"pedalarm" gängar uppsig

Precis köpt min första mtb. Köpte en Cube via bikester. Fick den levererad och satte fast styret, pedaler och framdäck. Allt funkat fint.

Tills nu. Var ute igår och då hade armen (oklar på terminologin) där pedalen sitter fast på vänster sida gängat upp sig. Drog fast den bulten igen och tänkte att problemet var löst. Alltså inte själva pedalen utan bulten som sitter mot cykeln.

For nyss igen för en tur och ganska snart, ca 2 km kände jag hur det började glappa igen. Då hade den gängat upp sig igen.

Vad göra? Kontakta bikester? Kan man lösa det själv?

Mvh Jonah
 
Sådan här problem brukar uppkomma när pedalarmen är av aluminium och bulten av stål, jag har haft samma problem med trampan som inte går att skruva fast utan att den lossnar hela tiden. Men det bedömde jag som slitage (och dålig konstruktion) och bytte till sist pedalarm, det hjälpte.
 
Har bara fått för mig en tanke att den ena är vänstergängad och den andra höger och att någon vänt axeln åt fel håll. De ska i alla fall dras riktigt hårt. Kolla åtdragningsmomentet och dra med momentnyckel.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.