(Vinter)underhåll?

Vad kan man göra med sin cykel, som krånglar när det är kallt? Efter bara ~5min utomhus här i Ume nu, i bara några minusgrader, fryser/krånglar både växlar och (v)-bromsar mer eller mindre.
Kan nämna att jag inte är så bra på att underhålla min cykel, men jag försöker att smörja den regelbundet med vanlig cykelolja.
Skulle även vilja ha andra tips på hur man bäst underhåller växlar/vajrar, eftersom mina gärna vill krångla. Det är som att växelspänningen inte är tillräckligt, för kedjan hoppar inte som jag vill när jag vrider på växelvredet, och det enda som händer när jag spänner växelvajern, är att växelvredet blir alldeles stelt, alternativt, så hoppar kedjan antingen på den övre/nedre halvan av dreven där bak?
Tacksam för alla (konstruktiva) tips!

Danne
 
Skulle gissa att det kommit in fukt i wire-hylsorna. Se till att torka rent wiren och smörj med tunn olja alt silikon om du har plastbelagda hylsor.
Har du grip-shift kan ävan dessa frysa. smörj med silicon eftersom det ofta är plast/nylon.
För övrigt, Silicon finns att köpa på clas ohlson eller biltema, eller förmodligen närmsta mack (om du hittar för alla korvar och chips).

/Stefan
 
Fukt!

Bor själv i Umeå och har stora problem när det pendlar mellan plus och minus. Jag brukar smörja med teflon olja och eventuellt någon tjockar olja när det är runt noll grader.

Problemet för mig brukar vara fukt, men om du tar in cykeln och rengör den, torkar den , smörjer den och sedan låter oljan torka in, så tror jag att det inte skall vara några problem. Det brukar iallafall funka för mig!

Lycka till!

/Erik
 
Silicon...

Ska kolla på Clas-O! Har tyvärr ingen möjlighet att ha cykeln inomhus, sedan jag flyttat i början av månaden. Brukar ha den inomhus när jag är på jobbet, men den hinner (nog) oftast inte torka helt, eftersom cykeln likbörb* fryser å krånglar...
Har gripshift-växlar, ja, så det blir å smörja dem.
 
Tänk på att...

...när det blir riktigt snorkallt så stelnar olja med. Så när kvicksilvret börjar krypa under -20 kan det vara en idé att torka rent och köra utan olja.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...