Godtyckligheten i Utsidans regeltillämpning

Det finns en godtycklighet i de beslut som Utsidans admin tar som inte känns OK.

För något år sedan frågade jag admin om jag kunde ställa en fråga hur många som skulle vara intresserade av kanotplats i Stockholm, i syfte att hyra in oss på ett lager. Det fick jag inte. Däremot verkar det gå utmärkt för andra personer att göra marknadsundersökningar som handlar om större personlig ekonomisk vinning (i mitt fall skulle ju den vara noll).

Nej, skärpning, Utsidan! Någon konsekvens måste ni ju ha i er tillämpning.

/Mats
 
Ibland har jag också svårt att förstå varför vissa får göra marknadsundersökningar och reklam medan andra trådar ryker direkt. Känns inte konsekvent.
 

clindh

Forumvärd
Vi sitter inte och förhandsgranskar inlägg - det är ju stört omöjligt - men kikar alltid på inlägg som rapporteras in till oss. Så ser man något tveksamt, tipsa oss gärna mha "triangelknappen" på inlägg.
 
Vi sitter inte och förhandsgranskar inlägg - det är ju stört omöjligt - men kikar alltid på inlägg som rapporteras in till oss. Så ser man något tveksamt, tipsa oss gärna mha "triangelknappen" på inlägg.

Visst, men det känns ju lite trist att ens inlägg förbjuds när man som vän av ordentlighet frågar om lov i förväg, medan det vimlar av marknadsundersökningar som kommer undan bara p.g.a. av det faktum att de inte frågar om lov först.

/Mats
 

clindh

Forumvärd
Vimlar vet jag inte om de gör, jag har tagit bort två stycken sådana senaste dagarna tex.
Medlemmar brukar vara på alerten att tipsa om sådana "enkla" överträdelser, men kanske inte alltid de trådar som ex spårar ur med bråk odyl - som egentligen är viktigare att moderera.

Bara för att vissa klarar sig undan med ett "brott" betyder ju inte att det är fritt fram.
 
Vimlar vet jag inte om de gör, jag har tagit bort två stycken sådana senaste dagarna tex.
Medlemmar brukar vara på alerten att tipsa om sådana "enkla" överträdelser, men kanske inte alltid de trådar som ex spårar ur med bråk odyl - som egentligen är viktigare att moderera.

Bara för att vissa klarar sig undan med ett "brott" betyder ju inte att det är fritt fram.

Nej, "vimlar" är väl att ta i kanske :) Men man ser de ju titt som tätt, finns ju ett par stycken ute just nu till exempel.

Det jag vänder mig mot är också bristen på logik. Det är ju känt att många söker kanotplats i Stockholm och en förfrågan om intresse för att få ett bra pris hos ett lagerhotell nära vatten gynnar ju Stockholms paddlare som saknar kanotplats. Det gör ju att fler kan nyttja våra vattenvägar och kommer ut i naturen. Detta borde ju på sikt också gynna Utsidan, som delvis finansieras av annonser från företag som vänder sig till friluftsintresserade.

/Mats
 
Vi sitter inte och förhandsgranskar inlägg - det är ju stört omöjligt - men kikar alltid på inlägg som rapporteras in till oss. Så ser man något tveksamt, tipsa oss gärna mha "triangelknappen" på inlägg.

Äh, det där är bullshit. Jag har slutat att rapportera in felaktigheter helt och hållet. Man tröttnar liksom när man ser en tråd startad av en spambot som trotts rapportering får ligga kvar i minst en vecka... Tummen ned på den!
 
De jag rapporterat; spam, smygreklam och dubbelpostningar av samma tråd har i alla fall försvunnit väldigt kvickt (inom ett dygn).

Äh, det där är bullshit. Jag har slutat att rapportera in felaktigheter helt och hållet. Man tröttnar liksom när man ser en tråd startad av en spambot som trotts rapportering får ligga kvar i minst en vecka... Tummen ned på den!
 

clindh

Forumvärd
Jag har raderat 92 inlägg sedan början av året bara (oftast dessa j-a kinesiska spammare som dyker upp på nätterna), så nog sjutton agerar vi på rapporter - beklagligt om vi missat något, men även vi har semester tex så det kanske inte alltid sker på direkten.
 

talthoff

Forumvärd
Jag håller med Christer, problemet är inte att vi inte agerar. Problemet är snarare att många har synpunkter utan att rapportera.

Och det som finns på sajten idag är reglelövertramp, inte vi som tolkar våra egna regler olika.

Det kommer en förfrågan *högst* per vecka, kanske 25 på ett år. Av dom senaste 50 förfrågningarna har 49 fått nej, i snitt. 9 av 10 som vi kontaktar för att påpeka övertramp lägger sig dessutom helt platt och säger "förlåt". Alla håller inte med ...och det är väl i sak kanske sunt också.

Att vi inte agerar är är inte korrekt, när vi har semester så tar det längre tid. Och det kan oxå bli så att vi inte sorterar alla rapporter rätt. Stökigast blir det i trådar där tråden spårar ur ...

Det som oxå är väldigt vanligt är att man ser att folk svarar på inlägg och skriver "smygreklam/regelbrott" men "glömmer" att rapportera inlägget.


-Thomas
 
Senast ändrad:
Äsch, det där stämmer ju inte Thomas. När jag frågade om jag kunde posta mitt inlägg om kanotplatsintresse och fick tvärnej av er gav jag exempel på olika typer av trådar som i så fall var mer eller lika diskutabla. Något svar fick jag inte på det påpekandet och de trådarna ligger fortfarande kvar. Så nog har ni en godtycklighet i tillämpningen. Jag tycker generellt att ni gör ett fantastiskt jobb med Utsidan, men den här biten funkar verkligen inte på ett bra sätt. Ni måste ha en konsekvens, oavsett om det är vi eller ni som upptäcker övertrampen.

/Mats
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.