Hammock

Yes, fast jag menar hammock = hängmatta och inte liggunderlag. Och för att ytterligare förtydliga menar jag att tyget skulle spricka och man rasar ner i backen. Tänker nog också se till att marken under är hyfsat snäll.

han pratade nog om sin exped hängmatta skulle jag tror
 
Första testet av Hennesy Hex Rainfly tarp

Ger mig på min första post med bilder, får se om jag får till det som jag vill :) Edit: Nej, förstår inte hur jag skall göra för att få uppladdade bilder inspträngt i texten.

Eftersom det mesta jag lär mig kommer från amerikanska forum/filmer så kommer jag använda engelska uttryck. Vill någon föreslå svenska namn på knopar och annat så är ni hjärtligt välkomna att kommentera.

Hur som helst. Jag har beställt en Woodsman X DL från UK Hammock, väntar på den. Från Momojord beställdes tarpen nämnd ovan samt en uppsättning snakeskins. Dessa har levererats. Jag har fastnat för en uppsättningsvariant som Derek Hanson beskriver här. Jag hade innan utflykten till naturen riggat upp grejorna i vardagsrummet, men "missade" att hans tanke är att ridgeline och tarp skall förvaras separat. Jag hade trätt i lina genom tarp och "snakeskinnat" det hela. Vad gäller lina så plockade jag bara ett kakelsnöre(?) från Classe. Det är alltså inte tvinnat murarsnöre, utan lite grövre. Ett par enkla karbiner från samma plats.

Bild 1. Första upphängning.
Här var hela paketet ihopsatt från scratch.

Bild 2 Detalj fasta sidan.
Här knyts helt enkelt karbinen fast med lämplig knop. Min personliga favorit är en bowline.

Bild 3 Detalj rörliga sidan.
Längre ner längs linan gör man en prussik med fastgjord karbin. Denna sida används för att justera tarpens plats på linan samt att spänna det hela.

Bild 4. Här har jag använt det korta fasta snöret som sitter på tarpen för att fästa karbinerna i i stället för D-ringarna. Syftet är att längs detta snöre få plats för snakeskinsen.

Bild 5. Översikt.

Bild 6 Detalj på skinsen i ändarna.
 

Bilagor

  • inital-setup.jpg
    inital-setup.jpg
    71 KB · Visningar: 634
  • fixed-end.jpg
    fixed-end.jpg
    64.7 KB · Visningar: 635
  • moving-end.jpg
    moving-end.jpg
    90.7 KB · Visningar: 625
  • mod-for-skins.jpg
    mod-for-skins.jpg
    91.8 KB · Visningar: 639
  • rigged.jpg
    rigged.jpg
    69.2 KB · Visningar: 641
  • skins_final.jpg
    skins_final.jpg
    64.8 KB · Visningar: 626
Fortsättning.

Bild 1. Förhoppningsvis ger denna bild en känsla för storleken. Detta är en ganska stor tarp.

Bild 2. När jag demonterade det hela ville jag inte låta tarpen få möjlighet att krypa in i skinsen, så jag gjorde fast samma korta repände där jag fäster karbinerna i de små öglor som finns på skinsens smala ända.

Bild 3. En översikt på hela paketet nedmonterat. En variant på ridgelinesnöre är ju det klassiska tvinnade murarsnöret, jag ville börja med lite "rejälare" grejor. :D

Återkommer med bilder när jag fått hem hammocken också, om det finns intresse!
 

Bilagor

  • size.jpg
    size.jpg
    43.5 KB · Visningar: 678
  • anchor.jpg
    anchor.jpg
    83.9 KB · Visningar: 644
  • Storlek.jpg
    Storlek.jpg
    38.4 KB · Visningar: 641
Woodsman har kommit

Nu fick jag min Woodsman X, tog en månad och två dagar. Första intrycket var att det var ett jäkligt litet paket och ser väldigt välsytt ut. En förvaringspåse med öppning i båda ändar, långa whoopieslings, längre än jag trodde, och två Al-rör som jag antar att man använder till upphängningen. Får erkänna att jag läste lite snabbt så nu saknar jag remmar, väl?, att fästa runt träd. Var fixar jag det och hur ska de se ut? Hinner inte leka med den så bilder får bli nästnästa helg som tidigast.
 
Hinner inte kolla men ska göra en grundlig koll inuti imorgon. Svårt att se när den är svart. Toggles var det ja. Synpunkter på karbinhakar? Råkar ha tre stycken varav två låsbara liggande. Tänkte på denna: http://www.youtube.com/watch?v=VczGvhmwDGI

EDIT: Nix, fanns inga remmar inuti. Kan iofs säkert sy ihop ett par av tunnare lastremmar.

Nu gissar jag bara, men såvitt jag förstår behöver du ju remmar. Fick du inte med det verkligen? Rören antar jag är toggles.
 
Senast ändrad:
Enligt reklamfilmen för hammocken ska detta följa med, detta softshackle och toggles. Mat Howes finns på facebook. Skicka ett meddelande till honom där, så har du säkert remmarna inom några dagar skulle jag tro.
 
Tack för tipset! Ska vända ut och in på den imorgon innan jag skickar något. Den känns riktigt seriös. Var inställd på att myggnätet skulle kännas "flimsy" men både nät och dragkedja känns klockrena.

Enligt reklamfilmen för hammocken ska detta följa med, detta softshackle och toggles. Mat Howes finns på facebook. Skicka ett meddelande till honom där, så har du säkert remmarna inom några dagar skulle jag tro.
 
I min beställning bad jag Mat bekräfta att allt som han nämner i filmen följer med eftersom det inte står något nämnt om det på deras hemsida. Inget svar ännu, antar att han plockar ordrar efterhand han sätter igång med tillverkningen. Som Lasse sade så är han väldigt tydlig i filmen så en kontakt med Mat löser säkert detta.
 
Jag var faktiskt lite osäker vad jag köpt men dubbelkollade filmen och de ska ingå. Drog ett mail och bad honom skicka. Har ingen större brådska.

I min beställning bad jag Mat bekräfta att allt som han nämner i filmen följer med eftersom det inte står något nämnt om det på deras hemsida. Inget svar ännu, antar att han plockar ordrar efterhand han sätter igång med tillverkningen. Som Lasse sade så är han väldigt tydlig i filmen så en kontakt med Mat löser säkert detta.
 
Tord Hoppes Tarp

Hej,

Jag har nog tarppens ridgeline hela tiden med tarppen, den går genom snakeskinnet cokså.

Uppsättning är lätt när man bara fästar linor i båda ändor, spänner, och drar snaken till ändona.
- jag har små länkkar som är fast med prusit i ridgelinen så jag kan justera tarpen till mitten efter uppsättning

Mvh Simo
 
Simo, kör du med karbinkroksvarianten eller knyter du fast ridgelinan (åssnöre?) mot träden? Antar att metoden/erna växer fram med mer erfarenhet men jag tror nog att det lutar åt att gå tillbaka till det du beskriver, att ha åslina+tarp med skins som ett paket. Att lära sig och experimentera är en del av nöjet att ge sig ut i skogarna :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.