Flugbindning.

Re: POLY-YARN?

Göran C; sa:
Är det sånt där som ser ut som sockervadd?

Eller hur skulle du beskriva utsendet på detta material?

//Göran

Du behöver inte vara orolig.. Jag slutade oxå med brända vingar på inrådan av Brook. De e bara å göra som en blir tillsagd, då blirre inge bråk!

God JulÖL
 
Det var inte så lätt..

att få tag i PolyYarn inom vettigt avstånd från min arbetsplats.
Men jag fick tag på något som heter Polygarn. Det ser ut som om man gjort ett smalt band av vit dubbing, kanske lite glansigare.
Det är ett företag som heter Flydressing som tillverkar detta material. Priset är 22:- för uppskattningsvis 1 meter.

Kan detta ersätta PolyYarn?

Eller ska jag lägga det åt sidan och söka vidare?

//Göran
 
Nackdelen...

med Polygarn är att det (vanligtvis) är för styvt och grovt för att använda till vingar, att klippa ned det och använda som dubbing funkar däremot toppen...

/Anders B
 
Delvis för att verka onödigt komplicerad:

Yarn (på engelska) = Garn (på svenska). Är Ployyarn ett varumärke? Jag använder ployyarn från Hareline, vilken är såld under namnet polygarn i sverige… Hur kunde det bli så komplicerat…
 
Re: Delvis för att verka onödigt komplicerad:

maskon; sa:
Yarn (på engelska) = Garn (på svenska). Är Ployyarn ett varumärke? Jag använder ployyarn från Hareline, vilken är såld under namnet polygarn i sverige… Hur kunde det bli så komplicerat…

Även min skolengelska sträcker sig så långt...

Men när nu den så vänlige Brook särskilt betonar att det ska vara PolyYarn så tänkte jag försöka hålla mig till detta material.

Det där med Polygarn var bara en chansning med denna språkliga fråga i bakhuvudet.
Skiten kostade bara 22 spänn!!

//Göran
 
Vidhåller...

fortfarande Poly-Yarnets (inte Ploy...) förträfflighet...men som jag skrev i REC-tråden (om rullfästen), så är det bara min uppfattning, var och en är fri att skaffa sig sin egen uppfattning (eller vingmaterial;))!

/Anders B
 
Undrade mest om garn & yarn kan vara samma i vissa fall. Den blygsamme Brook antyder tidigare skillnaden & vi vet sedan tidigare att hans ord är vår lag :) I så fall: vad är ”äkta” yarn. Vem tillverkar det?

Ööh… så klart inte ”ploy”

Gjorde föresten ett lagbrott och beställde ett REC, men återkommer senare om detta o i rätt tråd…
 
Det...

är exakt den typ som syns på Björns länk av Poly Yarn som jag använder...om det har det där silverfärgade märket så är det rätt...

ähhh, jag länkar in bilden...
Poly-Yarn.jpg

...fast jag använder ju då förståss vitt mestadels.

Puuh, mycke snack om vingersättningsmaterial senaste tiden, får hoppas att jag inte har rufflat för många fjädrar ;)

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert Karlsson Flugbindning... Fiske 5
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18
bllbll flugbindning Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...