Nya Zeeland för de något erfarna

Hej!

Min man och jag ska bege oss till Nya Zeeland i Februari/Mars men vi har fastnat i tramping-jungeln. Vi tycker båda mycket om att hajka, men tyvärr har vi inte särskilt mycket natur tillgänglig där vi bor så det blir inte särskilt ofta.

Vi vill göra ett par hajker på mer än tre dagar vardera, och de får gärna kännas inte alltför turistanvända. Av den anledningen har vi bestämt oss för att undvika Milford trots att vi hemskt gärna vill se Milford Sound.

Vi läste om Dusky Track och blev genast lockade av utmaningen och avlägsenheten (och beskrivningen i Lonely Planet) men tyvärr verkar den hajken ligga på fel sida av korkat-gränsen för oss (eller?).

Så vad jag undrar är om ni kan rekommendera någon hajk på Nya Zeeländska sydön som vore en fantastisk, relativt turistfri upplevelse men som samtidigt kunde ge oss mer erfarenhet så att vi någon gång i framtiden kan ta oss an vandringar som Dusky Track.

De längre hajker vi gjort hittills inkluderar Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta sent i augusti (tyvärr inte hela vägen upp på Keb) och Berg Lake Trail + Snowbird Pass i BC, Kanada mitt i en värmevåg (vilket vi för övrigt varmt rekommenderar till alla vi känner för naturen där var helt fantastisk). Jag har också gått första dagshajken på Routeburn i oktober, men kunde inte komma längre eftersom det hade snöat så pass mycket att det var stängt.

Så branter skrämmer oss inte, men avancerad klättring gör. Snötäckt mark skrämmer inte heller men ishackor och snöstormar gör. Och blöta fötter eller översvämningar skrämmer inte men strömmande djupt vatten gör.

Tack på förhand!
Malin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.