Godtyckligheten i Utsidans regeltillämpning

talthoff

Forumvärd
Jag minns inte varje fall i detalj, det kan säkert vara så att du mejlade mig exempel på övertramp, och jag minns inte vad eller om jag svarade. Och jag vet inte exakt vad vi vinner på att diskutera det såhär i efterhand. Om jag missat något eller inte svarat så ber jag om ursäkt.
Det är dåligt, och slarvigt. Om inläggen finns kvar så föreslår jag att du rapporterar dom.

Och om du istället hade rapporterat inläggen så är chansen enormt mycket lägre att något missas/inte hanteras eftersom vi då är fler personer som får samma brev.

Jag kan inte låta bli och tycka att det är en grov generalisering att bara för att ett brev/ärende är delvis ohanterat så är detta något som funkar dåligt. Faktum kvarstår, vi får få rapporter. Troligen långt färre än det finns inlägg som borde tittas på. Och jag övertygad om att det alltid kommer finnas inlägg som är regelbrott. Vi kan inte stoppa *alla*, som Christer skrev så finns det ingen som jobbar med att leta efter inlägg som är regelbrott.
Allt bygger på att dom som ser något rapporterar, då tittar vi på dom rapporterna.

Sen är det väl kanske inte automatiskt så att bara för man rapportera något att man har rätt i sak, rapporterna som rör reklam/undersökningar etc är oftast enkla att hantera och avgöra.
Dom är 99 fall av 100 helt uppenbara och tillsynes helt korrekta, och dom rensar vi.

Dom trådarna med infekterade diskussioner om ex vargar där folk diskuterar är lite svårare, vissa är lite överkänsliga mot korspostningar är ett annat exempel. Ordet personangrepp är inte helt ovanligt att det används med en väldigt bred tolkning.

-Thomas
 
En anledning att man ibland inte rapporterar är ju att man aldrig får en feedback. Var rapportyen bra ochsaker har raderats, höll ni inte med och kommer inte radera eller något annat. Då man så många gånger mötts av kompakt tystnad tröttnar man tyvärr.


mvh Christian
 
Ja fast vill man verkligen själv "spammas" med feedback för att man anmäler?

Jag ser den där lilla anmälningsknappen (även kallad "stasi.-ikonen" ;)) som ett lätt sätt att fästa moderatorernas uppmärksamhet på ett inlägg, som en tjänst åt dom och övriga medlemmar. Ytterst sällan bryr jag mig personligen om vad som händer sen.
 
Nu trycker jag ju inte på den så ofta att det skulle bli några mängder. men är det så att de gånger jag gör det så leder alla till ingen åtgärd så kan det ju vara bra att veta tycker jag.
 

clindh

Forumvärd
En anledning att man ibland inte rapporterar är ju att man aldrig får en feedback. Var rapportyen bra ochsaker har raderats, höll ni inte med och kommer inte radera eller något annat. Då man så många gånger mötts av kompakt tystnad tröttnar man tyvärr.
Sorry - jag har faktiskt inte tänkt tanken ens att den som rapporterar vill ha en dialog om vad man rapporterar, det är som Gustav säger en funktion för att snabbt göra moderatorer uppmärksamma på något, moderatorer som sedan tar ett beslut om det skall modereras eller ej.
 
Jag kan inte låta bli och tycka att det är en grov generalisering att bara för att ett brev/ärende är delvis ohanterat så är detta något som funkar dåligt. Faktum kvarstår, vi får få rapporter. Troligen långt färre än det finns inlägg som borde tittas på. Och jag övertygad om att det alltid kommer finnas inlägg som är regelbrott. Vi kan inte stoppa *alla*, som Christer skrev så finns det ingen som jobbar med att leta efter inlägg som är regelbrott.
Allt bygger på att dom som ser något rapporterar, då tittar vi på dom rapporterna.

Du missar ju poängen, Thomas. Jag generaliserar inte utfrån ett obesvarat brev - ett brev har väl ingen betydelse. Men om du läser hela tråden så ser du ju att det är en trend vi talar om här och att vi ställer oss lite frågande till hur ni resonerar/agerar.

Men ok, vi lägger ned diskussionen.

/Mats
 

clindh

Forumvärd
Men som jag förklarade så är det ju inte en godtycklighet iallafall när det gäller enkäter, ingen enkät inlagd på eget bevåg är OK. Att vissa klarat sig undan radering för att vi inte ens vetat om att det inlägget finns, rättfärdigar ju inte andra att göra samma sak. Däremot gör vi samarbeten ibland runt studentprojekt mm och tipsar om en enkät som nyhetsnotis tex.

Mer godtyckligt kan det väl isåfall upplevas när det gäller mer komplexa modereringar tex om personangrepp, off-topic odyl - någon kan ju tycka en liten gliring är ett mycket kränkande personangrepp osv, att ett litet skämt åt sidan i en diskussion är en urspårning etc. Det är mycket mer en bedömningsfråga, precis som i en domstol, man behöver kanske läsa hela tråden för att förstå, läsa en persons tidigare inlägg etc för att få en mer komplett bild. Jag friar iallafall hellre än fäller men ger ofta en tillsägelse till personen att akta sitt språk framöver tex.
 
Sorry - jag har faktiskt inte tänkt tanken ens att den som rapporterar vill ha en dialog om vad man rapporterar, det är som Gustav säger en funktion för att snabbt göra moderatorer uppmärksamma på något, moderatorer som sedan tar ett beslut om det skall modereras eller ej.

Ok, no problems, vara bara en tanke.
 

avslutad210712

Gäst
Har anmält ett antal som jag anser gått över gränsen för vad som kan anses tillåtet och mig veterligt tror jag alla har försvunnit relativt fort.

När jag själv tipsar om tex var man kan köpa saker så brukar jag passa på att samtidigt anmäla mitt eget inlägg så det kan granskas av Utsidan.
 
Om man kliver över gränsen för vad som anses OK och någon trycker på "varningstriangeln" och moddarna också anser att man klivit över gränsen, tar då moddarna kontakt med mig angående det jag skrivit eller tas komentaren/tråden bara bort?
 

talthoff

Forumvärd
Det gör vi i dom flesta fallen, och vi berättar varför vi vidtagit någon form av åtgärd.

Rena spammare/troll tillhör väl kategorin där vi bara raderar inläggen.

-Thomas
 
Urspårning

En tråd som verkligen skulle tas bort är väl den om "vad gör vi med vargeländet" Den har väl gjort sitt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...