Polariserade glasögon.

Mikael_B; sa:
Alla polariserande glasögon är gjorda för att släppa igenom vertikalpolariserat ljus eftersom man vid snett infall av ljus mot t ex vatten eller andra horisontella ytor får mycket hög ( nästan totalreflektion) reflektans för horsontalpolariserat ljus. Det har inget med gäddans läge att göra utan beror på solens vinkel mot vattenytan.


Mikael

hehe,, gäddans läge..
Det jag menade med "fiskevinkeln" var att man när man fiskar alltid har vattnet nedanför sig vilket tillverkarna kan specialerisera glasen efter. Medans andra glasögon som man har överallt så skall de ta bort reflektioner från alla möjliga vinklar, dvs inte underifrån utan från andra håll också...

Så nåt med gäddans läge var inte vad jag tänkt mig. Det var som du sa solens vinkel...

/Mattias
 
Gäddvinklar

Mathew; sa:
hehe,, gäddans läge..
Det jag menade med "fiskevinkeln" var att man när man fiskar alltid har vattnet nedanför sig vilket tillverkarna kan specialerisera glasen efter. Medans andra glasögon som man har överallt så skall de ta bort reflektioner från alla möjliga vinklar, dvs inte underifrån utan från andra håll också...

Så nåt med gäddans läge var inte vad jag tänkt mig. Det var som du sa solens vinkel...

/Mattias

Då förstår jag, men tyvärr så med polariserande glasögon är det bara vinkeln i höjdled som spelar roll, i princip, och glasögonen släpper bara igenom vertikalpolariserat ljus oavsett vilken sidriktning det kommer från så det går inte att anpassa glasögonen på det sättet för "fiskevinkeln".

Mikael
 
Re: Gäddvinklar

Mikael_B; sa:
Då förstår jag, men tyvärr så med polariserande glasögon är det bara vinkeln i höjdled som spelar roll, i princip, och glasögonen släpper bara igenom vertikalpolariserat ljus oavsett vilken sidriktning det kommer från så det går inte att anpassa glasögonen på det sättet för "fiskevinkeln".

Finns det verkligen inte polariodglasögon som t.ex. har 45 graders vinkel på polariseringen?
 
Synfel då!

Kan det påverka hur till vida man ser "genom" vattnet. jag har testat ett otal varianter, allt från Ray ban till diverse fiske glasögon utan önskat resultat. Med linser och även med mina vanliga glas bakom polaroidglas. Måste man vara stålis för att det ska funka :))

Magnus
 
crazy; sa:
Menar du att du inte ser ned i vattnet trots att du har polariserade glasögon?

Skumt i sådant fall.

Jag har en polariserande lins till min kamera och jag har märkt att ibland försvinner nästan inget och ibland får man bort allt solblänk.
Detta beror på vilken vinkel solljuset har som går in i dina ögon. Då jag testade med kameran så var det bäst om jag stod några meter ovanför vattenytan (en brant bredvid vattnet) och när solen är lite bakom moln. Men det beror på hur träden skymmer och mycket annat.

Så det är inte alltid man får som man vill.

Men när det funkar så är det overkligt bra med polariserande glas. Fast jag har bara upplevt genom sökaren på kameran än :(
Förresten så om man tittar rakt i solblänket en molnfri dag och tittar med polariserande lins så försvinner inte allt solblänk, men det blir totalt lila-blått. Skithäftigt. Jag kan lägga in ett kort när jag framkallat.

/Mattias
 
Polariserade glasögon tar ju bara bort blänket som är nedanför en. Det på håll tas inte bort. Syftet om man flugfiskar är att se botten som man går på, inte fisken som står 15 meter bort.
 
Polaiserande glasögon fungerar såhär

Principen bakom polariserande glasögon är något som kallas för Brewstervinkeln. När ljus reflekteras i ytan till ett genomskinligt material, som vatten eller glas, finns det en viss vinkel där allt vertikalpolariserat ljus passerar ner i materialet medan en viss del av det horisontellt polariserade reflekteras. Brewstervinkeln beräknas med formeln

tan(Brewstervinkel) = (brytningsindex material)/(brytningsindex luft)

För vatten (brytningsindex = 1.33) blir Brewstervinkeln 53 grader. Om man nu har glasögon som bara släpper igenom vertikalpolariserat ljus och betraktar vattenytan ur vinkeln 53 grader, samtidigt som solen står i 53 graders vinkel (från vertikalplanet), kommer allt reflekterat ljus att stoppas och man ser lättare vad som finns under vattenytan.

I praktiken är det ju sällan vinklarna är exakt 53 grader så polariserande glasögon fungerar inte perfekt. I vatten finns det också alltid vågrörelser som gör att en viss del av det reflekterade ljuset kommer ur andra vinklar. De fungerar inte heller för reflexer från metallytor eller speglar.

En rent polariserande lins tar bort hälften av vanligt opolariserat ljus (den horisontella komponeneten) och är grå. Linser med andra färger har ett extra färgfilter och tar bort mer ljus. Vill man alltså se så mycket ljus som möjligt t ex molniga dagar bör man välja de ljusaste grå polariserande glasögon man kan hitta.

"Finns det verkligen inte polariodglasögon som t.ex. har 45 graders vinkel på polariseringen?"

Nej, det skulle innebära att man var tvungen att välja att de ska vara vridna 45 grader åt höger eller vänster. Och varför skulle man vilja ta bort reflexer polariserade 45 grader just åt vänster och inte höger eller tvärtom?

Johannes
 
Re: Polaiserande glasögon fungerar såhär

f91jsw; sa:
Nej, det skulle innebära att man var tvungen att välja att de ska vara vridna 45 grader åt höger eller vänster. Och varför skulle man vilja ta bort reflexer polariserade 45 grader just åt vänster och inte höger eller tvärtom?

Man kanske vill ha glasögon som tar reflektioner från både horisontala och vertikala ytor? När man t.ex. kör bil så är det ju inte marken ljuset reflekteras från utan oftare andra bilars rutor eller stora glasrutor i skyltfönster.

(Reflexer från krok slipper man ju dock inte eftersom blanka metallytor inte polariserar ljuset.)
 
Re: Re: Polaiserande glasögon fungerar såhär

nermander; sa:
Man kanske vill ha glasögon som tar reflektioner från både horisontala och vertikala ytor? När man t.ex. kör bil så är det ju inte marken ljuset reflekteras från utan oftare andra bilars rutor eller stora glasrutor i skyltfönster.

(Reflexer från krok slipper man ju dock inte eftersom blanka metallytor inte polariserar ljuset.)

Problemet är att i 45 graders vinkel tar polarisatorn bara bort hälften av ljuset. Eftersom synen har en ganska olinjär respons räcker inte det för att det ska upplevas som en särskilt stor förbättring, särskilt inte då reflexerna är mycket intensiva vilket är vanligt från solen eller strålkastare.

För övrigt har jag aldrig besvärats särskilt av reflexer från vertikala glasytor när jag kör bil. Det största problemet tycker jag är solreflexer från våt vägbana.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Graip Glasögon Fiske 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.