Rensning på plats

Beror på om det är söt eller saltvatten!

Hej Göran!

Jag rekomenderar att om du fiska i sötvatten så rensa inte fisken direkt om du skall fortsätta fiska ett tag till utan ta och skär fisken i strupen och låt den bloda av sig så slipper du blod i ådrorna inne i köttet ta sedan lite ris eller gräs och blöt detta och täck fisken med detta och då helst på en skuggig plats om det är soligt eller varmt.

Om du fiskar i saltvatten så tycker jag du skall bloda av fisken först och rensa den i saltvattnet och sedan kan du lägga den på en skuggig plats, undvik alltid plastpåsar, utan läggg fisken bara i dem när du skall transportera dem hem.

Vi får sticka ner efter nyår och prova öringfisket vid limhamn om det är fortsatt milt så har vi goda chanser att fånga en öring.

skitfiske på dej Göran.

Jonas alias DR.NO
 
Det där med nyfångad fisk och vad man gör med den är av yttersta vikt:

* Gör man fel så blir fisken "förstörd" i bästa fall och i sämsta fall blir man "dålig av att äta av den ".

Lättas och kortast är att skriva om "slöa knivar":

* Ett bra sätt är att ha med sig en tjock dagstidning.
Den kan man ha som engångs-skärbräda:

* Fungerar ypperligt. De sidor som blir blöta, river man bort och resten av tidningen använder man för att förpacka den väl behandlade fisken och då enligt konstens alla VIKTIGA REGLER !


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
TA HAND OM FISKEN V-Ä-L OCH DIREKT EFTER FÅNGSTEN OM
DU VILL MÅ V-Ä-L EFTER MÅLTIDEN OCKSÅ.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[Ändrat av vibbe 2006-11-25 kl 14:22]
 
Re: Beror på om det är söt eller saltvatten!

DR.NO; sa:
Vi får sticka ner efter nyår och prova öringfisket vid limhamn om det är fortsatt milt så har vi goda chanser att fånga en öring.

Hej Jonas, tycker det låter bra, kan kanske bli en gemensam måltid med familjerna också om vi har tur. Vi får höras av.

/g
 
Måltiden får nog vänta!

Ja det får vi göra, men måltiden får nog vänta tils det blir vår och lite varmare, plus att jag får ännu inte äta riktig mat, har tappat 12 kg nu, men vi är inte klara med den hårda dieten förrän i slutet av januari.

Jonas
 
strand; sa:
Man är ute och fiskar en hel dag. Den uppdragna fångsten läggs efterhand i medhavd plastkasse och mår säkert inte så bra i värmen. Hur gör ni för att den ska vara i bra skick när man väl kommer hem? Rensar den på plats, i så fall så fort den är uppdragen eller väntar tills fisket är slut? Eller har det någon betydelse om man väntar tills man är hemma igen efter en lång dag?
Någon skillnad på söt- och saltvattensfiske när det gäller hållbarheten på fångsten. Det finns kanske arter som är känsligare i detta hänseende? Många frågor och här kommer fler.

Vad använder ni till rensningen? Kniv eller rent av en ordentlig sax. Har ni med någon form av skärbräda (finns kanske någon smart som inte är för stor och tar plats) eller är ni så osmarta som jag och gör det direkt på stenarna = alltid slöa knivar som behövs slipas efter var gång.

Det där med att använda plastkasse är väl inte heller så smart. Får en känsla av att de stackarna ligger och ”kokar” i den. Finns det någon bättre förvaring. Att ha dem direkt i fiskeväskan lockar inte precis.

Som sagt många frågor. Hade varit kul att få höra hur ni gör och kom gärna med andra synpunkter.

/g
Använd ALLTID en fiske korg och ALLDRIG plastpåse när du skall frakta fisken.Plast påskyndar föruttnelse processen. Sedan så räcker det oftast med att bara skära bort jälarna som är den stora bakterie härden hos fisken. Då klarar sig fisken till du kommer hem eller du slutat fiska.
 
Vad är det för struntprat om gällarna?

/g [/QUOTE]
Använd ALLTID en fiske korg och ALLDRIG plastpåse när du skall frakta fisken.Plast påskyndar föruttnelse processen. Sedan så räcker det oftast med att bara skära bort jälarna som är den stora bakterie härden hos fisken. Då klarar sig fisken till du kommer hem eller du slutat fiska. [/QUOTE]

Vad är det för struntprat du kommer med att jälarna SOM DU skriver, det heter Gälarna skulle vara den största bakterie härden? jag vet inte vem du fått dett nonsens i från men det är helt fel.
 
Re: Vad är det för struntprat om gällarna?

DR.NO; sa:
Använd ALLTID en fiske korg och ALLDRIG plastpåse när du skall frakta fisken.Plast påskyndar föruttnelse processen. Sedan så räcker det oftast med att bara skära bort jälarna som är den stora bakterie härden hos fisken. Då klarar sig fisken till du kommer hem eller du slutat fiska. [/QUOTE]

Vad är det för struntprat du kommer med att jälarna SOM DU skriver, det heter Gälarna skulle vara den största bakterie härden? jag vet inte vem du fått dett nonsens i från men det är helt fel.
[/QUOTE]

Nu tar vi det lilla lugna va, det är väl inget att brusa upp för ett litet stavfel, förresten heter det gälarna och inte gällarna ;) nog om detta.

Att gälarna är stora bakterihärdar är fler som har påpekat. Själv vet jag inte alls hur det ligger till med den saken. Men har en känsla av att gälrötan som drabbade en hel del fisk för ett par år sedan kanske fortfarande sitter i färskt minne. Det var väl en svampparasit som orsakade det, som bara var farlig för fisken och inte för oss fiskätare.

/g
 
Re: Vad är det för struntprat om gällarna?

DR.NO; sa:
Använd ALLTID en fiske korg och ALLDRIG plastpåse när du skall frakta fisken.Plast påskyndar föruttnelse processen. Sedan så räcker det oftast med att bara skära bort jälarna som är den stora bakterie härden hos fisken. Då klarar sig fisken till du kommer hem eller du slutat fiska. [/QUOTE]

Vad är det för struntprat du kommer med att jälarna SOM DU skriver, det heter Gälarna skulle vara den största bakterie härden? jag vet inte vem du fått dett nonsens i från men det är helt fel.
[/QUOTE]
Ok sorry för stavfelet.
Men kollade på en film i veckan som heter från fjäll till kust med Gunnar Westrin.
Där säger han att det många gånger räcker med att ta bort gälarna om man inte vill rensa fisken på en gång.
Rätt eller fel det vet jag egentligen inte så mycket om,men det var hans ord om bakterie härdar.
 
enda gången jag låter fisk komma i kontakt med plastpåsar är om jag fryser in den för att samla ihop till en rejäl middag.

beroende på vad och hur jag fiskar så blir det lite olika metoder. vid bäckmete eller flugfiske är har jag oftast fisken antingen i en grenklyka som jag bär med mig och lägge rpå lämpligt ställe när jag fiskar. eller så bär jag fisken i min håv som hänger på ryggen(tar dock ur fisken när jag fiskar).

oftast tar jag med fisken hem o rensar där, om det är dags turer vi pratar om, annars tar jag fisken till tältet och rensar där och lindar in den i fuktigt tidningspapper och lägger den på glöden, om öppen eld är tillåtet för tillfället. annars är det oftast steckning som gäller.
 
Re: Re: Vad är det för struntprat om gällarna?

strand; sa:
DR.NO; sa:
Använd ALLTID en fiske korg och ALLDRIG plastpåse när du skall frakta fisken.Plast påskyndar föruttnelse processen. Sedan så räcker det oftast med att bara skära bort jälarna som är den stora bakterie härden hos fisken. Då klarar sig fisken till du kommer hem eller du slutat fiska.

Vad är det för struntprat du kommer med att jälarna SOM DU skriver, det heter Gälarna skulle vara den största bakterie härden? jag vet inte vem du fått dett nonsens i från men det är helt fel.
[/QUOTE]

Nu tar vi det lilla lugna va, det är väl inget att brusa upp för ett litet stavfel, förresten heter det gälarna och inte gällarna ;) nog om detta.

Att gälarna är stora bakterihärdar är fler som har påpekat. Själv vet jag inte alls hur det ligger till med den saken. Men har en känsla av att gälrötan som drabbade en hel del fisk för ett par år sedan kanske fortfarande sitter i färskt minne. Det var väl en svampparasit som orsakade det, som bara var farlig för fisken och inte för oss fiskätare.

/g
[/QUOTE]

Ja det heter gälarna och det skrev jag också om du tittar på texten.

Och jag är alldeles lugn, men de som sagt detta till dig har helt fel.

Det man skall oroa sig för det är i fall man rensar fisken i sötvatten och sedan låter den ligga ett atg till inan man åker hem, det är absolut inte att rekomendera, utan fisk tagen i sötvatten bör lämnas orensad tills man kommer hem och försök att förvara den under lite fuktigt gräs eller i en korg som du nämner, medans det däremot är precis tvärt om med fisk fångad i saltvatten, den kan du rensa direkt och utan några som helst problem skölja i saltvattnet.

skälet till detta är att sötvatten innehåller en massa parasiter som genast börja att bryta ner en rensad fisk.

M.V.H
DR.NO
 
okej det var intressant.
jag brukar bara lägga fisken på en bädd av björkris i korgen om jag tar reda på någon fisk.
sedan tillagar jag den vid lägerplatsen.
mycket sällsynt att jag tar hem fisk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...