Det kändes kul...

Hur ser du på sportfiske som också är ett rent nöje, med viss utdelning ibland?

Tycker det är stor skillnad på fiske och "nöjesjakt" på varg & lo. Fiskar själv och har inga problem att bryta nacken av en öring. Fiskar gör jag helt klart för att det är skoj men minst lika mycket för att det är gott och nyttigt att på lägga öringen i stekpannan och få sig en god middag.

Fiskare äter antingen upp fisken eller släpper tillbaka den. Visst, catch and release fiske är ju enbart för nöjes skull men den formen av fiske skadar inte fiske speciellt mycket. Men helt klockrent är det ju inte. Får man dock en en för liten fisk på kroken så ska man ju släppa tillbaka den.

Sen är det nog inte många fiskare visar upp sin fiskefångst som uppstoppad trofé som man gör med björn, varg, lo etc. En uppstoppad mört på väggen kanske inte är så snyggt...
 
Det är ingen stor skillnad på jakt och fiske enligt mig. Bara olika byte så jag förstår inte vari den fantastiskt stora skillnaden ligger. Att stoppa upp ett djur är nog ungefär lika ovanligt som att en fiskare låter göra en trofé. Njae, nog tror jag att till exempel älgjakten är här för att stanna och förbud mot det ställer jag mig tveksam till.

Tycker det är stor skillnad på fiske och "nöjesjakt" på varg & lo. Fiskar själv och har inga problem att bryta nacken av en öring. Fiskar gör jag helt klart för att det är skoj men minst lika mycket för att det är gott och nyttigt att på lägga öringen i stekpannan och få sig en god middag.

Fiskare äter antingen upp fisken eller släpper tillbaka den. Visst, catch and release fiske är ju enbart för nöjes skull men den formen av fiske skadar inte fiske speciellt mycket. Men helt klockrent är det ju inte. Får man dock en en för liten fisk på kroken så ska man ju släppa tillbaka den.

Sen är det nog inte många fiskare visar upp sin fiskefångst som uppstoppad trofé som man gör med björn, varg, lo etc. En uppstoppad mört på väggen kanske inte är så snyggt...
 
Vidarebefodrar ett mail jag fick från agria idag, sent om sider.
Det visar alltså att det inte går att använda agria som referens till vargrivna hundar i förhållande
till andra olyckor.
(skulle vara placerat i en annan tråd, men jag hittar inte på den)

Hej xxx,

Tack för ditt mail. Jag vill först be om ursäkt för att det dröjt innan vi svarat dig.
Vi kan inte lämna ut någon statistik tyvärr, eftersom vi inte för någon statistik över i vilket sammanhang ett djur blivit skadad/avlidet.
Mitt tips är att du vänder dig till Svenska Jägareförbundet.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
Linn Sjunnesson
Agria Kundcenter via Internet

P.S. Visste du att du nu kan chatta med Agria på vardagar 9-17? D.S.
 
Det är ingen stor skillnad på jakt och fiske enligt mig. Bara olika byte så jag förstår inte vari den fantastiskt stora skillnaden ligger. Att stoppa upp ett djur är nog ungefär lika ovanligt som att en fiskare låter göra en trofé. Njae, nog tror jag att till exempel älgjakten är här för att stanna och förbud mot det ställer jag mig tveksam till.

En skillnad är dock att det inte finns någon anti-fiske-rörelse på samma sätt som det finns
anti-jakt-rörelse. Men man kan inte vara säker på att det inte uppstår - tiderna är oförutsägbara.
För nåt år sedan skrevs det om hur det kändes att vara mask och att bli påträdd på kroken !
 
Om 50-100 år kanske det finns ett anti-frilufsar-movement som hävdar att det sliter på vildmarken att gå i skog och mark. Vem *behöver* egentligen vara ute och nöjesgå i naturen? Fast nu raljerar jag mest.

En skillnad är dock att det inte finns någon anti-fiske-rörelse på samma sätt som det finns
anti-jakt-rörelse. Men man kan inte vara säker på att det inte uppstår - tiderna är oförutsägbara.
För nåt år sedan skrevs det om hur det kändes att vara mask och att bli påträdd på kroken !
 
Om 50-100 år kanske det finns ett anti-frilufsar-movement som hävdar att det sliter på vildmarken att gå i skog och mark. Vem *behöver* egentligen vara ute och nöjesgå i naturen? Fast nu raljerar jag mest.

Det är kanske inte är så långt borta med ett vandringsförbud, eller begränsningar på populära
ställen. I fjällvärden är det särkilt känsligt och lätt att trampa sönder stigar och skräpa ner.

Jag har deltagit i militära fjällmarscher där vi kompanivis vandrat långa sträckor.
Befälet krävde100% städning efter oss. Varenda tuva skulle vändas tillbaka rätt.
Trots att 120 man har övernattat på en plats så skulle det var osynligt.
I annat fall hade samerna rätt till skadestånd !

Jag fick skämmas en gång på morgonuppställningen då ett befäl hittade en gul pappersbit
som var 1x1 cm och som kom från min filmrulle!
 
Det är ingen stor skillnad på jakt och fiske enligt mig. Bara olika byte så jag förstår inte vari den fantastiskt stora skillnaden ligger. Att stoppa upp ett djur är nog ungefär lika ovanligt som att en fiskare låter göra en trofé. Njae, nog tror jag att till exempel älgjakten är här för att stanna och förbud mot det ställer jag mig tveksam till.

Inte heller några problem med älgjakt. Äter själv allt möjligt viltkött. Men vad gör jägaren med rävköttet, loköttet och vargköttet???

Men visst är det väl skillnad på lodjursjakt med fällor och vanligt sportfiske?
Men å andra sidan kanske inte nätfiske är det bästa heller?
 
Om 50-100 år kanske det finns ett anti-frilufsar-movement som hävdar att det sliter på vildmarken att gå i skog och mark. Vem *behöver* egentligen vara ute och nöjesgå i naturen? Fast nu raljerar jag mest.

Vad menar du egentligen? Det finns väl redan många områden i Sverige där man inte får nöjesgå eller nöjesvandra. Det finns även områden där man inte heller får nöjesro, nöjespaddla eller nöjessegla och även de som vill nöjessimma får inte vara där. Dessa områden är skyddade från nöjes-*** för att skydda vildmarken. Man hänvisar ofta till något djur eller även ibland en växt som kan ta skada av för mycket nöjes-***.

Att man skulle utöka detta förbud mot nöjes-*** tycker jag låter väldigt troligt och även om jag är för nöjes-*** så kan jag tycka ett förbud kan vara bra. Om jag vet varför jag inte får nöjes-*** i ett område så följer jag förbudet.

Jag känner flera personer som försöker utöka förbud mot nöjes-*** och samtidigt är pro-frilufsar-movement. Att vara jägare och samtidigt vara anti-rovdjursjakt går faktiskt att vara. Att inte vilja skjuta rovdjur bara för att stammen inte klarar av en avskjutning är väl inte fel?

/Stellan
 
Inte heller några problem med älgjakt. Äter själv allt möjligt viltkött. Men vad gör jägaren med rävköttet, loköttet och vargköttet???

Om jag inte har helt fel för mig får inte jägarna behålla lodjurköttet eller vargköttet. Detta kött ska gå till forskarna i Stockholm. Rävköttet borde jägarna kunna ta tillvara eller innehåller det för mycket parasiter?

/Stellan
 
Jag raljerade med viss allvarlighet. Angående sista meningen så har vi ju olika åsikter om "klarar av". Du verkar anse att stammen blev utraderad (igen) iom licensjakten, jag tror inte det. Jag är småviltjägare och ganska neutral, jag kan gå med på att det görs ett visst uttag av bl.a. varg och lo.

Vad menar du egentligen? Det finns väl redan många områden i Sverige där man inte får nöjesgå eller nöjesvandra. Det finns även områden där man inte heller får nöjesro, nöjespaddla eller nöjessegla och även de som vill nöjessimma får inte vara där. Dessa områden är skyddade från nöjes-*** för att skydda vildmarken. Man hänvisar ofta till något djur eller även ibland en växt som kan ta skada av för mycket nöjes-***.

Att man skulle utöka detta förbud mot nöjes-*** tycker jag låter väldigt troligt och även om jag är för nöjes-*** så kan jag tycka ett förbud kan vara bra. Om jag vet varför jag inte får nöjes-*** i ett område så följer jag förbudet.

Jag känner flera personer som försöker utöka förbud mot nöjes-*** och samtidigt är pro-frilufsar-movement. Att vara jägare och samtidigt vara anti-rovdjursjakt går faktiskt att vara. Att inte vilja skjuta rovdjur bara för att stammen inte klarar av en avskjutning är väl inte fel?

/Stellan
 
Om jag inte har helt fel för mig får inte jägarna behålla lodjurköttet eller vargköttet. Detta kött ska gå till forskarna i Stockholm. Rävköttet borde jägarna kunna ta tillvara eller innehåller det för mycket parasiter?

/Stellan

Pälsen tas till vara. Varg- och lo-kropparna går till forskarna som du säger. Rävköttet
går tillbaka till naturen och får ingå i kretsloppet igen.
Jag tror det är förbjudet att lägga viltavfall i kommunala komposten.
Likaså att det är förbjudet att lägga vanligt slaktavfall i naturen.
 
Det är ingen stor skillnad på jakt och fiske enligt mig. Bara olika byte så jag förstår inte vari den fantastiskt stora skillnaden ligger. Att stoppa upp ett djur är nog ungefär lika ovanligt som att en fiskare låter göra en trofé. Njae, nog tror jag att till exempel älgjakten är här för att stanna och förbud mot det ställer jag mig tveksam till.


Ibland tror jag Sverige trögaste människor samlats i detta forum(obs jag kan mycket väl vara en av dem)

Men det är väl en gigantisk skillnad på Jakt och fiske. Låt oss säga att det bara finns 25-30 öringar kvar i stockholmsskärgård då tror jag att det blir samma liv som om halstaviksbon fiskade upp en av dem.

En annan skillnad är att tackvare sportfiskarna så jobbar man hårt på att fiske bestånden ska öka inte minska.
Rent känslomässigt är det nog ingen större skillnad om fisken dör men de flesta som fiskar släpper tillbaks fisken. Och en bra krokad fisk har inga som helst problem efter den blivit återförd.
Den dagen Jägarna går ut med paintball gevär då har de kommit ikapp sportfiskarna.

Fast åter igen Jakt är bra när den sköts av bra människor men när den o botbara dumheten får ta över mår jag dåligt. Idag verkar jakt handla om att tillfredsställa ett behov som jägarna har, och idag handlar det inte om att vårda eller ta hand om naturen utan att ha kul när man dödar tillsammans med "grabbarna". Jag tror att det handlar om svågerpolitik.(det borde vara lätt att kolla upp).


Till vår aktiva jägare Tror inte att indianer plockade upp sin mora kniv när det var dax att döda björn. möjligen ett björnspjut eller båge , men ja de var och bra mycket manligare än dagens jägare. Vi behöver ju inte gå in på jägarkåren bristande förmåga att döda djuret på ett skott, vilket inte borde vara så svårt med dagen vapen. Lite mer tålamod och mindre skjutkåta jägare så borde ni kunna ha en noll tolerans där.

:) Den dagen ni jagar björn med paintball ska jag sluta kritisera er...

Plopp.........................svich..............................spatt!!!!

-GGGRRRROOOOOAAAAAAAWWWWWWW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Björn på två ben men en liten grön fläck på trynet)

-SPRING FÖR SATANS..... snygg (flås) träff Gösta.
-(Flås) Tackar kännandes bra, (flås) det var faktiskt riktigt kul (pust).....








plopp plopp plopp .....

splatt! splatt! splatt!

GGGGGRRRROOOOOWWWWWWW!!!!!! (Jätte arg och snabb björn med en grön, blå, och 2 röda fläckar)
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...