AntiBob Lockout

En så kallad AntiBob Lockout finns att köpa tilll Manitou's dämpare. Är det något som funkar bra eller är det bättre att köpa en bättre dämpare?
 
Jag cyklade på en Rimfaxe -02 förra säsongen och på den satt en Manitou Mars-dämpare. Köpte till en Anti-bob till den för en tusenlapp och jag tyckte att den fungerade alldeles utmärkt.

Kör nu Rockshox Duke Race också med lockout och jag tycker den känns lite vassare faktiskt, men då pratar jag om dämparen eftersom det är svårt att känna skillnad på en stel och en stel dämpare.... =)

Mer frågor?
 
???

"Antibob Lockout" låter som något som hindrar Antibob, d.v.s man vill ha "Bob" på sin cykel... :)

Eller med andra ord: Vad är det?

Per
 
Re: ???

pery; sa:
"Antibob Lockout" låter som något som hindrar Antibob, d.v.s man vill ha "Bob" på sin cykel... :)

Eller med andra ord: Vad är det?

Per

En sån pryl gör att du kan låsa dämpningen så att den blir stel. Om du cyklar stående så försvinner mycket av kraften pga av att dämparen fjädrar vid varje gung.
 
Bättre köpa Marzocchi el Fox

bergholm; sa:
Är det något som funkar bra eller är det bättre att köpa en bättre dämpare?

Har under årens lopp haft 2 Manitou SX gafflar med Lock-out. Är inte särskilt imponerad av dem. Har man ett bra rundtramp gör det ingen större skillnad om man inte jagar sekunder. Senast jag hojade med SX-gaffel var i Syd-Ost Asien förra året http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/southeastasia02/Cyclinginsoutheastasia.html och trots att vi hojade över 400 mil på väg använde jag inte lock-out funktionen en enda gång.

Däremot är jag imponerad av Marzocchi´s ETA utlåsning, som ger en brantare vinkel på framänden vilket underlättar klättring i brant teknisk terräng. Skulle alltså tillråda, att du köper en bättre dämpare, Marzocchi el Fox Forx.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...