Vad kostar matvaror i Sverige?

44444; sa:
Håller med om att cigaretter och dricka med alkoholstyrka är dyrare än i sverige men inte generellt sett maten. Bor själv sedan 4 år i Norge och priserne på mat är istort sett det samma, undantaget är väl stora köttstycken. Så rådet blir: Cykla nykter och utan cigg och droppa köttstycken i cykelväskorna ;)

"Jag cyklar aldrig nykter någonstans, aldrig, inte en chans" ;-)

Men skämt åsido: hur är det med alkohol och cyklande i Sverige? Jag brukar aldrig cykla med alkohol i blodet, undrar bara hur det egentligen är.

I Polen betraktas cyklister precis som bilister när det gäller alkohol. Man kan förlora körkortet om man ertappas spritpåverkad. Konstigt nog är det också när man leder cykeln som det kan bli problematiskt eftersom det är samma verb för "köra" och "leda" i vårt språk (ergo: också i vägtrafikförordningen).

MVH

Everard
 
Everard; sa:
44444; sa:
Håller med om att cigaretter och dricka med alkoholstyrka är dyrare än i sverige men inte generellt sett maten. Bor själv sedan 4 år i Norge och priserne på mat är istort sett det samma, undantaget är väl stora köttstycken. Så rådet blir: Cykla nykter och utan cigg och droppa köttstycken i cykelväskorna ;)

"Jag cyklar aldrig nykter någonstans, aldrig, inte en chans" ;-)

Men skämt åsido: hur är det med alkohol och cyklande i Sverige? Jag brukar aldrig cykla med alkohol i blodet, undrar bara hur det egentligen är.

I Polen betraktas cyklister precis som bilister när det gäller alkohol. Man kan förlora körkortet om man ertappas spritpåverkad. Konstigt nog är det också när man leder cykeln som det kan bli problematiskt eftersom det är samma verb för "köra" och "leda" i vårt språk (ergo: också i vägtrafikförordningen).

MVH

Everard

Orkar inte kolla upp,men...

Jag har för mig att man torskar körkortet även här om man åker dit eftersom cykel räknas som ett fordon,verkar rimligt isf.


peter
 
44444; sa:
Håller med om att cigaretter och dricka med alkoholstyrka är dyrare än i sverige men inte generellt sett maten. Bor själv sedan 4 år i Norge och priserne på mat är istort sett det samma, undantaget är väl stora köttstycken. Så rådet blir: Cykla nykter och utan cigg och droppa köttstycken i cykelväskorna ;)

Jag har inte bott där på åtta år så visst, saker kan förändras. Oslo rankas väl dock fortfarande som, om inte världens, i a f Europas dyraste stad.
 
johankse; sa:
Som sagt kvällsknäppen bör inhandlas hemma och stenålderskosten får vänta till Sverige.
Färdigkyckling är ett gott resmål för två ca 35-45kr färdiggrillad, potatisallad i burk ca 12-15 middagen är klar, och ett äpple, en banan och en apelsin blir fin efterrätt till två.
Snus och cigaretter bör inhandlas utanför Sverige och Norge, till och med i regn är värt varenda krona.

go tur

Cigaretter tynger kanske inte ner packningen så värst mycket; lönar sig säkert att bunkra hemmavid.
Spriten är också dyr som sagt, men den budgeten fixar du genom att köpa dubbelt och sälja av hälften i Norge.
Färdiggrillad kyckling är ett bra tips.

Billigaste ca-priser i Stockholm (längs landsvägen är priserna i regel givetvis saftigare):

bröd - Wasa runda knäckebröd 740g - 19kr

ost - 39kr/kg är inte helt ovanligt specialpris, annars 49-59kr/kg för de billigare sorterna. Mer för de flesta vällagrade sorter. Tex Cheddar ligger som allra lägst på 69kr/kg.

mellanöl - (3,5 viktprocent; endast Systemet) 22-32kr/l på 33-50cl flaska el burk. Folköl (skumvatten) finns överallt; okylda sexpack och flak för bra priser.

vin på Systemet - Från ca 55-60kr/l bör du kunna hitta klart hyfsade lådor. Billigaste (rävgift (?)) på treliters låda fn 46kr/l.

pizza - 29kr är absolut billigaste jag känner till. Räkna med från ca 40-50kr på de flesta håll.

tomater - Just nu 23 kr/kg

falukorv - 19-29kr/ring på 700-800g; dyrare finns garanterat. Undvik diverse slaktpastejer som ser ut som falukorv, känns som falukorv, men heter nåt annat.

ett hekto kaffe - 1kg ca 25-30kr; ofta 3x1kg för 59kr. Välj bort allra billgaste; smaken skiljer garanterat mer än priset.
 
Re: Sv: Vad kostar matvaror i Sverige?

Everard; sa:
En sak till: vilka mataffärer skulle ni föresllå? Framför allt på landet.

När det gäller affärer så beror det ju lite på om man är ute efter billig mat eller efter stort sortiment.

På landet är det nog främst små lokala ICA-handlare och Coop Konsum man hittar, och där brukar det för många vara ideologin som styr var man handlar (jag har bekanta som aldrig handlar på "kommunist-konsum"...).

På större orter kan man nog hitta flera olika butiker och jag har svårt att hitta något som är direkt negativt om nån butikskedja. De flesta kedjor har också nästan samma märken om man bortser från deras egna varumärken. Felix ketchup, Slotts senap, Kungsörnen pasta osv hittar du nog i alla butiker utom på Lidl.

Willys är billiga och på vår campingsemester i fjol så handlade vi på Willys väldigt mycket. De har för det mesta två eller rentav tre prisnivåer på det mesta vilket gör att man kan välja vad man vill lägga pengarna på.
 
Everard; sa:
I Polen betraktas cyklister precis som bilister när det gäller alkohol. Man kan förlora körkortet om man ertappas spritpåverkad. Konstigt nog är det också när man leder cykeln som det kan bli problematiskt eftersom det är samma verb för "köra" och "leda" i vårt språk (ergo: också i vägtrafikförordningen).

MVH

Everard

Tekniskt sett är det inte olagligt att supa och cykla men nyligen blev en man av med körkortet för att han gripits upprepade gånger berusad till fots. Utländska körkort är väl dock fortfarande totalfredade för svenska polisen...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.