Grytmysare - test

Har gjort en enkel liten test av min grytmysare och några alternativ, för att se hur bra grytmysaren verkligen är

Först lite inledande förklaringar, sedan följer testen:

Kåsan har en storlek på 7,5 dl, tillverkad av polypropylen (plastmaterial)
Grytmysaren är tillverkad av 8 mm sittunderlag.
Aluminiumfolien är av modellen ugn/grill/frysfolie, extra slitstark (enligt texten), ingen tjockleksangivelse finns.

Mellan mätningarna, har kåsan kylts av, så ingen extravärme magasineras i kåsan

Att det är just 5 minuters väntetid, är att det är denna tid mina recept har.

Inomhustemperatur, när testen utfördes 22,4

Testmetod:
- 3 dl kokande vatten hälls i kåsa
- vänta 5 minuter
- läs av temperatur på vattnet


Mätresultat i grader Celsius

Kåsa - 68,3
Kåsa + grytmysarlock - 79,5
Kåsa + aluminiumfolielock - 79,5
Kåsa + aluminiumfolielock, vikt – dubbla tjockleken - 81,1
Kåsa + aluminiumfolieklädd utsida - 69,8
Kåsa + aluminiumfolieklädd utsida + aluminiumfolie lock - 81,0

Kåsa + grytmysare - 69,2
Kåsa + grytmysare + grytmysarlock - 84,5
Kåsa + grytmysare + aluminiumfolielock - 83,4


För min del innebär detta, att jag skippar grytmysaren och gör ett lock av en aluminiumpajform (lite tjockare aluminiumfolie), i alla fall under den varmare årstiden.
 
Min grytmysare väger i princip ingenting (25 gram), och ger fördelen att jag kan hålla grytan med handen även om den är 80 grader varm. Så att lämna den hemma är ingen stor viktbesparing för mig.

Sen använder ju jag grytmysaren just till gryta (av aluminium) och inte en plastkåsa. Plastkåsan isolerar ju i sig, så den har så att säga inbyggd grytmysare.

Men visst stämmer det att locket gör väldigt mycket, men det gäller främst om det är innehåll som avdunstar (högt vatteninnehåll).

Skulle du fylla med varm sand eller varm olja istället skulle resultatet nog inte bli samma.

Sen tror jag också att vind kyler mer utan grytmysare. Har du ingen fläkt du kan ställa upp för att simulera vind?
 
fast på fjället har man ju ofta vind i olika grad som kyler ner byttan. Funkar väl som kroppen ungefär tänker jag. Vinden blåser bort värmen närmast en naken kropp som kyls ned. Finns det nåt som isolerar värmen mot vinden så behålls den längre.
 
Det är lite för många ingångsvärden som riskerar att ge vilseledande resultat i ditt experiment (de flesta har redan påpekats av andra):
  • Temperatur. Det är sällan man (åtminstone jag) lagar mat ute i 23 graders värme, och betydelsen av ett isolerande skikt ökar med ökande temperaturskillnad mellan "insidan" och "utsidan".
  • Vind. Isoleringen håller kvar det redan uppvärmda luftskiktet runt kärlet. Byts luften ständigt ut, ökar temperaturgradienten igen och den nya kalla luften stjäl ny värme från kärlets yta. Är det helt vindstilla, blir skillnaden alltså mindre mellan isolerad och oisolerad kärlvägg - det varma luftskiktet stannar längre kvar kring kärlet även utan isolering.
  • Materialet i kärlets väggar. Hyfsat isolerande plast i stället för tunn värmeledande metall gör marginalvinsten av ytterligare isolering mindre.
  • Innehållet. Rent vatten innebär både större förlust i förångningsenergi och högre värmeledningstal mot kärlväggen.
  • Tiden. Åtminstone min mat behöver mer är 5 minuters eftersvällning - i snitt ca 10 minuter. Är temperaturfallet för snabbt, behövs längre tid, eller så blir inte maten tillräckligt "kokt" alls.

Det hade kanske inte gjort så mycket, om de olika felkällorna pekade åt olika håll och tog ut varandra, men alla snedvrider utfallet åt samma håll - till (skenbar) nackdel för grytmysaren.
Därmed skal inte betydelsen av lock på kokkärlet förnekas. Vore intressant om du ville göra om experimentet med mer relevanta ingångsvärden.
 
Har gjort en enkel liten test av min grytmysare och några alternativ, för att se hur bra grytmysaren verkligen är

Först lite inledande förklaringar, sedan följer testen:

Kåsan har en storlek på 7,5 dl, tillverkad av polypropylen (plastmaterial)
Grytmysaren är tillverkad av 8 mm sittunderlag.
Aluminiumfolien är av modellen ugn/grill/frysfolie, extra slitstark (enligt texten), ingen tjockleksangivelse finns.

Mellan mätningarna, har kåsan kylts av, så ingen extravärme magasineras i kåsan

Att det är just 5 minuters väntetid, är att det är denna tid mina recept har.

Inomhustemperatur, när testen utfördes 22,4

Testmetod:
- 3 dl kokande vatten hälls i kåsa
- vänta 5 minuter
- läs av temperatur på vattnet


Mätresultat i grader Celsius

Kåsa - 68,3
Kåsa + grytmysarlock - 79,5
Kåsa + aluminiumfolielock - 79,5
Kåsa + aluminiumfolielock, vikt – dubbla tjockleken - 81,1
Kåsa + aluminiumfolieklädd utsida - 69,8
Kåsa + aluminiumfolieklädd utsida + aluminiumfolie lock - 81,0

Kåsa + grytmysare - 69,2
Kåsa + grytmysare + grytmysarlock - 84,5
Kåsa + grytmysare + aluminiumfolielock - 83,4


För min del innebär detta, att jag skippar grytmysaren och gör ett lock av en aluminiumpajform (lite tjockare aluminiumfolie), i alla fall under den varmare årstiden.
Kul med någon som testar!

Testet känns väl genomfört, sen finns det ju alltid ytterligare parametrar man skulle vilja variera. Det är dock rimligt att man kan bedöma en del av dessa via extrapolation, såsom omgivningstemperatur, vind och tid, så du kan nog lita på testet och dina slutsatser, locket är viktigast, och har man ett kärl med hyfsad isolation ger extra isolation i form av en grytmysare inte så mycket såvida det inte behövs för att man ska kunna hålla i kärlet, men jag gissar att det kanske inte heller är ett problem med din kåsa.

Hade du bytt kåsan mot en aluminiumkastrull tror jag slutsatserna blivit annorlunda.
 
"Inomhustemperatur, när testen utfördes 22,4"


Om temperaturen är -22 och du ställer ner kåsan i snö hade maten inte blivit färdig.
 
Det hade inte spelat någon roll om jag gjort testet utomhus, då det gjordes häromdagen, då det var 22 grader utomhus och vindstilla (har tyvärr ingen fläkt att kyla med)

Synpunkter som vind, kyla, snö osv är inget jag kunde göra något åt, då det är fel årstid just nu

Sedan skrev jag inledningsvis - min mat får stå i 5 minuter (då är den klar), därav denna tid i testet!

Sedan kan man ha synpunkter på vatten som uppvärmdes, men nu var detta ett enkelt test och då göra testet med ex mat, för att få det verklighetsanpassat, alltså göra kring 10 portioner, det kändes helt fel
Visst kunde jag testat med olivolja, som vi har hemma, men nu valdes vatten, det var bara ett enkelt test
Likaså var testen utifrån min utrustning, som används, då fanns det för mig ingen anledning att testa med en ex. metallkastrull/tallrik, då jag äter ur min kåsa, som inte leder värme på samma sätt som ex aluminium

Jag har gjort en enkel test och andra får gärna fylla på med sina tester utifrån sin utrustning, som givetvis då får helt andra värden

Redogjorde bara mina förutsättningar och vad resultatet visade, vilket inte var något konstigt - lock gör skillnad, men ville veta hur stor skillnad var

Om jag gör någon utflykt ex vandra/cykla, så lagar jag mat, även om det är varmare än 23 grader, ofta 2 gånger, men vi är alla olika

Alltså med min utrustning, så behöver jag inte grytmysaren, på sommaren, även om det skulle blåsa, då jag kan placera mig/kåsan lite mera skyddat
Givetvis blir det annat om det är icke sommarväder (det kan ju vara bus/rusk väder även på sommaren, då behövs grytmysaren)

Det som kan förbättras när det gäller min grytmysare, är att göra den i ett bättre material, som isolerar bättre
 
Senast ändrad:
Kåsmysare

Det är ju en kåsmysare enligt beskrivningen, inte en grytmysare.
;-)
Förövrigt ger testen precis det resultat jag förväntar mig, givet förutsättningarna.
Precis som Nermander sa, en av anledningarna att använda grytmysare är att spara vikt genom att använda samma kärl som gryta och "kåsa".

Koncept: se tex GSI Halulite Minimalist.

PS Gärna mer tester. Om man testar lär man sig något.
Ds


/John
 
Hahahaha - Nermander - helt korrekt ;)

Att jag använder kåsa/tallrik i grytmysartestet, är att jag kör med "torrmat" i plastpåsar, (färdigpackat i portioner) då det är smidigt att slippa disken.
Bara kokar vatten och fyller på i plastpåsen med torrmaten, som redan ligger i tallriken, sedan får det stå i 5 minuter i grytsmysaren (eller mera korrekt, tallriksmysaren)

Från början var tanken att använda kastrullen som tallrik tillsammans med plastpåsen. Men har provat att fylla på kokande vatten i plastpåsar (fryspåsar) och sedan flytta över till kastrullen, för att utnyttja extra värmen, som finns kvar i själva kastrullen, men plastpåsarna vill gärna gå sönder i en liten del i bottensömmen (det klarar inte att hänga fritt)

Har haft funderingar på att göra en isolerform, som är som kastrullen i storlek, med lös botten, vilket innebär, i med plastpåsen med torrmaten, fyll på vatten och flytta över allt till kastrullen, dra upp isolerformens sidor och sedan på med isolering runt kastrullen
Har även köpt stekpåsar, som klarar kring 200 grader, men de är lite väl stora, får fundera vidare på en vettig lösning
Men tallriksvikten är inte speciellt tung

Då kommer en liten fortsättning, i all enkelhet


Samma som i inledningen, men med annan tallrik och isolering
För att få kyleffekt, ställdes det in i kylskåp eller frysbox

Tallrik - MSR Deep dish bowl, 7 dl, polypropolyen
Grytmysaren - 14 mm liggunderlag, polyetencellplast

Inomhustemperatur + 22,4 grader
Grytmysare och lock 88,2
Grytmysare och lock samt Al folie på MSR sidor och botten 89,7

I kylskåp + 4 grader
Grytmysare och lock 87,3
Grytmysare och lock samt Al folie på MSR sidor och botten 89,6
MSR tallrik och Al lock 80,9
MSR tallrik och grytmysar lock 83,1
Grytmysare och lock 85,0 (10 min i kyl)
MSR tallrik och Al folie på MSR sidor, botten och lock 78,1 (10 min i kyl)

I frysbox – 22 grader
Grytmysare och lock samt Al folie på MSR sidor och botten 87,8
MSR tallrik och Al lock 76,8
MSR tallrik och grytmysar lock 81,6
MSR tallrik och Al folie på MSR sidor, botten och lock 72,7 (10 min i frys)
 
Att ställa i en annan temperatur tror jag inte är så intressant, i de flesta fall beter sig värmeförlusten linjärt, d.v.s. hur mycket värme du förlorar är direkt proportionellt mot temperaturskillnaden.

100 grader i grytan och 20 graders omgivning ger en skillnad på 80 grader.

100 grader i grytan och 0-gradig omgivning ger en skillnad på 100 grader. Du borde då alltså tappa värmen 25% snabbare (eftersom det är 25% större temperaturskillnad).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...