Hammock

Optimalt? det tror inte jag heller att det är, skall prova enbart för att stilla min egen nyfikenhet .
Inbillar mig att det lilla loft som uppstår mellan sovsäck och x-frame skall funka under varmare perioder, men än så länge har jag ingen aning.
Tycker det är roligt att experimentera med olika varianter och inköp inför vår/sommar dels för att spara vikt, om x-framen inte funkar så blir det förmodligen en 2/3 dun underquilt på ca 300g och +4 grader.

UK-hammocks 2/3 UQ är ratade till -1

710058423906.png
 
UK-hammocks 2/3 UQ är ratade till -1

710058423906.png

Jo har sett det men den väger ca 200 g mer än den från hammock gear som jag spanat in, ska ändå beställa en till tarp ( cuben fiber 180 gr)och topquilt därifrån, tror jag klarar mig med +4 grader, är ganska varmblodig , kör än så länge med en + 14 säck från maj till aug, men tack för tipset!-)
 
Optimalt? det tror inte jag heller att det är, skall prova enbart för att stilla min egen nyfikenhet .
Inbillar mig att det lilla loft som uppstår mellan sovsäck och x-frame skall funka under varmare perioder, men än så länge har jag ingen aning.
Tycker det är roligt att experimentera med olika varianter och inköp inför vår/sommar dels för att spara vikt, om x-framen inte funkar så blir det förmodligen en 2/3 dun underquilt på ca 300g och +4 grader.

Berätta gärna om resultatet! Senast jag sov i hängmatta (nätvariant) var det i en utomhusbox för häst och då körde jag på kombinationen cellplastunderlag och min gamla Caravan Carry - funkade hur bra som helst.
 
Sådär, då har jag fått min underfilt och testat en liten stund. Det är inget jättetest som har gjorts, men ack så skönt det var. Att ligga i bara hängmattan är ju, imho, mycket skönare än att ha någonting hårdare och stelare med, ex ett liggunderlag.
Jag köpte mig en 3/4-filt från UK Hammocks. Den håller utlovad vikt (vägde den till 660 gram inkl packpåse) och värmde gott när jag bara hade brallor och t-shirt på mig och använde dunjackan som täcke. Då var det ca 0-gradigt, så det borde fungera ned mot -7 iaf.
Hoppas att jag hinner få möjlighet att testa lite mer till helgen...
__
Fredrik
 
Lånade en Warbonnet Blackbird i fjol och sov en natt i den, underbar upplevelse! Nu tänkte jag göra slag i saken och införskaffa lite attiraljer själv.
Jag lugnar mig lite med UQ/TQ och satsar på att använda det jag har i form av ett Exped Synmat 7 LW och min gamla sovsäck från min militära tid. När jag låg i WB:n använde jag ett tunt Thermarest vilket funkade fint med en nattemp på ca 5-8 plusgrader.

Efter lite funderingar hit och dit så har jag fastnat för UK Hammocks Woodsman X med dubbla lager (för att stoppa in liggunderlaget mellan). Tänkte kolla era tankar kring val av tarp. Om jag inte får höra något negativt så tänkte jag beställa ett Hennesy Rainfly från Momo Jord.
 
Jag har inte fått min Woodsman X än men bör dyka upp inom 1-2 veckor. Jag bad om en förvaringsficka som syntes på en video och det var inga problem. På min fråga om dubbel eller single fick jag det här svaret. Jag väger allt mellan 80-85 kg beroende på julmat osv.

"Personally i would use the SL, yes the DL will make life easier with a pad however if you decide to get a quilt in the future you will be carrying 300g extra for no reason.... It's not to much of a hassle using a SL and a mat."

Efter lite funderingar hit och dit så har jag fastnat för UK Hammocks Woodsman X med dubbla lager (för att stoppa in liggunderlaget mellan). Tänkte kolla era tankar kring val av tarp. Om jag inte får höra något negativt så tänkte jag beställa ett Hennesy Rainfly från Momo Jord.
 
Ja då är det ju inget snack :) Är ganska förväntansfull kan jag säga. Satt igår och funderade på att kolla ETA men det får ta den tid det tar. Verkar som att 3-4 veckor är vad man får räkna med då han tillverkar på beställning.

Tack för responsen. Jag ligger på modiga 95-100 kilo och SL anges ha en gräns på 90, sååå. :D
 
Jag lockade grannen, som har två Warbonnets, med att sova ute nu på fredag. Fick onda ögat från frugan som klarade ut att "då blir du sjuk och jag orkar inte ta hand om dig!". Ehh, ok... En månad framåt kanske jag blir utsläppt, haha!
 
Jag lockade grannen, som har två Warbonnets, med att sova ute nu på fredag. Fick onda ögat från frugan som klarade ut att "då blir du sjuk och jag orkar inte ta hand om dig!". Ehh, ok... En månad framåt kanske jag blir utsläppt, haha!

haha, jag hade snudd på samma diskussion med min bättre hälft under påskhelgen. Av någon anledning tyckte hon det var en väldigt dålig idé att sova utomhus i minus 12. Självklart blev jag tvungen att bevisa motsatsen :)

(och magsjuka några dagar senare gick inte att härleda till en "lagom" kall påskaftonsnatt)
 
Efter en stunds frånvaro i det verkliga livet har jag nu idag testat min hemmasnickrade "hammock" med gott resultat!

Att ligga på diagonalen, dvs på Brasilianskt ( stavning?) är min cup of tea, man ligger hur skönt som helst med stöd för rygg, ben, knäveck, huvud axlar osv....

Har testat att fixa en UQ av en gammal syntetsäck då jag har ett par som bara ligger men den var kanske lite för smal.
Längdmässigt är den ca 3/4 av min kroppslängd så ett tillklippt cellplast underlag fick agera isolering för vaderna och fötterna.

Till det använde jag min Haglöfs-någonting säck som har en komfort temp på -2.
Hade den uppknäppt ca 3/4 och stoppade den runt mig utan att knäppa den mer och fötterna fick sig en omslutande "påse" av det som var knäppt.

Måste säga att hela upplägget funkade klockrent, lite kallt om bakdelen men det blåste en del och rakt från sidan.

Nu måste jag ordna en bättre konstruerad UQ, har en lite bättre syntetsäck som jag funderar på att sy om....

Så min fråga är:
Någon som gjort en egen UQ av en sovsäck här på Utsidan? I så fall, kan man få några tips/ritningar osv?

På sikt kommer jag köpa mig en men just nu är jag så inne i gör-det-självande så jag vill försöka på riktigt och inte bara kasta ihop något som senast.
/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.