Fiskevandring i Arjeplogsfjällen?!

Hej!

Tänkte kolla lite här om ngn vet ungefär hur långt man behöver vandra innan man kommer till bra fiskevatten?
Det ska gärna vara på fället.
Sen har jag en fråga till : ) Är arjeplog samhälle det längsta man kan ta sig ut i vildmarken med bil?
Eller finns det ngn vildmarksparkering tillgänglig längre ut?

MVH // Mathias
 
Från Arjeplog kan du tex ta väg 95 ändå över till Norge.
Det finns tex en parkering strax innan gränsen vid Kouletisjaure där du kan ställa bilen.
Du är då i princip uppe på kalfjället.

Generellt brukar jag säga att man bör gå åtminstone en mil från närmaste väg för att hitta fina fiskevatten men det är ju inte alltid så. Ibland har man tur och hittar vatten närmare till.

Du kan även köra till Gautosjö eller Adolfström där det också finns fina vatten.

Köp karta över området och planera utifrån det.

Här har du en länk till en fiskekarta där du kan se vilka vatten som är tillåtna att fiska i:
http://www.fjallen.nu/fiska/pdf/Arjeplog.pdf

Här köper du fiskekort:
http://www.svenskafiskevatten.se/Norrbotten/modules.php?name=Shop&catid=9

Lycka till, det finns massor av fina fiskevatten!
 
Fiske arjeplogsfjällen

Det finns ett par sätt att komma in vid Arjeplogsfjällen, dels via Adolfsström, eller så fortsätta Rv95 till Vuoggatjolme och gå in i fjällvärlden därifrån.

Men jag skickar med två länkar så kan du läsa om fisket. Fjällflygarna flyger ut en till fiskevatten i fjällen, om man inte vill gå. På deras hemsida kan man hitta sjöar och tid för fiske. Där kan man hittaSedan finns det en handelsbod i Adolfsström, tillhör inte den billigaste sorten direkt.

Adolfsström som både fjällflygarna och handelsboden ligger i är cirka 7 mil västerut från Arjeplog.

Fiskekortet Arjeplogskortet finns att köpa där, och så finns det även ett lokalt kort för området runt Adolfsström
 
Vad tror ni om detta då?

Om man skulle ta bilen och åka till Vuoggatjolme och sen gå direkt upp till Tjidtjakgaise och/eller tex Grapesvare http://www.fjallen.nu/fiska/pdf/Arjeplog.pdf titta på denna karta så ser ni vart det ligger.

Vad jag kan se så är det helt okej att fiska fritt i alla åar och sjöar som ligger där. Men är det någon som fiskat där tidigare? Eller betyder det att det inte är så bra fiske just där? Med tanke på att det inte är begränsat på något vis.

Någon som vet hur det ligger till med parkering runt Vuoggatjolme? Inte för att jag är orolig att det ska komma någon p-lisa där men man vill ju göra rätt för sig.. ;)

Fast sen är det ju som Peter1969 sa. Kouletisjaure ligger ju mitt uppe på fjällen och även där ser det ut att vara ganska lugnt att fiska lite hur man vill...

Har du vart vid Kouletisjaure själv och vandrat runt peter? Hur tyckte du det var isåfall?
Hur var parkeringen där? Var det en större parkering eller bara en liten ficka längst med vägen?
 

avslutad210712

Gäst
Parkeringar runt Vuoggatjolme om du tänkte ute på Silvervägen är vanliga p-platser som är fria att stå på. Hur det ser ut i själva Vuoggatjolme kommer jag inet ihåg eftersom det är drygt 25 år sedan jag var dit och det kan såklart ha ändrats.

Fritt att fiska hur man vill är väl en sanning med modifikation. Du behöver trots allt ett kommunkort för Arjeplogsfjällen och sen är en del områden reserverade för flugfiske enbart.

Parkeringen i Kouletisjaure ser ut så här. Räcker nog till

http://www.baskeri.net/album/Fjäll/20060726/slides/A2006747.htm
 
Parkeringen i Kouletisjaure är jättestor och där finns toalett och vindskydd.
Det finns leder därifrån både norrut mot Ikesjaure och söderut mot Guijaure.

Jag gick till Sieldutjåkkå i sommar (norr) och det är väldigt lättgått. Fisket var det sämre med men vi hade nog otur med mycket glaciärvatten. Däremot var det fin natur.

I Vouggatjålme är det nog inga problem att ställa bilen, det finns en stugby där också.

Som sagt i föregående inlägg, det är inga problem att parkera bilen, det finns platser överallt. Inga avgifter heller. Endast vintertid finns det restriktioner pga snöplogning. Sommartid är det fritt fram.

Köp karta över området så ser du var det finns leder och stigar.

Sen är det bara att chansa, var fisken finns är en hemlighet men du kan ju hitta egna smultronställen......
 
Parkeringar runt Vuoggatjolme om du tänkte ute på Silvervägen är vanliga p-platser som är fria att stå på. Hur det ser ut i själva Vuoggatjolme kommer jag inet ihåg eftersom det är drygt 25 år sedan jag var dit och det kan såklart ha ändrats.

Fritt att fiska hur man vill är väl en sanning med modifikation. Du behöver trots allt ett kommunkort för Arjeplogsfjällen och sen är en del områden reserverade för flugfiske enbart.

Parkeringen i Kouletisjaure ser ut så här. Räcker nog till

http://www.baskeri.net/album/Fjäll/20060726/slides/A2006747.htm

Yes arjeplogskortet köper man ju självklart. Rätt sjukt, man är uppe på fjället redan vid parkeringen.. hehe Tack för bilden!
 
Parkeringen i Kouletisjaure är jättestor och där finns toalett och vindskydd.
Det finns leder därifrån både norrut mot Ikesjaure och söderut mot Guijaure.

Jag gick till Sieldutjåkkå i sommar (norr) och det är väldigt lättgått. Fisket var det sämre med men vi hade nog otur med mycket glaciärvatten. Däremot var det fin natur.

I Vouggatjålme är det nog inga problem att ställa bilen, det finns en stugby där också.

Som sagt i föregående inlägg, det är inga problem att parkera bilen, det finns platser överallt. Inga avgifter heller. Endast vintertid finns det restriktioner pga snöplogning. Sommartid är det fritt fram.

Köp karta över området så ser du var det finns leder och stigar.

Sen är det bara att chansa, var fisken finns är en hemlighet men du kan ju hitta egna smultronställen......

Kartan har fiskson (TS) hemma så vi får ta och titta igenom den snart.. Sitter och tittar på eniros karta, en del av lederna finns med så det funkar bra =)

Du säger att ni hade otur med fisket.. Vad är otur med fisket när man är i och runt Arjeplog? Hur mycket brukar ni få?

En fråga till, den vägen som Staffan Andresson hade tänkt att gå, hur lång är den ca?

Mvh
 
Jag brukar inte räkna fjällfisket i kilo eftersom det är själva upplevelsen som räknas.
Men visst är det kul att få fisk.....

När vi var i Sieldutjåkkå i sommar fick vi ingen fisk över 5hg under 3 dagars intensivt fiske på 4 personer. Det tycker jag är misslyckat fiske. Däremot var upplevelsen inte misslyckad för det är otroligt fin natur där.

Kartan som Staffan la upp är en resa som han redan gjort. Den resan finns beskriven på hans blogg. Du kan läsa mer där.

De vatten som hans karta passerar är bland annat Ruonekjåkken, Smuolejåkken och Laisälven.
De största fiskarna simmar nog i Smuolejåkken men då är det samtidigt betydligt svårare att fiska där. Mycket ris och elände, dessutom är det ett deltaland så vissa ställen går inte att komma åt utan flytetyg.

Lycka till i alla fall, meddela gärna när du ska dit så kanske vi ses.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...