hur mycket är gjort?

Jag har precis haft fullt upp med att flytta, men annars så börjar jag komma igång. Jag har bundit en del flugor, främst för vårens havsöringsfiske men även inför sommarens fjällfiske. Det blir drygt två veckor nordväst om Kiruna i början av juni! Tänkte även bygga ett par spön under våren.

/D
 
bygga ett par spön!?
här sitter man och försöker hinna med ett par flugor och så bygger du ett par spön...
Vad blir det för byggen som skall göras?
 
nisseman; sa:
bygga ett par spön!?
här sitter man och försöker hinna med ett par flugor och så bygger du ett par spön...
Vad blir det för byggen som skall göras?

Hehe.. har inte börjat än men det som planeras är ett #3 och ett 5 i första hand. Sen får jag se om pengar och tid räcker till nåt fler.. ;)

/David
 
du kan inte bara skriva #3 och #5... du måste utveckla mer! rullfäste, ringar, märke på klinga, tub/fodral m.m. sånt här gör mig grymt nyfiken!
 
Laddar för kristi himmelsfärsdagen när premiären för vårat hemliga öringvatten i västsverige ska invigas i en hel vecka med tält o lite gjogg o sen blir det midsommar i storsjö kapell som vanligt
 
nisseman; sa:
du kan inte bara skriva #3 och #5... du måste utveckla mer! rullfäste, ringar, märke på klinga, tub/fodral m.m. sånt här gör mig grymt nyfiken!

Klingorna blir loomis slate eller möjligen GL3. Det är av vissa skäl endast dessa två som kommer att vara aktuella. De rullfästen jag kikat på är REC, Elkhorn och Strubble, men jag har inte bestämt mig. Kan bli nåt annat oxå. Gillar dock Elkhorn. Spöringar blir förmodligen pacific bays enbenta snakeringar. I övrigt har jag inte bestämt så mycket mer. Det blir inga dekorlindningar eller sånt tjafs. Det ligger inte mig i smaken utan tanken är att det ska bli ruskigt bra spön som faller mig i smaken med både design och kastegenskaper. Vi får väl se vad det blir. Jag får hålla er underrättade när jag fått klingorna och sätter igång! ;)

/D
 
Eftersom tråden ändå drar åt alla håll så kan jag lika gärna dra den åt ett håll till...
Jag går i tankar på ett nytt städ, det gamla har så dålig chuck att krokarna lossnar hela tiden.
Måste vara ett med pedistal, priset kommer i andra hand då jag är beredd att betala ganska mycket för att få ett riktigt bra städ som håller länge!

rekomendationer någon???
 
nisseman; sa:
Eftersom tråden ändå drar åt alla håll så kan jag lika gärna dra den åt ett håll till...
Jag går i tankar på ett nytt städ, det gamla har så dålig chuck att krokarna lossnar hela tiden.
Måste vara ett med pedistal, priset kommer i andra hand då jag är beredd att betala ganska mycket för att få ett riktigt bra städ som håller länge!

rekomendationer någon???

Jag har ett relativt billigt städ från May-Fly tools som jag dock är nöjd med men på följande länk finns en del recensioner av olika städ. Jag har tittat lite på regal engineering som dom har på flyfishingmasters.nu Känner dock att det är lite för dyrt för mig.. men men nån gång kanske man lättar på lädret! ;)

http://www.outdoorreview.com/pscFlyfishing,Equipment/Vises/PLS_1399crx.aspx

/David
[Ändrat av dave1 2004-02-06 kl 19:33]
 
nisseman; sa:
Eftersom tråden ändå drar åt alla håll så kan jag lika gärna dra den åt ett håll till...
Jag går i tankar på ett nytt städ, det gamla har så dålig chuck att krokarna lossnar hela tiden.
Måste vara ett med pedistal, priset kommer i andra hand då jag är beredd att betala ganska mycket för att få ett riktigt bra städ som håller länge!

rekomendationer någon???

Har du själv några synpunkter/tips på mina spöbyggen?

/David
 
Har iofs. aldrig byggt ngt spö men jag har sett mig om ganska mycket efter ideer och matriel. Jag tycker inte direkt att dekorlindningar i fyra färger, horninlägg m.m. faller mig i smaken (även om det är riktigt snygga arbeten).
Jag tycker att ett spö skall vara stilrent och smakfullt, tex är jag svag för ELKHORN och REC`s fästen,
tycker fortfarande att Winston gör dom bästa spöna i världshistorien... både vackra och helt underbara att fiska!
 
För tillfället håller jag på att krevera i fiskefeber.
JAG VILL OCKSÅ BYGGA NYTT SPÖ!!! men jag har int råd till sådana prylbryderier.
Det blev dock ett nytt städ igår, nått indiskt men med klart bättre funktion än mitt tidigare som var helt slut. Så nu håller jag på att lägga upp sommarens vesäntligt förändrade fluggarderob.
En ask är allt jag behöver i sommar. Totalt ca 30 mönster, 15 våta 15 torra. Minst 4 flugor av varje och gärna i två olika storlekar.

Har spenderat lite researchtid på att ta reda på vilka flugor som fungerar. Om man ska gå in på entmologiskt korrekta mönster blir det lätt att man av ren fanatism binder upp onödigt många askar eftersom man måste täcka hela spectrat. Därför har jag siktat på temat "favvoflugor". Läckerbitar blandat med lite tråkigare men fungerande standardflugor.

Det blir mycket tid framför bänken kan jag lova, blandat med lite telis på kvällarna...

tight lines/samme
 
En bråkdel av flugorna är klar...2 renoveringar kvar....puh.
Har däremot lovat mig själv att försöka hålla kommande säs helt utan större inköp.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.