Flugbindningsverktyg?

Glöm inte tandborsten!
en bra grej att använda sig av när man binder nymfer och andra "buskiga" flugor, är en tandborste som man klippt ner stråna på,
bra till att borsta till flugorna, för att få den riktigt buskiga looken!
 
FJS90-91; sa:
ööööhh.. Rasken, hur gick det.. Blev du flugbindare elle?
Hmmm, "blev" är nog lite mycket sagt. Har suttit mitt i ett stambyte här, men ska nu i veckan skaffa städet.

Har sett i Bergqvists bok att Thompson A vise anges som bra och prisvärt. Det nämns dock i boken att vissa absolut vill ha ett flugbindningsstäd med knäled, men att det är mest för laxflugor. Laxflugor blir inte mitt första område; är det bara att köra med Thompsonstädet? Eller vill man ändå ha ett med led?

Vad är det du odlar förresten; tagit intryck av Frazze?;)

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-03-08 kl 23:33]
 
Med eller utan knäled.. Jag har inte knäled och jag har ännu inte känt behovet, jag är väl inte den värsta finlirsbindaren heller.. Köper du ett Thomson så tror jag inte att du kommer att ångra dig, den dagen du lägger spöt åt sidan och bara binder då kanske!?..

Jag är av den teorin att ett städ skall hålla kroken på plats, städet skall inte blanda grogg eller svara i telefon..
 
Inte helt fel med rotationsstäd tycker jag, som just börjat binda klassiska laxflugor.:)

Anvil Apex Vice 1200:-
Griffin Spider Vice 1100:-
Supreme Vice 200:-

Ordentligt prisvärda allihop, Supremestädet har dock lite svårt att 100%-igt hålla de största krokarna.
 
Det var väl lite av mitt förbihåll, när man börjar binda "fin" flugor så är nog rotationsstäden bra.. När jag tänker efter så e det väl lika bra att köpa ett sånt med en gång.. Fall i fall..

;)

(när lägger du upp lite bilder på dina klassiska?)
 
Kolla i mitt album, lite stolt e man ju.

Något moderniserad med hårvinge, ska hålla för tuffa tag. ;)
 
Det må jag säga.. Stolt tycker jag nog att du skall vara, den var fin! Jag gillar att du tänker fiska med dom oxå!

Vilken färg hade du på "tailen" det så lite "aprikosrosa" ut..
 
Var förbi Berras idag och kollade städ. Magert. 5-6 stycken för mig okända varianter mellan 200-800 pix. De hade ett rotationsstäd, "danica innovation cam" för 800 sek:

danica_innovation2.jpg


Man, jag vet inte om jag kände speciellt för det. Är det något att ha?

Fastnade annars för rekommenderade "Anvil Apex vice", som jag fann på http://www.crillesflugfiske.se/ , men skulle hellre plocka upp det i en butik så jag kan känna, kolla lite. Vilken butik i Stockholm kan tänkas ha det städet på lager?

På Fiskarnas Redskapshandel, http://www.abfiskarnas.se/ , har de ett svenskt städ, "Rosenhill":
bindstad%20rosenhill.JPG


Priset nämns inte på hemsidan, men känner ni till det städet?

Det lutar åt Anvil städet, men hur är det med bottenplatta, en sådan vill man väl ha, eller?

Tinsel; finns det någon anledning att använda metalltinsel framför plast, eller mylar, bortsett från att metalltinsel är mer tåligt (om det nu är det?)

På Berras nämnde de förresten att på flugfiskemässan kommer AB Bergqvist att ha visning och försäljning. Samma Bergqvist som skrivit flugbindningsboken?

Mvh Raskesven


[Ändrat av Raskesven 2004-03-11 kl 23:04]
 
Fick känslan av att börja krångla till det, så jag intalade mig själv att hålla det enkelt. Skaffade städet Royal Vice för 399 kr hos Fiskarnas Redskapshandel, samt en tung rund fot för 199. Verkar enkelt, robust men smidigt. Snarlikt det nedan.

40_1_b.JPG


Nästa steg blir de mindre verktygen, saxar och trådhållare mm. På Fiskarnas har de flugbindningsdagar. Ska gå och kolla så jag fattar vad alla verkyg är till för, innan jag skaffar dem. Sedan blir det flugbindningskurs:)

Raskesven
 
Kör hårt Raskesven! Själv sitter jag och binder kustflugor nu inför helgens havsöringsfiske på sydkusten! :)

/D
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...