Utrustning EBC + Island Peak april

Hej!

Me & the mrs ska göra Everest Base Camp Trek och en Island Peak-"expedition" i april nästa år.

VI kommer att bo i Lodger på EBC trekken och i tält 5-6 nätter i tält vid IP.

Funderar lite på utrustning, först; sovsäcksval.

Vi har båda fastnat lite för Marmot, antingen Never Summer för tjejen och Sawtooth eller Never Summer för mig. Någon som har erfarenhet/såikter om dessa två? Förslag på alternativ?


Lite funderingar på byxor och skaljacka med. Vi har båda varsin GoreTex-skaljacka (XCR). Förutsatt att man har varma underställ (icebreaker) och fleece, räcker det till EBC-biten? Till IP fixar vi nog Dunjackor (hyr eller köp) i Kathmandu.

I byxval funderar vi på att köra underställ + vanliga/tunna vandringsbyxor och sen köra några skalbyxor i *Tex. Räcker det eller bör man ha lite tjockare/sofshell byxor också (eller istället för *tex)? Lite budgetfråga för oss också.

Vad är det för prisläge/kvalitet på grejer i Katmandu (Namchee)? Det vi funderar på att skaffa där är Duffelbag, dunjacka coh ev Softshell.

Tacksam för input, kommer nog droppa ett gäng frågor fram till i mars...=)

//Christian
 
Inte så kallt

Så jättekallt är det inte. På dagarna vandrar jag oftast i shorts, säg upp till 4500 meter. På nätterna kan det bli några grader kallt i lodgen eller i tältet på den höjden.

Sovsäck. Jag rekommenderar en komfort på ca -7/-9. Jag har kört Marmot Helium tidigare och var jättenöjd. Bytte nu till Western Mountaineering UltraLite och är ännu nöjdare (www.getout.se). De är lite dyrare än de Du föreslog men lättare och mindre.

Skaljacka. Ja underställ, fleece och skaljacka räcker gott och väl. Dun låter helt onödigt. Har aldrig ens funderat över det på den trekken. Men det är ju individuellt hur man fryser. I särklass kallaste biten kommer att bli natten upp till Island Peak men då går man non stop och håller sig hyggligt varm. Lätt för kalla fötter dock.

Skalbyxa. Jag har aldrig trekkat i underställ och skalbyxa, det blir på tok för varmt. Toppdagen undantagen. Jag brukar ha med mig shorts och tunna vindtäta skalbyxor. För toppdagen använder jag understället som jag annars sover i.

Ktm. Det finns allt att köpa i Kathmandu men det är inte riktigt min grej. Jag föredrar att handla i Sverige här jag vet att det är original och företagen betalar avgifter på ett korrekt sätt.

//Magnus
 
Hej!

Marmot Never Summer är en väldigt bra sovsäck, den håller värmen även vid kalla expeditioner. Inte jättelätt dock.

När jag vandrade i Nepal hyrde jag både sovsäck och dunjacka på ett ställe i Kathmandu, i Thamel. Det var ett ställe som finns rekommenderat i Lonely Planet och grejerna var riktigt bra. Det var inga märkessaker men väldigt bra kvalitet. Annars kan det vara väldigt svårt att hitta bra utrustning i Kathmandu då det mesta är kopior. Det finns en North Face affär med samma priser som i Sverige.

När jag vandrade i Nepal var det riktigt kallt, men det var slutet av november, då hade man velat ha mycket kläder med sig, men i april är det varmare. Underställ och skalbyxor är nog tillräckligt på dagen.
Ha det så fint,
Moa
 
Tackar för svaren!

@Magnus: Jo, det känns som att tipsen ibland är lite överdrivna när det gäller hur varma grejer man behöver ha med sig. När det gäller shopping av prylar i Ktm så håller jag med dig i princip när man ska köpa prylar på längre sikt. Funderingen jag hade gällde först och främst ev inköp av en billig dunjacka för att ha på IP eftersom vi ska vara där i fem-sex dagar men en lite kurs och träning. Dunjacka änvänder jag aldrig hemma och vill därför bara ha en för tiden där och lägga ut alltför mycket pengar på det. Sen bryr jag mig inte vad det står på jackan..=)

@Moa: Kommer du ihåg vad affären hette?

Ytterligare en fråga: vad har folk för tips & erfarenheter när det gäller vattenrening? Jod? filter? nåt annat "clear-stuff"?

//Christian
 
Jacka

Jo Du hittar allt i Ktm och priserna ska vara bra. Jackan kan i och för sig vara kass men det är nog mer troligt att den duger gott för Ditt ändåmål.
//Magnus
 
Affären borde vara Shonas ( shonasrentals@hotmail.com , tel (9771) 4265120 ) .

Själv har jag använt jod mycket i Ladakh & Nepal. Nackdelen , när man har bråttom, är den långa tiden som krävs för kallt vatten. Låg koncentration , blandat på kvällen och dricka på morronen är mest njutbart.Säljs som Lugols Solution eller Betadine i Ktm.
Har sett och delat användning av Steripen och gillar det , kommer nog att satsa på det nästa gång. Den nya enheten är liten nog att bära i en benficka.

Klassisk vattensida , som håller än : http://korta.nu/water
 
Härligt att ni är på väg till EBC och Island Peak!

Det har varit en ovanligt kall och snöig vinter i Nepal och kylan har hållt i sig - häromdagen var det -13 grader intill sovsäcken i tältet! Här kommer lite sista minuten tips...

Även om det säkerligen kommer att vara varmt och skönt under er vandring så vill jag tipsa om att ta med varma kläder till kvällarna då lodgerna ofta har en rå och fuktig kyla i väggarna. Det är inte ovanligt att vandrarna sitter med tjocka fleecetröjor och till och med dunjackor på sig på kvällarna.

Om ni kommer att sova i High Camp på Island Peak så kommer det också att bli rejält kallt. Då kan det vara skönt att ha en ordentlig dunjacka att dra på sig. Många börjar toppförsöket i dunjacka, men den brukar åka av rätt så snart när man har fått upp värmen.

Även om ni väljer att göra toppförsöket utan dunjackan ska den självklart vara med i ryggsäcken som en del av säkerhetsutrustningen. En dunjacka för Island Peak bör vara; liten och lätt, men rejält varm! De allra flesta som man hyr eller köper nuförtiden får man en packpåse till, vilket gör den smidig att packa ner i ryggsäcken.
Vid bestigning av Island Peak brukar jag ha ett underställ i merinoull, fleecebyxor och fleecetröja samt ett (inte allt för tjockt) GoreTex ställ. Ibland förstärker jag med Klättermusens supertunna dunjacka Liv. Jag har stått på toppen i endast ulltröja och vid annat tillfälle i tjock dunjacka - Allt beror ju så klart på vädret...

När det gäller vattenrening så tycker jag att Steripen är absolut överlägsen alla andra droppar, filter, tabletter etc... En Steripen kan ni köpa i Thamel för 4950 rupees (ca 500 SEK) Vi använder nästan uteslutande den under våra turer, då de har rekordhöjt priset på kokat vatten på lodgerna det sista åren. Det kan dock vara skönt att fylla upp vattenflaskan med kokat vatten på kvällarna om man är frusen - härligt att lägga i sovsäcken :)

Önskar er en fantastisk tur!
Christina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Laida Hyra vandrings utrustning Trekking 4
L.A. Annapurna BC - utrustning Trekking 2
Nervös Utrustning vintervandring Norge Trekking 23
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
Emil_S Utrustning att hyra for Aconcagua Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Schilleman Lhasa / Utrustning Trekking 2
fskjbolin Utrustning och forberedelser for Everstleden Trekking 3
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
i Grycksbo Utrustning för sommarvandring i Europa? Trekking 0
Tvivlaren EBC och höjdskräck Trekking 9
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
RosenbergAlexander EBC i September - Vilket klimat ska man klä sig för? Trekking 3
strapatzaren EBC flyg, tillstånd mm Trekking 5
Mjo_74 Lhasa->Kathmandu via EBC Trekking 2
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Island2018 Island 2018 Trekking 4
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6
nomadliv 1-15 juni. Island vs. Norge? Specifika rekommendationer? Trekking 2
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
lavaform Vandringssällskap över Island 2015 Trekking 3
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
skyline Island Trekking 6
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
Vindskydd Island Trekking 4
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
Petri Niemelä Island? Trekking 7
anse Vandringsförslag på norra Island Trekking 0
skogsvakt vandring Island Landmannalaugar Trekking 2
m95mad Vandra på Island Trekking 1
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
kristina1986 tips för Island? Trekking 17
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
Ylvan Island Peak Trekking 2
broccolinn Island i augusti Trekking 12
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
pirelli Vandring genom Island Trekking 3
Silverfox Varma källor på Island Trekking 0
Silverfox Stug- & tältpriser på Island! Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.