Åka till alaska

Jag prioriterade min tid där med att se och utforska området. Dom sista 11 dagarna hyrde jag en bil , jag har Lämnat mina SD kort till min kusin men han har inte haft tid att klippa ihop mina filmer och foton , han sa att det skulle gå åt 6 DVD skivor för att få plats med allt om man inte komprimera filerna.
 
Jag köpte begagnad motorsåg och massa annat allt det och lite kläder och solpanel och hängmatta m m har jag lämnat hos 60 åringen i hans stuga . Näst sista dagen körde jag hem till honom med dom sista grejorn som amunition och fiskespö och kläder han bor i nordpol .
 
Det var jätte lätt att ta med sig gevär till alaska , först betalar man 60 dollar på nätet för jaktlicensen småvilt , gäller ett år .skriv ut licensen skriv under leta upp en blankett på nätet som heter Form6nia Fyll i och skicka alla dessa papper till USA , det stog att det skulle ta ca6-12 veckor men jag fick ett E-mail med stämplar att det var godkänd efter en vecka , jag lämnade in geväret på special gods på Arlanda och betala ca500kr till islandair och fick hämta ut det i Anchorage tull som ville se mitt form6nia blankett och att jag hade rätt vapen med mig , jag fick lämna in geväret på special gods i Anchorage och visa upp mitt väskkvitto för att få mitt gevär i Fairbanks . När jag åkte hem till Sverige i Arlanda så gick jag och frågade var jag skulle hämta ut mitt gevär jag frågade SAS och tullen båda sa att det kommer på väsk bandet , när jag komm tillbaka till bandet så låg gevärsväska på golvet, vem som helst kunde ha tagit geväret inte ens tullen kollade på geväret eller på mitt vapenlicens eller på idhandlingar ..
 
Är du nöjd med resan, marken, vad kunde du gjort annorlunda?
Hur är planen för nästa år?

Man hade hunnit mer om jag hade fått någon rese kompis. Jag hade hoppats att få se mer djur . Nästa gång jag åker över så får jag börja så smått med en hus grund några cement stenar och börja med golv reglar . Det enda annorlunda jag kommer på är att köpa lite pasta lite kötigt blev det med ris 2 gånger om dagen i 2 veckor .
 
Fiske ... Det tog nästan 1timme att köra med ATV till närmaste fiske vatten chatanika River . Det borde bara ta ca 15 min med ATV om man tar Fågelvägen men dom har inte gjort någon stig ner till hayescreek som rinner ut i chatanika River , hayescreek börja lite smått ca 100m från min tomt gräns , jag vågar inte röja där ensam för det ska vara en Grizzly nere i dalen , nästa gång när jag har en ATV och en kompis så käns det lite säkrare att röja en ATV väg där så man kan hämta vatten och fiska .
 
Potatismospulver och torrmjölk är bra förutom pasta som grund när du kan fixa egna proteiner i form av fisk,fågel och vilt.

Grundmat:

Salt
Svartpeppar
Torrmjölk , potatismoset blir fan så gott med det o lite olja i
Matolja
Potatismospulver
Pasta
Ris
 
Bra gjort!

Det verkar som att din resa blev bra och att du ändrade dina planer litegrand då det blev en solotrip. Är fortfarande väldigt intresserad om du skulle behöva sällskap till nästa resa. Då kan jag planera livet runt den, istället för att försöka trycka in den i ett redan planerat schema och jag var tvingas dra mig ur. Känner dåligt samvete till att du mest levde på ris då jag kan laga mat på typ ingenting... Kul att du fick en ripa för omväxlingsskull, bra gjort att få den utan hund! Har själv varit med på min första älgjakt där en ko fälldes. Häftigt att vara med om då det bara var vi två och en hund så det blev en hel del att göra innan den hängde utanför stugan. Har idag ingen jägarlicens men kommer det upp en kurs nära som inte är en intensivkurs tar jag den, så nästa år kanske ;)
Snyggt vindskydd. Hur var vädret på slutet, någon snö?
Själv blev det premiärskottning framför bron igår, lite tidigt men det är Jämtland...
Ser fram emot att få se mer om vad du var med om. Och jäkligt bra gjort.
Hoppas du själv är nöjd med vad du varit med om.
Mia
 
Fågel.. ja ripa sköt jag nästan varje dag , ibland såg jag bara 1 , men oftast minst 3 , jag hade Max en ripa liggandes från gårdagen och jag tog ur bröstfilerna Direkt när jag skutit dem ville inte locka till mig någon nalle där jag ska sova ..
 
Nästa resa så skaffar du http://www.denios.se/shop/plastfat-med-lock-av-polyetylen-pe-med-spannring-volym-220-liter-bla.html

Finns i 30,60,120 och 220L

En 120L som matförråd(med det som jag skrev ovan),en eller två 120L för utrustning(ryggsäck och annan utrustning) och en 30l för förvarning av egentfångad mat som fisk m.m.
Gräv ned alla utom den lilla temporära tunnan för färskmat.Den kankse du måste kunna tvätta ur ibland

Då har du logistikenhet som är fukt och vandalsäker även för din man i form av nallen :)

Fukttäta är dom men lite får man in när man öppnar dom och så.
Detta fixas genom att se till att försöka bara slänga in torra grejer samt att ha
ett gäng strumpor fyllda med Silcagelkattsand utspridda i dom.
Fresh and Easy är en Silcagelkattsand(finns andra märken bara som exempel så du vet vad du letar efter) - det är det dom små fuktätar påsarna man ser i div emballage fast billigt och stor mängd.
Dom får inte utsättas för fukt när inte locket är stängt så då inte blir mättade så dom förvaras hela tiden i plastpåsar när dom inte ligger i tunnan eller när du gör iordning dom.


Blir det enklare och ha förråd för dig där ute med omlopp på år
 
Roligt att läsa om ditt äventyr Micael.
Lite svårt att vänja sig vid tanken att det finns Björnfara för sparad mat. Jag tänker mest på välhängd fågel utifrån smak perspektivet och glömmer faran med rovdjur.
Nedgrävda förråd kanske är ett alternativ. Från den svenska glesbygden har jag erfarenheten att hur avlägset man än har sina saker finns en risk att nyfiket och långfingret folk passerar under ett år. Ännu bättre förstås att ha sina grejer hos en bekant.
Förstår jag dig rätt att du saknar källa eller bäck i närheten av din bostad?

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pewe Jag skall åka till USA i MAJ, vad skall jag köpa? Utrustning allmänt 5
olis Börja åka med 4-åring, skidor eller bräda? Utrustning allmänt 4
deephed Gamla Åka Skidor nummer. Utrustning allmänt 0
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.