Guldskallarnas vara eller?

Allt är tillåtet bara man har tilltro...

Går ni upp mycket i tafsgrovlek ni som idkar guldskallefiske? Tycker fortfarande att sådana projektiler påminner för mycket om skeddrag (oops, sorry - fult ord), men teorin om luftblåsan gör att jag skulle konna ändra inställning.
 
Re: Re: Guldskallar...

Håkan K; sa:
brook; sa:
Patrick dina blommiga thights skulle väl kunna bli en hit att ha på dej i fiskefängandets äventyr?!

Är det tillåtet att ha såna tights på sig vid fiske?

/Håkan

Nu tycker jag att ni e tarvliga!! Jag kan mukke väl tänka mig att just de nämnda blommigatightsen kan vara väldigt svala och schöna under vadarna en varm sommardag. Sedan på kvällen så behöver man ju bara sätta på sig en snygg blus och ett halsband så e man redo för lite party.. party..
 
Patric...

vet din dam om dina...ehhh...läggningar? ;)
----------
Som tidigare postare har nämt så fungerar guldskallar (och silverskallar för den delen med...) väldigt bra i strömmande vatten. Men jag gillar dem även i stilla vatten, där de i princip får samma rörelser som en Jigg, om än mycket långsammare. Har landat ett flertal Öringar som "klipper" flugan precis när den är på väg uppåt mot ytan.

När det gäller tafs(spets)grovleken så är det viktigt att inte använda för grov tafsspets för att då tappar man den "guppande" gången i stilla vatten, och i strömmande vatten så får man inte "över-stenarna-rullandet" som brukar ge ett gott resultat.

/Anders B
 
Re: Patric...

brook; sa:
vet din dam om dina...ehhh...läggningar? ;)
----------
Som tidigare postare har nämt så fungerar guldskallar (och silverskallar för den delen med...) väldigt bra i strömmande vatten. Men jag gillar dem även i stilla vatten, där de i princip får samma rörelser som en Jigg, om än mycket långsammare. Har landat ett flertal Öringar som "klipper" flugan precis när den är på väg uppåt mot ytan.

När det gäller tafs(spets)grovleken så är det viktigt att inte använda för grov tafsspets för att då tappar man den "guppande" gången i stilla vatten, och i strömmande vatten så får man inte "över-stenarna-rullandet" som brukar ge ett gott resultat.

/Anders B

Angående mina lockelser av lycra och andra åtsmitande material så e det inget vi pratar om hemma..
------------------------------------------------------

Du e en jäkla säljare när du sätter den sidan till.. Nu plötsligt så har jag efter dina inlägg insett att dom kanske e rätt bra dom där guldskallarna, kom till och med på mig att jag satt och funderade på att binda upp några varianter på dom där guldskallarna.. fanken oxå!!

Tröttnar du på systemveteriet så ska du nog öppna fiskebutik :)
 
Nu...

är det ju som så att det här med att vara systemvetare inte är det mest efterfrågade man kan vara i nuläget...nåväl, det finns väl hopp om liv i alla fall...tack för komplimangerna, men jag är av den åsikten att det man gör för att koppla av skall man inte göra om till ett jobb.

En tanke har väckts, nu vet jag inte hur genomförbar den äro (med tanke på att jag missade Graips inbjudan nu i somras...än en gång så får jag be om ursäkt Björn!) att dra på en liten fisketur med resulterande reportage här på Utsidan? Vet dock inte hur min sommar kommer att se ut men det kanske tål att tänkas på...

Nåväl, då skulle ni få se hur bra det är guldskallar!

/Anders B
 
Expert tips!!

Eftersom jag inte kan ens drömma om att kalla mig guldskalle fiskare (testat 2 dagar!) men har tagit mina första harrar och min första öring på just en sådan fluga, så kommer jag med ett riktigt expert utlåtande om tafsar!!;)
Om man binder en ögel-knut så blir det väl lite "stöt dämpning" i själva knuten?! så upplevde jag det iallafall.....

Fråga mig inte vad knuten heter det vet jag inte!!!
 
Varför bara haröra med guldskalle?

Hej,
Jag måste erkänna en sak.... Jag använder inte bara torrfluga. Ibland kan även jag knyta på en guldskalle. Oftast blir det då inte, ialla fall vid harrfiske, ett haröra utan en Red Tag med guldskalle. Jag har mycket goda erfarenheter av denna fluga vid harrfiske i Glomma. Dessutom har jag faktiskt hört talas om folk som binder E12 med guldskalle, vilket skulle imitera en dykande nattslända. Själv har jag dock inte testat den varianten. Tur att man inte provat allt!
Anders
 
Hmmm...måste ordna texten på denna sida först...

[/b] så där ja!
Guldskallar funkar förståss till en massa andra flugor än Harörat, jag har med framgång bundit ett flertal med SLF kropp.

/Anders B
 
Friflytande (el frisjunkande) guldskalle?

Jag har en polare som är helt frälst på guldskalle. Själv har jag aldrig kommit underfund med den "pimpel-liknande" teknik han använder, och jag har heller aldrig lyckats bra med den. För honom fungerar det dock utmärkt. I frånvaro av vak så har jag för min egen del har jag fiskat guldskallen (i olika varianter) friflytande (eller snarande långsamt frisjunkande) med rätt så mycket lina ute. Resultatet har varit överraskande bra trots att det kan vara svårt att känna hugget. Fisken (som jag får upp) har för det mesta blivit självkrokad. Att självkrokningen funkar kanske beror på att linan (och tafs) är relativt sträckt.
/jokke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KaptenKrok Alternativ riggning istället för jiggskallar som verkar vara jättebra Fiske 2
peppe_malmqvist Hur dum får man vara? Fiske 25
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.