Kalla Rifugios i dolomiterna??

Hej

I slutet av augusti/början av september 2010 kommer vi att vandra Alta Via 1 från norr till söder.
Planerar att sova på de rifugios som nämns i guideböckerna.
Givetvis vill vi hålla nere packningen så långt möjligt men jag har en liten fundering...

Hur ser det ut med värmande sängkläder och hur varmt är det i sovsalarna så års?
Har sett att det nämns filtar som utrustning på sovsalarna.
Jag är nämligen en riktig "fryslort" nattetid och hatar att få min sömn förstörd. ;)

Finns det folk med erfarenhet av boende på rifugios som kan ge råd - ska jag bara ta med reselakan (Silke) eller satsa på en tunn, lätt sovsäck för att hålla nattkylan ute?

Curt (som ser jättemycket fram emot denna vandring)
 
Jag har då aldrig tyckt mig behöva sovsäck i en alphytta. Detta gäller även för högt belägna sådana (3000+) när det varit rejält med minusgrader utomhus även sommartid. Påslakan räcker alltså bra. I värsta fall så får du väl dra två filtar över dig.

Tilläggas skall att ovanstående gäller för bemannade alphyttor. Obemannade bivackhyttor kan naturligtvis vara kallare.

Trevlig vandring! Ät, drick och sov gott i de många trevliga hyttor du kommer att passera under vandringen.
 
Fler erfarenheter??

Tack för svaret! Låter ju ganska betryggande.
Vore skönt att slippa sovsäcken. Dels äger jag ingen tunn/lätt dito, dels känns det som att vi vill hålla vikten på packningen nere så långt möjligt. Det blir ju många meter både uppåt och neråt och varje gram ska bäras...

Finns det fler åsikter eller erfarenheter i frågan?

Andra utrustningstips inför en sådan vandring emottages också tacksamt.

Curt
 
Kan skilja rätt rejält. De små italienska hyttorna är klart sämst utifrån min erfarenhet. Carrel högt upp på Matterhorn tar nog priset. Snacka om kallras. Men de hyttor som ligger längs en vandringsled och är bemannade ska det nog inte vara något problem med. I Schweiz har de ju till och med duntäcken i sina fina hyttor. Men ta med en lätt dunjacka.
 
För det första har du nog valt en bra årstid. I slutet av augusti är värsta högsäsongen över, liksom den värsta hettan, med liten risk för åska. Dock inträffar ofta vid den tiden korta perioder av relativt kallt väder och nysnö, som oftast smälter fort.

Vet inte hur tung din sovsäck är, min väger 6-7 hg och har komfort +2, vilket brukar räcka på mina alpturer den tiden på året, och jag sover mesta tiden i tält. Även om du har en bamsig sovsäck,
i syntet, säg 1.5 kg, så - om du inte bär tält, madrasss, kök, gas etc. - bör du klara dig med en packningsvikt på 6-7 kg och det är verkligen inte mycket.
Jag bär som mest 15 kg över 2.500-2.800
meter höga pass och jag är ingen ung spänstig sportis, utan 65 år. Sovsäck är väl lite bekvämare än lakan och filtar - största problemet kan vara att den är för varm.

Jag har gått alla sträckor på Alta Via 1, utom den sista, ferratan genom Monte Schiara. Ett tips (studera kartan!): Om man utgår från Pragser Wildsee och fortsätter förbi Seekofelhütte och Senneshütte får man efter den senare en rätt tråkig transportsträcka ned och upp igen mot Fanes. Ett alternativ är att gå söderut genom Salztal fram till vägen mellan Toblach och Cortina och sedan svänga tvärt västerut mot Fanes på en omarkerad stig (alltså verkligen stig).

Om jag kunde göra om min tur från 1989 skulle jag kanske börja i Sexten, och gå mot Drei Zinnen, därpå (vägkorsning, tyvärr) mot Plätzwiese och slutligen mot Seekofelhütte. Speciellt den sista sträckan är vacker. Dock är jag själv färdig med Dolomiterna, eftersom jag numera vill tälta.

Småaktighet: italienskan använder inte pluraländelser utan vokalskifte. rifugio - rifugi.
 
Jag har gått lite i Dolomiterna i slutet av Juni med blandat väder från snöväder, regn och sol +25grader under samma vecka. Rifugios varierar också enligt min erfarenhet. Jag brukar bära ca 7kg inkl. ryggsäck och är en riktig fryslort. Jag klarar mig med sidenlakan och ett ullunderställ att sova i. Riktigt kalla rifugios och kalla nätter tar jag på mig mössa, sockor och vantar och sover som en prinsessa. Trevlig resa!!
 
Bra info!

Tack både för sängvärmerelaterad och språklig information!
Låter som om jag borde klara mig väl med ett underställ ihop med reselakanen och tillgängliga filtar. Vi kommer enbart att bo på bemannade rifugi längs Alta Via 1och där verkar ju temperaturen så års vara helt ok.

Curt
 
Trängsel?

Finns det någon som vet hur det ser ut med antalet vandrare längs Alta Via 1 senare hälften av augusti?. Vi har fått ändra lite på planerna så vi startar vår vandring redan runt tjugonde augusti norrifrån.
Har förstått att september är lågsäsong och att många italienare och andra sydeuropeer har semester i augusti. Innebär det att det är svårt med sovplatserna sista veckan/veckorna i augusti?
Förbokning av sovplatser känns som ett stökigt och stelbent alternativ som kraftigt begränsar improvisationsutrymmet.
Har hört att medlemskap i CAI, italienska alpinistklubben, ger platsgaranti. Stämmer det?

Curt
 
Kostnader?

Skall till Italien och vandra med 2 av barnen i detta område.
Är det någon som har koll på vad övernattning kostar?
Kan man laga mat själv, finns det serveringar?
- Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
30-06 Dagsvandra i dolomiterna? Trekking 14
rogera1 Alta via 1, Dolomiterna Trekking 7
LarsT Dolomiterna Trekking 2
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
biker44 Vandringar i Val di Fiemme och Val di Sassa, Dolomiterna Trekking 1
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Christian1 Dolomiterna gruppvandring..Prima Travel Trekking 7
Hultan Alta via 1 Dolomiterna Trekking 4
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
RosenbergAlexander Allmänt om Brunico - Dolomiterna Trekking 6
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
don Simon Fem dagar i Dolomiterna Trekking 6
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
johan01 via ferata i dolomiterna, var starta? Trekking 3
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
ronpe661 Turföslag, Dolomiterna Trekking 3
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
hojman Campingar i Dolomiterna Trekking 1
marpa Vandring i Dolomiterna Trekking 2
wikman Löpning/klättring Dolomiterna Trekking 0
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Hasse72 Dolomiterna Trekking 3
tennes79 Alta vías i Dolomiterna Trekking 4
jennyelven Vandring Dolomiterna Trekking 4
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Lars H Alta via (Dolomiterna) numrering? Trekking 1
Lars H Behövs platsbokning i refugi i Dolomiterna? Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
77a Vandring i Dolomiterna Trekking 4
seglartjej Dolomiterna Trekking 26
firro Ledförslag Dolomiterna? Trekking 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...