Stormsäker tändare typ "Zippo"

Köpte Silva Helios tändare made in Kina...?

Stormtändare kan ge lite falsk säkerhet. Min 100-kronors inköpt på Intersport bröt ihop på andra turen och har sedan dess aldrig fått att hålla gasen längre än några timmar, trots ihärdigt skruvande. Dessutom gillade jag inte lågan, en knappt synbar svetslågeliknande uppenbarelse, eftersom den hade stora problem att tända trä. För att tända gasköket fungerar gnistorna från vilken tändare som helst, alternativt en uppflammande tändsticka, vilka båda fungerar i hårt väder. Visst skulle en idiotsäker stormtändare vara bra, men 800-900 spänn, på fullaste allvar?

Tjena på Er

Köpte en Helios stormtändare men verkligen missnöjd...pungade ut nästan 180 spänn!
Kvaliten är som på alla 2 - 5 kroners tändare från u-länder eller...
Inte undra på att dom inte håller i verkligheten.
MEN jag ville bara fråga dig, har Silva blivit LURAD på sina tillverkare, då denna tändare inte ser ut så övertygande på utförandet, fast själva tekniska iden på produkten är helt okay. (flyter, lock, skyddshölje, kraftig remögla, och tål blåst.)

Tyvärr ,som man kan se på bilderna, är denna produkt antingen en BILLIG kopia, eller så har Siva/Helios SÄNKT kraven på den nivå av verksamhet,dit denna typ av produkt hör till. (produkten SER UT som den skulle fungera vid extrema förhållanden, men ÄR INTE avsedd för dessa)

Så ser det ut att vara. Man kan inte snacka om vattentäthet heller. Vad har ni för synpunkter på detta?
Greijorna borde vara besiktadet t.ex (Approved by the International Survival Instructors Association) det är t. ex. sk. "Swedish firesteel" av magnesium.

Detta är enbart "moneymaking business med skitgreijor"?

Kan man riskera sitt liv för detta?


-
 

Bilagor

  • silva helios.jpg
    silva helios.jpg
    35.3 KB · Visningar: 627
  • Silva.jpg
    Silva.jpg
    34.8 KB · Visningar: 622

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.