.

Thure

mahanshan; sa:
Jo, jag provade i en sådan spritbrännare som sitter i äldre båtkök. En rund burk, med en choke i botten och där bränslet tankas med en liten tratt och sugs upp av en massa liknande Gullfiber (asbest?) i burken. Med andra ord, bränslet brinner inte från en fri yta. Säkert har en del av er sett denna typ av brännare. Anledningen till min fråga var en tveksamhet ( i linje med Brandmannens) till en fri vätskeyta. Fortfarande mest spekulationer och få erfarenheter. Lite undrande blir jag ju när smaken blir ett urvalskriterie för bränsle. Vad händer när man har med er på vandring? Slut bränsle efter någon dag?
 
huh.. hur mö soppa till köket använder man om man måste snåla ur och köpa bilbränsle till sitt trangia kök.. jag fattar att det teoretiskt kan vara intressant men.. eh.. lite snålt kanske..
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...