Klättermusen nya ryggsäckar Grip och Tor

Hur många Kgs klara Grip 60?

Bärsystemet har jag upplevt som mycket bekvämt. Inte lika ventilerande som på tex en Osprey men å andra sidan enklare och robustare kanske. Inte för att någon av mina Osprey någonsin fallerat men ändå :-) Mvh Johannes[/QUOTE sa:
Hej.
Hur många kgs klarar du med Grip 60l innan att det bliver allt för obekvämt?
 
Hur mycket nytta gör den ensama dragkedjan på TOR?

Fick hem nya Tor 60 igår.

Efter provpack och synande i vardagsrummet så kommer följande slutsats. Överlag mycket nöjd och ser riktigt fin ut men såklart svårt att bedöma i ett vardagsrum allt hehe. Tänkte ändå det kan vara trevligt för nyfikna läsa vad jag tror och tänker.
....
Mvh Johannes

Har du (eller kanske någon annan) fått känsla för hur praktisk dragkedjan är? Jag föreställer mig att den endast funkar för att komma åt i botten efter att man börjat tömma ryggan uppifrån och därmed släppt på trycket. Konkret frågeställning lyder; hanterar man väskan som endast toppmatad och nån gång då och då får man nytta av att fläka upp hela framsidan - eller fyller dragkedjan en praktisk funktion?
 
Har du (eller kanske någon annan) fått känsla för hur praktisk dragkedjan är? Jag föreställer mig att den endast funkar för att komma åt i botten efter att man börjat tömma ryggan uppifrån och därmed släppt på trycket. Konkret frågeställning lyder; hanterar man väskan som endast toppmatad och nån gång då och då får man nytta av att fläka upp hela framsidan - eller fyller dragkedjan en praktisk funktion?

Jag är ju en som vandrar.
Det jag tänker är att den bliver användbar när man packar upp för natten. Du kan ju lägga ryggan ner inne i tältets apsis, och inte behöva packa upp allt du har i den. Under dagen ville jag nog ha topplocket och en stretchpocket för det jag behöver.
 
Jag får väl citera mig själv från ett inlägg tidigare i tråden:

"Den hade dessutom en dragkedja i fram som i stort sett, enligt mig, var obrukbar. Ska det vara någon dragkedja i fram för frontöppning får det vara två eller en lång i u-form så att man får upp hela fronten. "

Mvh Johannes
 
Jag får väl citera mig själv från ett inlägg tidigare i tråden:

"Den hade dessutom en dragkedja i fram som i stort sett, enligt mig, var obrukbar. Ska det vara någon dragkedja i fram för frontöppning får det vara två eller en lång i u-form så att man får upp hela fronten. "

Mvh Johannes

Aha, tack. Tyckte jag sökte igenom alla svar utan att finna just det - precis vad jag ville veta.
 
Har du (eller kanske någon annan) fått känsla för hur praktisk dragkedjan är? ...

Nu har jag varit i butik och provat med min packning och har ett par reflektioner. Provade TOR80L och är medveten om att jämförelse med min gamla Karrimor 60L blir lite skev bara av storleken.
1. Dragkedjan funkar som kvällsöppning i tältet. Helt klart en fördel jämfört med att inte ha den, hittar saker lättare i denna väska än i min (dock kan tilläggas att min gamla har väldigt lång och sladdrig förlängningsbälg i överkant och att tyget är tungt, jag har helt enkelt erfarenhet av en "dålig" väska)
2. Dragkedjan funkade att dra upp nerifrån för att få till en liten förvaring av handskar och mössa - ungefär på det viset jag använt mitt gamla bottenfack - förvisso hade jag liggunderlaget upprullat i min packning vilket ger stabilitet, det kanske hade funkat sämre om man bara knökat ner en faslig massa smågrejjer. Tillfredsställande för mig dock (de gånger jag haft kök etc i bottenfacket och verkligen öppnar väskan från två håll under dagen tidigare har jag i regel inte särskilt mycket packning...)
3. För övrigt upplevde jag att de 80L var stora sådana, dvs att jag fick plats betydligt mycket mer än 20L liter extra jämför med gamla samt
4. att det koniska hos bl.a Klättermusen gör att man får extra stor öppning längst upp som man kommer åt under dagen när man lättar på locket och att även locket blir stort.

Jag gillar absolut funktioner, tekniknörd ut i fingerspetsarna, men jag har ofta stört mig på alla stroppar och tygflikar osv på ryggsäckar och funktioner har i ärlighetens namn inte använts, denna är avskalad och precis vad jag vill ha - så jag har bestämt mig, TOR IT is :)
 
Så länge klättermusen rör sig i samma mastodontträsk som de andra svenska märkena så är den ointressant för mig.
50 gram/liter är mer än dubbelt vad den ska behöva väga. En 40 litrare borde ligga under kilot och inte 2 kilo. Helt fel.
 
hur hantera långa remmar KM Tor

Hej, har köpt en Tor 60 l som jag fortfarande inte använt och kan således lämna tillbaka.
Blir inte spontant kär i den då det är så jäkla många långa remmar jämfört med andra märke som fjällräven, osprey, gregory etc.
Tycker inte ni att det är ett problem eller har ni klippt ner remmarna när ryggan är injusterad?

Btw, finns det bra ryggsäck från okänt svenskt märke? känner till fjällräven, haglöfs, lundhags, klättermusen.
Btw, Något annat globalt märke som har återvunnet tyg såsom KM?

Fick hem nya Tor 60 igår.

Efter provpack och synande i vardagsrummet så kommer följande slutsats. Överlag mycket nöjd och ser riktigt fin ut men såklart svårt att bedöma i ett vardagsrum allt hehe. Tänkte ändå det kan vara trevligt för nyfikna läsa vad jag tror och tänker.

+ Känns som vanligt som utmärkt kvalitét i tyg, remmar m.m Kraftiga dragkedjor. Många och kraftiga hålband även över dragkedjan på fronten, på höftbältet och på axelremmarna. Bärsystemet verkar skönt.. Förstärkningar i tyg på utsatta ställen som under ryggsäcken, under sidfickan och lite i toppen. Avtagbart topplock. Vit insida. Rullstängning på toppen möjliggör att man kan använda den helt utan topplock om man vill och/eller försluta den helt om man behöver medan man använder topplocket som utflyktssäck. Sen så klart ett + att man använt återvunnet material. Frontöppning.Visselpipa i bröstbandet. Butterfly bridge systemet. Inga persiennsnören, riktiga remmar !


- Topplocket är nog inte optimalt. Jag trodde man skulle kunna använda det som en midjeväska men tanken är istället en yttepytteliten ryggsäck vilket har medfört att remmarna är VÄLDIGT långa. Dessa går ju såklart att förkorta när man vet sin behövda längd men jag hade nog väntat mig något mer innovativt från KM. Normallånga remmar + ett par normalt korta midjeremmar gömda under topplocket så man kan använda den som midjeväska hade nog varit bättre men kan också vara för att det är det jag är van vid. Jag erkänner mig gärna fel ! Sidfickan är väldigt tight trots det är i stretch. Jag får precis och exakt utan en cm extra ned min Thermos 1.2 liter tror jag den är. Å andra sidan sitter den ju fast ;-)
Hade gärna sett ytterligare en sidficka på andra sidan eller en liten frontficka bredvid frontöppningen.
Topplocket sitter enbart bra och stabilt om man packar väskan fullt då spännena på baksidan (sidan mot min rygg) sitter för högt upp så man kan inte riktigt dra åt den där om säcken inte är fullt packad.
Tråkiga färger - fanns bara i blått och grått. Älskar den gulgröna färgen på min Flinta !

Har satt på sidfickor på höftbältet och en till stretchficka på fronten.

Om en vecka bär det av till Abisko för att testa den i fält :-D

Mvh Johannes
 
Ytterligare recension TOR 80L

Provpackat lite här hemma nu...
  • Locket är klumpigt och dinglar i vägen på fel sida vid packning (problem vid halvfull väska) - inte alls som min gamla Karrimor, men den hade locket fast sittande med tygbälg mot nacken med bristerna det innebär. Tror denna är mer som de flesta andra rygggor...
  • Ser inte problemet med de långa remmarna, bara klippa av i rätt längd och sy/smälta ihop om man vill det
  • Stor fördel att locketremmarna är "uppochner" jämfört med vad jag är van vid, remmarna sitter på locket så när man tar av locket blir väskan väldigt rent.
  • Enkelt att ta bort när man packar; löser problemet jag brukar ha med två kg kamera i locket som välter väskan när jag packar i och ur, samt, att när jag ska fästa det (även när man stänger helt vanligt) står jag upp och håller i locket, slipper då böjja mig ner till marken där remmarna brukar ligga.
  • Jag tycker dragkedjan kändes betydligt mer värdefull än förväntat - det funkade bra att komma åt en packpåse som låg någorlunda rätt så länge locket inte var åtdraget...

PS 80-100L regnskydd sitter bra med packning strax över själva säcken, 3,7kg tält under locket, och, vanligt ganska tjockt liggunderlag på toppen. Hade kunnat packa lite mer i väskan och självuppblåsbart liggunderlag (8-10cm rulle) åtminstone på ena sidan. --> Tror jag ska byta till 50-80L istället vilket kommer bli betydligt mer användbart inte bara när väskan är överfull, åtminstone prova (har ett gammalt slitet som funkade hjälpligt i mitt test)
 
Har själv börjat titta lite på Klättermusens Grip/Tor modeller (40) 60 liter, efter att läst inlägg om deras ryggsäckar
Är ni fortfarande nöjda mer ert köp?

Extra fickor som ni sätter på höftbältet, är det modellen som Klättermusen säljer och kallar stretchpocket?

Delade höftbältet, såg ett inlägg, att där kan man spänna olika på övre och undre, det låter väldigt trevligt, fungerar det också lika bra i verkligheten?

Tor, där kan man ta bort topplocket, som är 4 liter och använda säcken som enbart rullstängning, blir den som en Grip i modellen, fast 4l liter mindre?

Bilderna på hemsidan lämnar inte riktigt all info man önskar ex hur mycket kan man rulla ihop säcken?
Funderar på att kanske är bättre att köpa en 60 liter istället för 40 och använda sidoremmarna för att komprimera och sedan rulla ihop toppen så mycket det går. Skiljer inte mycket i pris
 
Hej, har köpt en Tor 60 l som jag fortfarande inte använt och kan således lämna tillbaka.
Blir inte spontant kär i den då det är så jäkla många långa remmar jämfört med andra märke som fjällräven, osprey, gregory etc.
Tycker inte ni att det är ett problem eller har ni klippt ner remmarna när ryggan är injusterad?

Btw, finns det bra ryggsäck från okänt svenskt märke? känner till fjällräven, haglöfs, lundhags, klättermusen.
Btw, Något annat globalt märke som har återvunnet tyg såsom KM?

Thule är ett svenskt märke med några intressanta ryggsäckar. Är väl mest kända för takboxar och sånt till bilar annars, men modellen Versant t.ex. verkar bra. Har dock aldrig klämt på den, bara läst på nätet. (Jag har däremot klämt på deras mindre dagtursryggsäck Stir 20 och funderar starkt på att slå till på en sån)

Vaude är ett tyskt märke som har väldigt hög svansföring vad det gäller miljö och arbetsförhållanden. Men Vaude satsar mer på lätt vikt, så om du kikar på KM är det kanske inte vad du söker ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MFDN Klättermusen Grip 3.0 60L - justering Utrustning allmänt 0
qwert Klättermusen ratatosk som topptursryggsäck Utrustning allmänt 0
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
joanc Klättermusen Arvaker 40 liter Utrustning allmänt 1
cece Klättermusen sidepockets Utrustning allmänt 2
cybiont Klättermusen Tor Utrustning allmänt 2
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
Kilsbergarn Klättermusen i säkerhetskontrollen Utrustning allmänt 8
Prankster Klättermusen granite 100? Utrustning allmänt 2
onedowns Erfarenheter Klättermusen Hugin 65L Utrustning allmänt 5
ccfeldt Klättermusen Arvaker - Toppturer Utrustning allmänt 0
Vandringshyveln Klättermusen mjölner??? Utrustning allmänt 14
Onedge Haglöfs lr Klättermusen? Utrustning allmänt 4
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Fjorr Berghaus ryggsäckar Utrustning allmänt 6
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
Trolltek Villka ryggsäckar skulle passa mig? Utrustning allmänt 4
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
bananmannen Volymangivelser ryggsäckar. Utrustning allmänt 0
jonisdonis Ryggsäckar! Utrustning allmänt 2
PhilipT Bw Ryggsäckar Utrustning allmänt 0
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Avslutatmedlemskapx Ryggsäckar med distans! Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...