På en låga

Var på vildmarksmässan i helgen. Mycket man ville ha... Kom därifrån med "På en låga" av Karin Sundqvist. Jättefin bok med nya idéer men... Blev lite besviken över att det nästan bara var paddlingsmat, dvs när man har möjlighet att ha med sig nästan vad som helst. Det blir svårt om man är ute och vandrar att ha med sig kycklingfiléer, ägg och sparris.

Nu undrar jag om någon har hittat en kokbok som är mer inriktad på vandring, dvs när man måste bära med sig allt i rumstemperatur. Ska upp med sambon på hans första vandring i sommar. Jag får nog bara en chans att få honom fjällbiten så jag jagar alla fördelar jag kan få. Mat är ju ett säkert tips till killars hjärta ;)

Gärna tips på någon bok som man fortfarande kan få tag på. Har för mig att det kom ut en bok för 5-10år sedan men den verkar helt omöjlig att köpa.

Tack på förhand!
 
Den bok som alltid kommer upp är Friluftsmat av Anita Forssell.

/Ulf

ISBN10: 9151839199
ISBN13: 9789151839196
 
Tack för tipset. Sökte dock på pricerunner och på alla träffarna så kom det upp "definitivt slut" eller "slut, nästa leveransdatum okänt". Suck... Jakten går vidare!
 
finns hos get out!

Jag köpte friluftsmat av Anita forsell hos bokus före jul för 80 kr. Nu verkar den vara slut där men finnas hos getout. JAg tycker den verkar bra även om jag inte har praktiserat något av det ännu.
Min inställning är att mat alltid är jätteviktigt, särskilt vid friluftsliv.
Lycka till med vandringen!
 
Har läst Karins bok [På en låga] nu, den är bra. Definitivt bra med de förutsättningar hon själv sätter: "Mat är helt enkelt källan till liv, glädje och prestation." Hon har även låtit trycka den på ett rätt tjockt, väl glättat papper [det känns nästan som om det vore tryckt på något syntetmaterial] och den levereras med en ytterkappa i transparent plast som ytterligare skydd. Bra bok!

Min enda invändning är nog all den produktplacering som Light My Fire ägnat sig åt i bilderna; jag tror jag räknade in minst 31 Sporkar bland de 96 läckra färgbilderna, övriga delar i deras Outdoor Meal Kit inte att bortse från. De är rätt framträdande de också...
 
Man får stå ut med reklamen, att företag sponsrar böcker (som jag antar att de gjort i detta fall), är ju annars något som fler företag borde göra. Jämfört med annan typ av reklam så borde ju detta vara ett säkert sätt att nå rätt kunder med sin reklam, och det borde inte vara mycket dyrare än annan reklam.
 
inget för mig

En vän köpte "på en låga" och det var en fin bok layoutmässigt och så, men hur i all världen ska råvarorna hålla för 1-2 veckors fjällvandring i en varm ryggsäck.

Det var för mycket av kycklingfiléer, ägg, smör och sånt som blir dåligt ju. Nej, boken var en besvikelse och jag letar fortfarande efter en bra bok med uterecept. Den här boken verkar vända sig till lyxiga stockholmare som paddlar några timmar och sen ska göra märkvärdiga picknickar innan de paddlar tillbaka. Tyvärr är "Friluftsmat" svår att få tag på. Får väl titta i nåt antikvariat.
 
Jag köpte boken -På en låga- nyligen och känner mig mycket nöjd, den kompletterar min ”Friluftsmat” på ett bra sätt.

Kanske kunde ”Kokbok för friluftskockar”
ISBN:9789197641746
vara ett alternativ.

Eftersom jag är totalt främmande för att vandra tio dagar i fjällen passar ”På en låga” perfekt för mig.
Jag har många gånger lagat mat på båt (mindre segelbåtar) och gillar också tanken på att en under lång bilfärd kunna stanna bilen och ge familjen en måltid att njuta av.

Jag provade påsomeletten -sid 46- idag och det fungerande finfint.

Friluftsliv handlar inte bara om långa vandringar, för mig är det att flyga drake med barnen vid Barsebäck och sedan laga till lunch innan man cyklar eller tar bussen hem (cirka åtta km enkel väg).
Eller att vandra runt bland ängar och skogsdungar vid Bäveån och titta efter rådjur, för att sedan äta gott innan läggdags.
Eller favoriten, ta med en snygg tjej på en kortare vandring en tidig morgon för att sedan bjuda på frukost med vidunderlig utsikt.

Så, trots att jag varken paddlar kanot eller lever lyxliv i Sthlm är jag nöjd med denna bok.

Förresten, nästan all mat i boken är sådan man kan tillaga under en vandring upp till 3-4 dagar, kött kan tas med fryst eller torkad, ägg behöver inte kylförvaras och bönor på burk är visserligen tungt men det är möjligt att ta med...
 
"Kokbok för friluftskockar"? Tack för tipset! Letade efter något sådant. Nej, friluftsliv är inte bara ett par veckor på fjället, men fortfarande finns det några av oss som vill vara ett med naturen under en längre tid och borta från civilisationen. Hittills har det inte funnits några realistiska alternativ till frystorkat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
På en låga Påsk På en låga Friluftsmat 0
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.