Arrghhh!! Kedjar smäller mot ramen!!!!

Något som stör mig grymt är att min kedja för minsta lilla gupp slår och smäller högt mot ramen. Det finns ju kedjestagsskydd men har inte köpte det än.

Men finns det inget annat att göra än att sätta dit skydd mot ramen eller har dem tillverkat ramen så att kedjan smäller (kanske svårt att inte får den att slå mot)?
Varför slår kedjorna emot? På vissa cyklar gör den ju inte det, det måste ju bero på ramens placering, eller?
Eller finns det andra saker som kan ändras?

/Mattias
 
gammal slang

ta en slang som det har blivit en stor punka på eller bara ta en slang som är lite utsliten. och linda den lite snyggt runt ramen.. så slipper du det oväsendet...
 
Om det är MTB du kör så är det ett måste med kedjestagsskydd. Kejan slår i oundvikligt emellanåt i skogen. Kedjan skall dock inte slå i vid minsta gupp då är det nått som är fel. Låter som du har för lång kedja eller att fjädern är slut i bakväxeln. Du kan också prova att spänna upp bakväxeln med den lilla skruven som riktar bakväxeln mot växelörat om du har en bakväxel med sådan.
 
Re: gammal slang

tobbebjork; sa:
ta en slang som det har blivit en stor punka på eller bara ta en slang som är lite utsliten. och linda den lite snyggt runt ramen.. så slipper du det oväsendet...

Jo, har en bit Neopren nu som jag ska sy fast kardborre på och sätta dit. Men det är fortfarande en dum konstruktion på cyklarna eftersom så många har en "piskande" kedja.
Borde gå att fixa på nåt annat sätt också så man slipper skaffa skydd för ramen. Hur gör man för att spänna kedjan då?
 
Re: Re: gammal slang

Mathew; sa:
tobbebjork; sa:
ta en slang som det har blivit en stor punka på eller bara ta en slang som är lite utsliten. och linda den lite snyggt runt ramen.. så slipper du det oväsendet...

Jo, har en bit Neopren nu som jag ska sy fast kardborre på och sätta dit. Men det är fortfarande en dum konstruktion på cyklarna eftersom så många har en "piskande" kedja.
Borde gå att fixa på nåt annat sätt också så man slipper skaffa skydd för ramen. Hur gör man för att spänna kedjan då?

Om du har en sådan liten skruv som du ställer riktningen på växeln så bör du prova att spänna på den innan du kapar kedjan då det är ett väldigt stort längdsteg att börja kapa kedjan.
 
Hm, ok.

Kapat kedjan har jag faktiskt gjort tidigare, för att försöka slippa undan smällarna, men det hjälpte inte, det enda som hände var att växlingarna började krångla.
Men det är bara en justeringsfråga.

Jo, jag har XT bakväxelförare och jag har för mig att det finns en sån där skruv som man ställer in riktingen på, som phorsell skrev om.
Antar att det står i manualen till XT hur man spänner och vilka skruvar som gör vad osv.
[Ändrat av Mathew 2003-10-19 kl 22:00]
 
På en del växelförare kan man justera om spänsten.
Detta beskrivs på Park Tolls hemsida.
http://www.parktool.com/repair_help/howfix_deroh.shtml

Om detta inte går på din växel så kan jam göra som man gjorde förr... Man sätter en "pinne" från växelörat med en fjäder till den nerdersta delen på växelföraren som håller kjedjan spänd. Kostar ca 50:-.

Sist jag såg en sådan var på Cykeltema i stockholm men de gick i konkurs för 5-6 år sedan.
 
hmm. ok, det såg avancerat ut på hemsidan.

Jag har iallafall fixat ett neoprenskydd och sytt fast kardborre på det så det passar min ram så nu låter det inte lika mycket. Men det vore ju inte fel med en icke slående kedja.

men tackar ändå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...