Använder du hjälm vid vardagscykling?

Jag läste en massa om hjälmanvändning och lagstiftning för användandet, men behövs det verkligen?

Hur många av er som hänger här använder hjälm när ni vardagscyklar. Obs, inte tränar, då utgår jag ifrån att ni använder hjälm. Men i vardagen. Det jag funderade på var om de som använder cykeln som träningsredskap även tar med sig hjälmvanan när de ska cykla och köpa mjölk i affären.
 
Jag läste en massa om hjälmanvändning och lagstiftning för användandet, men behövs det verkligen?

Behövs och behövs är ju en knepig fråga. Cykling i allmänhet och lite lagom återhållsam vardagscykling i synnerhet är en extrem lågriskaktivitiet, så 100% hjälmanvändning lär inte få någon större inverkan på olycksstatistiken. Dessutom så är det ganska lätt att överskrida den energinivå som hjälmarna är testade för att skydda mot, särskilt vid olyckor då andra fordon är inblandade.
Personligen så använder jag gärna hjälmen även om den så bara skulle rädda mig från ett spräckt ögonbryn eller motsvarande, och jag thar inget emot att använda den även på kortare turer.
 
Nej, jag avänder inte hjälm när jag cyklar till affären och jag är också väldigt mycket motståndare till cykelhjälmslag. Däremot använder jag ofta hjälm om jag ska cykla längre sträckor eller på träningsturer (vilket f.n. inte blir av eftersom jag blev av med min cykel för ett tag sen).
 
Ja jag använder hjälm

vid alla tillfällen utom när cykeln skall lämnas vid tunnelbanan och jag inte har möjlighet att låsa fast hjälmen i cykeln. Dvs jag använder hjälm ca 99% av de gånger jag cyklar. Cyklar ca 800 mil per år.

Detta ursprungligen för att jag vill föregå med gott exempel för mina barn. Men även korta turer kan innebära risker.

Thure
 
Senast ändrad:
Reservdelsförrådet för skallar har jag inte hittat, men hjälm brukar jag. En av mina vänner blev påkörd stillastående med cykel, cykeln fungerae som svingaxel och han slog i en bil med blindhet på ena ögat och yrsel som följd. Billig försäkring med hjälm, har bara fungerat väl en gång då jag blev påkörd bakifrån av en mc....Bytte till fräsch hjälm efter den syningen.
Uppenbart har en massa människor inget att skydda när man studerar hjälm och mössanvändningen.
//J
 
Jag kör också med hjälm. Utom när jag ska på krogen (vilket inträffar, vadå, tre gånger per år?), då är jag fåfäng.

Enda sättet att ta reda på om hjälmar behövs eller inte är väl att räkna på hur många dödsfall/liv med handikapp som orsakas av att man inte använt hjälm, multiplicera detta med antal förväntade cykelolyckor och tänka en stund?
 
Det är naturligtvis jättebra om man använder hjälm men jag tycker inte det är en lagstiftningsfråga. Hela mitt jag vänder mig ut och in när det börjar diskuteras cykelhjälmslagar. Jag tycker helt enkelt inte att det är en samhällelig fråga att lagstifta bort alla risker i livet; litet sunt förnuft måste ändå överlämnas till oss individer. Som människor möter vi ständigt risker under livet i varierande omfattning. Det kan handla om att man äter onyttigt och riskerar att drabbas av följdsjukdomar av det, att vi dricker alkhol, röker, ägnar oss åt extremsporter eller elitidrott. Eller att vi cyklar utan cykelhjälm. Olyckor kan naturligtvis drabba oss när vi minst anar det men jag överlåter åt var och en att göra sina egna riskbedömningar.
 
Om jag skall cykla längre än till närmaste Konsum, som ligger cirka 500 meter hemifrån, så har jag cykelhjälm på mig. Och detta gäller oavsett vad jag skall göra när jag är framme. Jag kunde vara på väg till att ta emot ett Nobellpris, eller till ett kneg som dynggrävare, för mig spelar det ingen roll.

Nu har, tyvärr, min hårda attityd med cykelhjälm en förklaring: för ett antal år sedan var skillnaden mellan liv och död för lilla Uffe det faktum att han vid just det tillfället hade cykelhjälm på sig. Dessvärre var det inte en trafikolycka, utan två puckon som såg till att jag hamnade på sjukhus. Två (såvitt jag vet av varandra oberoende) läkare har sagt att utan hjälmen hade jag hamnat på bårhuset istället för sjukhuset, så jag lär fortsätta med cykelhjälm tills färdtjänst blir mitt enda transportmedel.
 
Jag har alltid hjälm, och jag har skrapat den i asfalten några ggr, både i hög hastighet och i mycket låg hastighet. Hastigheten har ingen större betydelse, de flesta olyckor är ju singelolyckor och om inte annat så skyddar hjälmen också delar av ansiktet.

Proffscyklisterna behövde en dödsolycka på platt väg för att ta på sig hjälmar, innan dess var det väldigt stora praktiska problem. Men nu verkar dessa problem plötsligt ha försvunnit, kanske har hjälmarna utvecklats radikalt?
 
Det är naturligtvis jättebra om man använder hjälm men jag tycker inte det är en lagstiftningsfråga. Hela mitt jag vänder mig ut och in när det börjar diskuteras cykelhjälmslagar. Jag tycker helt enkelt inte att det är en samhällelig fråga att lagstifta bort alla risker i livet; litet sunt förnuft måste ändå överlämnas till oss individer. Som människor möter vi ständigt risker under livet i varierande omfattning. Det kan handla om att man äter onyttigt och riskerar att drabbas av följdsjukdomar av det, att vi dricker alkhol, röker, ägnar oss åt extremsporter eller elitidrott. Eller att vi cyklar utan cykelhjälm. Olyckor kan naturligtvis drabba oss när vi minst anar det men jag överlåter åt var och en att göra sina egna riskbedömningar.

Det ligger en hel del i vad du säger, framför allt i din sista mening. Därför amvänder jag alltid hjälm när jag cyklar. (Jag började använda bilbälte i bilen långt innan det blev lagstadgat).

/ Bertil
 
Det är naturligtvis jättebra om man använder hjälm men jag tycker inte det är en lagstiftningsfråga. Hela mitt jag vänder mig ut och in när det börjar diskuteras cykelhjälmslagar. Jag tycker helt enkelt inte att det är en samhällelig fråga att lagstifta bort alla risker i livet; litet sunt förnuft måste ändå överlämnas till oss individer. Som människor möter vi ständigt risker under livet i varierande omfattning. Det kan handla om att man äter onyttigt och riskerar att drabbas av följdsjukdomar av det, att vi dricker alkhol, röker, ägnar oss åt extremsporter eller elitidrott. Eller att vi cyklar utan cykelhjälm. Olyckor kan naturligtvis drabba oss när vi minst anar det men jag överlåter åt var och en att göra sina egna riskbedömningar.

Håller med !
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.