fiske Kiruna

Hej, har fått tips att flyga till "krysset" ovanför Laino, skall gå fetingar där, blir kanske helikopter dit. mitt aber är väl att det är en bit ifrån fjällen som jag gärna har tillgängligt för att kombinera fisket med vandringen, men man kanske inte kan få allt. Är det någon som varit där?
MVH
Niclas

Jag vet inte vilket "kryss" som avses men jag har paddlat och fiskat hela Lainioälven och faktiskt skrivit en artikel om det för några år sen här på utsidan: http://www.utsidan.se/cldoc/553.htm

Lainioälven är ju rätt lättillgänglig från antingen karesuandovägen och vägen norrut till Pulsujärvi eller till de södra delarna från Lannavaara, Lainio och uppströms Kangos så helikopter är inte nödvändigt för att ta sig dit. Om det med "krysset" avses bifurkationen av Tavvaätno och Råstoätno som bildar själva älven så kan man vandra dit från Pulsujärvi. Det brukar dock vara rätt välbesökt där med allt vad det innebär. Lainioälven har fint fiske men det finns betydligt bättre såväl öring, harr som rödingfiske i Kiruna kommun.
 
Jag tänkte också tipsa om att du skulle ta dig till Pulsujärvi och sedan vandra norrut (följ fyrhjulingsspåret). Det är väldigt lättvandrat och oftast torrt, går bra att gå i tennisskor. Där Råstoätno och Tavvaätno rinner ihop och bildar Lainioälven går det bra att vada. Gå ett par hundra meter nerströms Lainioälven och vada i forsnacken. Går bra att vada i tennisskor om du tar av dig byxorna. Det når en bit ovanför knäna i normalt vattenstånd. Ibland brukar det finnas en flotte där älvarna rinner ihop som går att använda (den sitter fast i ett rep på båda sidor om älven). Vandra därefter uppströms Råstoätno så långt du orkar. Råstoätno är framförallt ett magnifikt harrvatten men det finns även öring där. Lämpar sig väldigt bra för flugfiske. Jag har varit där några gånger men det är dock mer än 10 år sedan senaste gången.

PS! Förra inlägget om att det skulle vara en bifurkation där är fel eftersom en bifurkation är en älv som tappar vatten från en älv till en annan. Tärendö älv är ett mycket bra exempel på en bifurkation. Om jag inte minns fel är det världens näst största bifurkation.
 
Det är farbar väg ändå till Pulsujärvi. Du kanske inte bör ta Ferrarin eftersom det är grusväg från avtaget efter att du passerat Soppero. Det finns gott om plats att parkera bilen och som sagt var väldigt lättvandrat för att vara fjällen (Sandåslandet). Däremot är det inga direkt spektakulära vyer eftersom det inte finns några högfjäll i området. Efter Råstoätno finns det en hel del videris och fjällbjörk så man kan klara sig utan gasol/t-sprit om man vet hur man gör upp eld.

Råstoätno är inte en stor älv, ca: 5-20m bred så det är väldigt lämpat för flugfiske.
Tavvaätno likaså.

Om man väljer Tavvaätno slipper man vada men jag vet inte hur fisket är där, dessutom tror jag att det varit avstängt en tid (eller var det Harrejåkkå?)
 
Ooops!
Jag ser att den övre delen av Råstoätno blivit kvoterat sedan jag var där senast. Men den nedre delen är den del man fiskar i när man vandrar från Pulsujärvi.
Tavvaätno är också kvoterad (nästan hela)
 
I Lainio är det inte alls bara lax som gäller. Det finns både harr och öring i älven. Alla som åker dit är inte bara ute efter laxen. Många fiskar gädda/abborre i sjöarna också. Det finns även en rödingsjö (dvs _jag_ vet bara om en, men det kanske finns fler).

Ett annat tips är ju Tjuonajokk. Från Nikkaluokta är det ca 3 mils vandring (med en rätt bra stigning i början ;)). Siktar själv på att ta mig dit i sommar nån vecka när det är fint väder =)

Eller kanske Leavasjokk eller Rautasälven?

Eller varför inte Sandåslandet? Lättast är ju att ta helikopter dit, men det blir ju rätt dyrt om man inte är flera som kan dela på den och du kanske var mer intresserad av både vandring och fiske?
Tänk på att Sandåslandet,Rautas och Leavasjokk är mycket välbesökta ställen.Tittade in på "Jockes" blogg där han visade bilder från en flygning över Leavas i sommras.Dom räknade till 72 tält!!!! Du kan kika själv på www.joachimalmgen.blogspot.com
 
Det låter ju inte så kul att det är så mycket folk där. Då ska man nog undvika det stället och bara hänge sig åt de fina minnen man har. I det fallet är nog Arjeplogsfjällen bättre, där är det betydligt mindre tryck.
 
Nu har jag kollat bloggen.

Fy vilka idioter vi människor är, att vi inte fattar eller lär oss någon gång!
Det säger sig självt att det inte går att massflyga ut folk i den känsliga fjällvärlden och sen dumpa dom på samma plats år ut och år in.

Hjälp!

Ännu ett skäl att vandra till sin fiskeplats.......
 
Hej, det är nog Tavvaätno som menas med krysset vad beträffar tipset jag fått. tråkigt om det är mycket folk, trodde man skulle slippa det när man kostar på sig helikopter. då kan man lika gärna meta sutare i Antorpa :). Bra ändå att dom kvoterar så det blir stop på massinvationen.

Får se hur det blir men jag tar gärna imot fler tips om orörda guldställen som man kan ta sig med helikopter eller vandra. skall bli hur härligt som helst.
/Niclas
 
Min teori för att få vara ifred när jag fiskar är att jag vandrar ungefär en-två mil från närmaste väg. På så sätt slipper jag latmaskarna som inte går utom synhåll från bilen men jag slipper också helikopterfiskarna som gärna vill åka längre bort när dom ändå betalat för att flyga.

Min teori har fungerat hitintills men jag vet inte om den fungerar överallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
jotho Fiske i Kiruna? Fiske 6
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...