Styrka i superlinor?

Vanliga fireline tycker jag är bäst för haspel,
XDS har jag inte fiskat med så länge, bara ett par abborrar hittills, så för tidigt att uttala sig om
denna. Spiderwire rekommenderar jag inte, dålig hållbarhet, sumpat stor id och abborre pga linbrott!
Power-Pro är nog den lina som är bäst för multi-rullar.
 
Är det någon som vet vilken spunnen lina innehar den största styrkan i förhållande till dess diameter?

Jag har fram till nu använt Fireline men det skall tydligen finnas starkare linor nuförtiden.

Tacksam för tips,
~Paul~

Den sterkeste superlinan er berkley's whiplash pro, den er ca 4x sterkere enn Fireline ved samme tykkelse. 0.06mm whiplash toler 6,9 kg. 0,12 fireline toler 6,9kg . Uheldigvis er whiplash veldig mjuk, noe som lett forårsaker snurr på rullen.
 
Den sterkeste superlinan er berkley's whiplash pro, den er ca 4x sterkere enn Fireline ved samme tykkelse. 0.06mm whiplash toler 6,9 kg. 0,12 fireline toler 6,9kg . Uheldigvis er whiplash veldig mjuk, noe som lett forårsaker snurr på rullen.
OK, tack för svaret aurebu.

Så Fireline Whiplash Pro är den starkaste av alla linor på marknaden idag. Vet du något om priset? Behöver byta lina igen till vårens fiske som här på västkusten börjar på tisdag nästa vecka (1. april).

~Paul~
 
Eg har ikkje eksakte priser, men Whiplash er omtrent samme pris som Fireline.
d.v.s. rundt 249,- SEK for 100 m
Den kan fåes billigere hvor man kan kjøpe bulk, eller om man kjøper på E-Bay.
 
Dyneema har en draghållfasthet som är >10 ggr högre än den för stål. http://www.dsm.com/en_US/html/hpf/home_dyneema.htm

Nja, man hör detta då och då, men jag vet faktiskt inte i vilken utsträckning det stämmer.

Vad man jämför är styrkan för en viss vikt på linan, medan man i de flesta fall jämför hur starka material är per tvärsnittsyta. Sedan är det i och för sig så att vikten har stor betydelse, och man brukar förstås i slutänden göra en bedömning vad en viss konstruktion eller lösning väger - när den är dimensionerad så att den håller.

Dyneema är tydligen 10 ggr starkare än något stål, vilket stål det nu är. Jag vet inte vad densiteten på Dyneema är, men det flyter vilket gör att kan handla om att densiteten är ca en tiondel av stålets. Då betyder det att Dyneema är ungefär lika starkt per ytenhet som (det) stålet.

Frågan är dock vilket stål man talar om. Alla stål har i stort sett samma densitet, men hållfastheten skiljer ca 10 ggr mellan starkt stål och svagt.

Så, nån som vet vad hållfastheten för Dyneema är, angivet som t ex N/mm2 eller MPa?
 
Eg har ikkje eksakte priser, men Whiplash er omtrent samme pris som Fireline.
d.v.s. rundt 249,- SEK for 100 m
Den kan fåes billigere hvor man kan kjøpe bulk, eller om man kjøper på E-Bay.
OK, fast det är inte aktuellt längre för min del. Har köpt på mig Spiderwire Ultracast Invisible i olika dimensioner. Har nämligen inte hört annat än gott om den linan.

~Paul~
 
Nja, man hör detta då och då, men jag vet faktiskt inte i vilken utsträckning det stämmer.

Vad man jämför är styrkan för en viss vikt på linan, medan man i de flesta fall jämför hur starka material är per tvärsnittsyta. Sedan är det i och för sig så att vikten har stor betydelse, och man brukar förstås i slutänden göra en bedömning vad en viss konstruktion eller lösning väger - när den är dimensionerad så att den håller.

Dyneema är tydligen 10 ggr starkare än något stål, vilket stål det nu är. Jag vet inte vad densiteten på Dyneema är, men det flyter vilket gör att kan handla om att densiteten är ca en tiondel av stålets. Då betyder det att Dyneema är ungefär lika starkt per ytenhet som (det) stålet.

Frågan är dock vilket stål man talar om. Alla stål har i stort sett samma densitet, men hållfastheten skiljer ca 10 ggr mellan starkt stål och svagt.

Så, nån som vet vad hållfastheten för Dyneema är, angivet som t ex N/mm2 eller MPa?

Intressant. Tack för förklaringen!!

~Paul~
 
Tjenare

Är själv ingen expert på detta med linor.
Men snackade med en bekant i veckan som var tvärsäker på sin sak om linor.

1. Knuten är inte den svagaste punkten.
2.Håller linorna 50% av uppgiven vikt har dom gjort det bra dom flesta ligger under 50% av angiven vikt.
Nämner inget namn numen ett av de kändaste märken var absolut sämst i hans test.
Han har testa MÅNGA linor så litar no på hans resultat.

mvh
Fredrik
 
Har gjort lite beräkningar...

Hej,

Har själv gjort lite beräkningar genom att fylla på vatten i en spann tills linan går av. Tänkte att jag kunde använda detta i vågexponeringsmätningar (är även marinbiolog) genom att sätta fast petflaskor genom linor av olika tjocklek och helt enkelt kolla hur tjock lina vågor kan slita av. Mina första beräkningar visade att den uppmätta styrkan stämde hyfsat väl överens med den angivna, men variationen kunde vara väldigt stor! För det mesta höll de bra, men ibland kunde de gå av långt innan de skulle även om jag var helt konsekvent i min metod. Dvs det blev inget lyckat experiment, men nu har jag iaf linor av de flesta tjocklekar hemma :)
 
Hmm intresant med lite olika resultat men metoderna skiljer ju sig också

Han använde en dragvåg för att se när det brast, hade även lånat ett labb i en storindustri för att se att han var pårätt väg.
 
Fiskejournalen genomförde två test på superlinors styrka och stryktålighet i nr 3 och 4 år 2010.
Där vann Tuf-Line XP 0,28mm, den klarade 395 Kg/mm2. Den var även den enda linan som hade samma eller mindre diameter än vad som var angivet. Tuf-Line XP var även mest slitstark med 23940 cykler/mm2 närmast följd av strike wire med 16225 cykler.
Jag har själv inte testat tuf-line men den verkar ju onekligen vara bäst!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Hållbarhet på "superlinor" Fiske 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.