Vandring i Alaska?

Hej

Frågan har säkerts diskuterats rejält mycket, hittade inget bra så jag ställer en fråga istället.

Jo jag undrar lite vart man kan få tag på bra information om huruvida det fungerar att vandra i Alaska. Själv har jag erfarenhet från fjällvandringar i Kebnekise och Sarek, men jag har igen aning om hur det fungerar i Alaska.

I Sverige är det ju bara packa ryggväskan och ge sig ut, men som jag förstått det fugerar det helt annorlunda i Alaska, avgifter skall betalas, det får bara vistas ettt visst antal personer per område etc. I Sverige är det ju bara slå upp tältet vart man vill och ingen begränsning finns hur många som får vistas samtidigt inom en viss zon.

Den typen av vandring som jag tänkt mig är mera likt en fjällvandring i Sverige med tält osv.

Har sökt runt lite på nätet, men det man endast hittar är typ guidade turer, som kostar multum, jag vill kunna gå själv, givetvis med hjälp av karta, men jag vill inte slussas omkring av nån guide.

Jag är ju så van vid de Svenska fjällen där man har friheten att gå vart man vill, det enda som bestämmer är kartan och väderleksförhållanderna.

Någon som vet hur det fungerar och kan rekomendera någon bra hemsida med information.

Hoppas inte det var allt för dum fråga och att ni vill svara

Tack på förhand

mvh
Simon
 
Officiell hemsida för alla "National Parks" i USA finns här.
www.nps.gov/
De flesta av dessa har som du beskriver besöksavgifter och system för att det inte ska bli för mycket folk längs en specifik led. Längs lederna finns ofta ordnade tältplatser med tex björncontainrar. Vill du gå en speciell led kan det vara smart att boka i god tid innan.

I USA finns oxå "National Forests" vilka inte har lika hårt naturskydd och oftast lite friare bestämmelser.
http://www.fs.fed.us/
 
Skall du till något populärt ställe som Denali så kostar det nog på ett eller annat sätt, väljer man guide i någon park kan det bli riktigt dyrt. Själv tog jag bilen från fairbanks längs dalton highway mot brooks range i norr och gick vandringar från bilen på någon dag upp till en vecka. Sarekliknande men ändå annorlunda, jag betalade inga avgifter, hade inte med mig något vapen eller bear spray, standard svensk fjällvandringsutrustning.
I södra delarna och eller de mer populära stråken som drar björn till sig (sopor) så skulle jag nog se till att jag hade något skydd mot björn.

Dalton Highway i sig självt är att rekommendera, man kör genom ett väldigt mäktigt landskap, själv kom jag inte ända till prudhoe bay dock pga snö vid Atigun pass, där jag också gick min längsta vandring (antal dygn räknat) då jag spanade efter bergsgetter i dalgångarna.

/Urban
 
Vad, När, Hur.....

Hejsan,

Jag har rest runt i Alaska ett antal gånger (spenderat närapå 11 månader i området) och det finns massor av områden som upfyller exakt det som du är ute efter. Enda egentliga undantagen är några av de mer populära nationalparkerna som exempelvis Denali, Gates of the Arctic och liknande. I övrigt är det i de flesta fallen bara att slänga upp ryggan på ryggen och börja gå dit näsan pekar.

Problemet med Alaska är snarare att det är enormt stort, det finns väldigt få vägar och att det på många platser är betydligt svårare att ta sig fram än vad det är i Svenska fjällen. Man behöver därför mycket tid eller en väldefinierad plan innan man beger sig dit. Vad är huvudsyftet med resan, typ vill man åka runt och se många olika platser eller göra en långvandring. Vill man bara vandra, eller vill man även jaga och/eller fiska? Paddling kanske? Vilken typ av natur vill man se, de stora mäktiga bergen i söder, den arkiska tundran eller något mitt emellan? Hur mycket pengar är man beredd att lägga på resan, vilken tid på året vill man resa och så vidare.

Så om du försöker beskriva lite mer vad du tänkt dig så ska jag göra mitt bästa att försöka svara på dina frågor. Någon fantastisk site som svarar på alla frågor känner jag däremot inte till.

/ Stefan
 
Hejsan,

Jag har rest runt i Alaska ett antal gånger (spenderat närapå 11 månader i området) och det finns massor av områden som upfyller exakt det som du är ute efter. Enda egentliga undantagen är några av de mer populära nationalparkerna som exempelvis Denali, Gates of the Arctic och liknande. I övrigt är det i de flesta fallen bara att slänga upp ryggan på ryggen och börja gå dit näsan pekar.

Problemet med Alaska är snarare att det är enormt stort, det finns väldigt få vägar och att det på många platser är betydligt svårare att ta sig fram än vad det är i Svenska fjällen. Man behöver därför mycket tid eller en väldefinierad plan innan man beger sig dit. Vad är huvudsyftet med resan, typ vill man åka runt och se många olika platser eller göra en långvandring. Vill man bara vandra, eller vill man även jaga och/eller fiska? Paddling kanske? Vilken typ av natur vill man se, de stora mäktiga bergen i söder, den arkiska tundran eller något mitt emellan? Hur mycket pengar är man beredd att lägga på resan, vilken tid på året vill man resa och så vidare.

Så om du försöker beskriva lite mer vad du tänkt dig så ska jag göra mitt bästa att försöka svara på dina frågor. Någon fantastisk site som svarar på alla frågor känner jag däremot inte till.

/ Stefan

Jag hade mera tänkt mig en långvandring med tält, likt en 1-2v i Sarek, vi får se när det blir, jag har bara småfunderat lite, inget bestämt eller så,

Lite svårt att svara på vilken týp av natur ja vill se, jag tänkte mera kanske ta Alaska i olika etapper, dvs olika resor, jag har lite svårt att komma iväg på riktigt långa resor, då jag jobbar rätt mycket, så det jag har och utnyttja är väl semestern under sommaren.

Förresten såg att Claes Grundsten skrivit en bok om olika vandringar i världen, bland annat finns Alaska med, är den boken att rekomendera?


mvh
Simon
 
Hmm, långtur alltså...

Hejsan, Claes Grundstens bok om vandringar över hela världen har jag bara bläddrat i och aldrig kommit fram till avsnittet om Alaska. Men han brukar ju vara ganska intressant att läsa och bilderna är som vanligt i toppklass :)

Långvandring med tält på 1-2 veckor låter lite som min senaste tripp. Den gången flög vi till Fairbanks och tog sen en buss upp norr längs Dalton Highway. Bussen släppte av oss strax innan Atigun pass (såg en varg passera över vägen bara 15 minuter innan vi klev av bussen, ganska mäktigt om jag får säga det själv). Sen vandrade vi i 21 dagar genom delar av Brooks Range ungefär längs västra gränsen av Arctic National Wildlife Refuge. Bitvis mycket tung vandring, men känslan av vildmark var total. Träffade på en jaktguide i slutet av vandringen och vi var de första vandrare han sett där under 22 år som guide i området. Fast det är i.o.f.s ett område där man nog helst bör vara mer än en person då man vandrar, råkar man skada sig är changsen att träffa på andra människor mycket liten.

Ett annat trevligt "område" som är mycket lätt att ta sig till är norr och söder om Denali Highway (som inte går genom Denali N.P vilket man skulle kunna tro). Norr om vägen sträcker sig The Alaskan Range i en stor båge i östvästlig riktning och söder om vägen finns det ett kanonfint bergsområde längs den västra delen av vägen. Även här kan man utan vidare starta längs vägen och sen bara gå omkring lite var som helst.

I södra delen av Alaska hittar man en av världen största skyddade områden som bland annat omfattar Wrangel - St.Elias National Park och Kluane N.P. Helt magisk natur som är extremt krävande bland annat pga av alla stora glaciärer och glaciärälvar.

/ Stefan
 
Hejsan, Claes Grundstens bok om vandringar över hela världen har jag bara bläddrat i och aldrig kommit fram till avsnittet om Alaska. Men han brukar ju vara ganska intressant att läsa och bilderna är som vanligt i toppklass :)

Långvandring med tält på 1-2 veckor låter lite som min senaste tripp. Den gången flög vi till Fairbanks och tog sen en buss upp norr längs Dalton Highway. Bussen släppte av oss strax innan Atigun pass (såg en varg passera över vägen bara 15 minuter innan vi klev av bussen, ganska mäktigt om jag får säga det själv). Sen vandrade vi i 21 dagar genom delar av Brooks Range ungefär längs västra gränsen av Arctic National Wildlife Refuge. Bitvis mycket tung vandring, men känslan av vildmark var total. Träffade på en jaktguide i slutet av vandringen och vi var de första vandrare han sett där under 22 år som guide i området. Fast det är i.o.f.s ett område där man nog helst bör vara mer än en person då man vandrar, råkar man skada sig är changsen att träffa på andra människor mycket liten.

Ett annat trevligt "område" som är mycket lätt att ta sig till är norr och söder om Denali Highway (som inte går genom Denali N.P vilket man skulle kunna tro). Norr om vägen sträcker sig The Alaskan Range i en stor båge i östvästlig riktning och söder om vägen finns det ett kanonfint bergsområde längs den västra delen av vägen. Även här kan man utan vidare starta längs vägen och sen bara gå omkring lite var som helst.

I södra delen av Alaska hittar man en av världen största skyddade områden som bland annat omfattar Wrangel - St.Elias National Park och Kluane N.P. Helt magisk natur som är extremt krävande bland annat pga av alla stora glaciärer och glaciärälvar.

/ Stefan

Aha ok låter intressant, Brooks Range alltså, hur fungerade det med tillstånd, avgifter, är det något man måste boka i förväg, redan innan man flyger från Sverige, eller kan man boka när man kommer dit?

Hurflög ni från Sverige, direkt till Fairbanks?, med vilket bolag? etc

Tack återigen för att du ids svara

mvh
Simon
 
De e' bara att gå :)

Tja,

Om man håller sig utanför Gates of the Arctic N.P behövs det inga tillstånd eller liknande för att ge sig ut och tälta i Brooks Range. Samma sak gäller för området runt Denali Highway. Det är bara att ge sig ut i vildmarken och tro mig vildmark finns det gått om i Alaska. Vill man vandra genom nationalparken var det "enda" kravet då vi var där för 3 sommrar sedan, att all mat var tvungen att förvaras i Bear Resistant Food Containers, vilket tyvärr bara passar folk som paddlar då dessa väger bly. Förutom detta ställdes inga krav på vandraren varken vad det gällde planering eller tillstånd. Områderna är så gigantiska och antalet besökare så få att detta räcker för att säkerställa de ofta högt ställda kraven som den amerikanska regeringen ställer på sina nationalparker (naturen ska förbli i princip orörd över tiden). Det enda som det ställs krav på i övrigt är att man måste köpa fiskekort (gäller för hela Alaska) om man vill fiska och jaktkort om man vill jaga småvilt.

Det som man som svensk besökare bör komma ihåg är dock att detta, till skillnad mot det vi har i Sverige, är äkta vildmark. Beger man sig mer än en dag vandring från närmaste väg in i områden där det inte är tillåtet att landa med plan kommer man med största sannorlikhet vara helt ensam. Tältet slår man helst upp en bit bort från de större vattendragen då många björnar gärna vandrar längs Alaskas älvar då dessa erbjuder relativt sett lätt vandring och goda möjligheter att hitta mat. Då vi var där såg man björnspår var och varannan km då man följde älvarna i området och vi såg även en riktigt stor Grizzlyhanne på avstånd.

Vi köpte våra billjetter via någon av alla dessa rese-siter, som exempelvis supersaver. Flyget gick via södra USA och till Ancorage då detta var klart billigast. Men hade jag gjort om resan skulle jag helt klart övervägt att ta direktflyget till Fairbanks. En av våra ryggsäckar försvann på vägen och det var precis på håret att vi fick tillbaka prylarna innan vi skulle ta bussen norrut. Så ett direktflyg kan vara en billig försäkring för en lyckad resa, för att inte tala om all tid man sparar.

/ Stefan
 
OKåter igen tack för informationen, jo jag undrar även hur det är at vandra ensam?, troligen kommer jag nog få vandra ensam, något att rekomendera, eller är det säkrast att vara minst 2 st?

mvh
Simon
 
Jag vandrade ensam, inget direkt annorlunda än Sverige, förutom att jag lyssnade lite extra efter björnar efter jag gått in i tältet på kvällarna. Jag hade med mig torrmat från Sverige men fick lämna bort allt som innehöll nötkött i tullen pga galna kosjukan, så kör med kyckling och fisk eller köp på plats.

Jag flög Stockholm - Seattle - Fairbanks, hyrde bil på flygplatsen i Fairbanks, de hade dock restriktioner på att man inte fick köra bilarna på grusväg - vilket tyvärr dalton highway är/var större delen, så jag fick städa bilen ett antal timmar innan jag lämnade tillbaka den då den verkligen var totalt igengrodd med jord & sand.

Jag hade även som ambition att köra bil Fairbanks -> Seattle (raka spåret söderut genom rocky mountains/Canada i stället för att flyga den sträckan hem), men de hyrbilsbolag jag fick kontakt med godtog inte att lämna bilen på annan plats än hyrstället.

Så har du riktigt gott om tid, hyr bilen i Seattle, kör upp, vandra och kör ner, ett riktigt äventyr som jagsjälv tänker göra med familjen närmsta åren.

/Urban
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 1
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.