Vintervandring Alperna

Hej hej,

jag och sambon funderar på att spendera julen (odefinierade datum) vandrandes i Alperna; från hytt till hytt eller med en eller två hytter som utgångspunkt (vi har bil). Har någon här tips på vinterfina leder med hytter som är öppna i dec-jan? Tekniskt hyfsat lätt, men konditionskrävande inget problem. Jag känner till DAV Hüttensuche, söker snarare konkreta tips på fina sträckningar samt tidigare erfarenheter.


/Sandra
 
Kul idé!
Jag misstänker att svenska erfarenheter av vintervandringar i alperna är tämligen begränsade.
Turer som görs (Haute Route av olika slag och i olika områden) sker ju mest med skidor under fötterna.

Däremot, och det tror jag trådskaparen är väl kunnig om, så är ju vintervandringar en växande aktivitet i alperna, framförallt snöskovandringar. Det kan kännas ovant för en svensk men det verkar bli allt populärare.

Den allmänna rekommendationen för alla aktiviteter i alperna är att kontakta turistbyråerna i de orter man har som resmålskandidater och be om tips, i detta fall om vintervandringar. Ibland går det även att kontakta guidebyråerna, men då vill dom nog sälja kurser eller guidade turer.

Jag misstänker att endast ett fåtal alphyttor är öppna under midvintern. På vårvintern är fler öppna åtminstone i populära skidbestigningsområden.

Tyskspråkiga guideböcker kan ge vissa tips om vintervandringar.

www.rother.de

Lycka till och hör av dig på forumet med erfarenheter.
 
Har bara gått på skidor vid den årstiden. Till fots verkade lite väl besvärligt........Men nere i dalar och längs plogade vägar brukar turister gå.....
 
Som Staffan nämnde så tänkte vi på snöskovandring (dumt av mig att glömma att nämna det :D). Tyvärr kan det nog vara sant att det inte finns så mycket erfarenhet av det här...
Jag får ta mig i kragen och kolla upp det helt enkelt (hytter öppna vet jag att det finns en hel bunt av), Kanske kan vår DAV-sektion ge tips.
Tack i alla fall!
 
Läste om en amerikan som gått någon av turerna med snöskor, han tyckte att tidsangivelserna stämde illa......och det är en sak att ta med i beräkningen, hastigheten.........
 
Jag bor i Schweiz och går ofta på tur i Franska-Italienska eller Schweiziska alperna. Jag har bla varit i ett liten trevlig hytta nära Annecy uppe på plateau de gliere:
http://ete.savoie-mont-blanc.com/Re...Lune/Entremont/fiche-326-1-74AAHEB100342.html

Hyttan heter Mangeurs de Lune. Jag gick upp med skidor o stighudar men mina kompisar gick upp med snöskor. Det är inte långt från parkeringen - minns inte exakt men jag tror det är bara 300-400m vertkalt till hyttan. Lavinrisken är också minimal.

Även om det inte finns några spännande toppar att gå upp från denna hytta så är utsikten mot alperna fantastisk och hyttan i sig mkt trevlig. När vi var där hade det varit dåligt väder så länge att deras batterier inte var laddade. Nästan all belysning var genom stearinljus.

Hyttan öppnar tidigt under säsongen (31/12).


Annars har jag bara begränsad erfarenhet av hyttor så tidigt på säsongen.
 
Hej hej!

Efter att vi fått andra planer över julen så har nu planeringen av snöskovandringen just återupptagits. Stort tack för alla tips; Fredriks konkreta hytt-tips ska jag verkligen titta närmre på, eftersom vi just bestämt oss för Geneve-trakten (jag vet, där finns hur mycket som helst, men man måste ju börja någonstans :p)
Vi funderar nämligen på att flytta dit och då skulle en kombi med titt på stan inte vara helt fel.

Dolomiterna står också på ToDo-listan :) Dock hade vi tänkt oss det som en sommarresa inkluderande klättring och via ferrata.

I alla fall, nu skall det bara införskaffas snöskor och ett par nya kängor till mig (de gamla var färdiga efter en vandring i Karwendelområdet - också tipsad om här på Utsidan).

Önskar er ett upplevelserikt och aktivt år!!
 
Från geneve är det också nära till Jurabergen, där det finns bra längskidåkning på några ställen och också vandringsleder. Det är lägre än alperna på andra sidan sjön och därmed inte lika snösäkert, men det är trevliga områden med övernattningsmöjligheter. Jag bodde i Lausanne ett år och åkte upp i Jurabergen när det var bistert väder högre upp och också för MTB och vandring på senhösten och tidigt på året.

Kolla t.ex:
http://www.infohub.com/TRAVEL/SIT/sit_pages/5401.html
http://www.tracks-and-trails.com/in...ng/Scheduled-Departures/Swiss-Snowshoe-Safari
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nervös Utrustning vintervandring Norge Trekking 23
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.